زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۱۰
» خبر داغ » اقتصاد کشور و یک بن بست
تاریخ انتشار : 2018/09/15 - 13:58
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 16203
 1131 بازدید

اقتصاد کشور و یک بن بست

این روزها همه جا صحبت از گرانی های افسار گسیخته است و هر کس به زعم خویش پیرامون آینده اقتصاد کشور اظهار نظر می کند. تحلیل آینده اقتصاد کشور از منظر مردم بیشتر با نوعی نگاه بدبینانه همراه است این نگاه به تنهایی کافی است تا چرایی رفتار و عملکرد مردم را در اقتصاد کشور بببینم.

اقتصاد کشور و یک بن بست

امیر دیانی-  مدیر مسئول: این روزها همه جا صحبت از گرانی های افسار گسیخته است و هر کس به زعم خویش پیرامون آینده اقتصاد کشور اظهار نظر می کند. تحلیل آینده اقتصاد کشور از منظر مردم  بیشتر با نوعی نگاه بدبینانه همراه است این نگاه به تنهایی کافی است تا چرایی رفتار و عملکرد مردم را  در اقتصاد کشور بببینم. زمانی که اعلام می شود فلان چیز در حال گران شدن است مردم برای خرید آن صف می کشند. کافی است بوی گرانی به مشام مردم بخورد از مهمترین بازارها مثل مسکن، خودرو، طلا و ارز گرفته تا دم دست ترین کالاها مثل پوشک بچه و نوار بهداشتی با اقبال مردم برای خرید مواجه می شود.

زمانی که  مردم احساس خطر کنند و آینده ای مبهم را پیش روی اقتصاد کشور ببیند به بازارها هجوم می آورند و سعی می کنند برای حداقل چند ماه  از نوسانات و کاستی ها در امان باشند. اما در این بین عده ای به دلیل داشتن سرمایه به برخی از بازارهای کلان هجوم می آورند. سلطان سکه با نوچه هایش بازار را لخت می کند تا در آینده تعیین کننده قیمت سکه باشد. عده ای موبایل احتکار می کنند تا به چند برابر قیمت در آینده بفروشند عده ای حتی به پوشک بچه هم رحم نمی کنند و از چند ماه قبل اقدام به احتکار آن کرده اند.

چندی پیش شنیدم که فردی متمول و سرمایه دار انبارهایش را از پوشک بچه پرکرده بود و پس از گذشت سه ماه اقدام به فروش آن با چند برابر قیمت کرد.  اینکه اقتصاد کشور ما طی ماه های اخیر به دلایل بسیاری از جمله ناکارآمدی و اتخاد برخی سیاست های اشتباه دولت گرفته تا تحریم با نوسانات زیادی مواجه بوده است بر هیچ کس پوشیده نیست اما اینکه مردم خودشان هم به هم رحم نمی کنند جای بسی تعجب دارد. عده ای برای سودجویی و پرکردن حساب های میلیاردی خود به هیچ چیز و هیچ کس فکر نمی کنند. در اقتصاد کشور حساب مردم از دولت جداست. اگر دولت با اتخاذ برخی سیاست های نادرست ریشه بر تیشه اقتصاد می زنند مردم چرا در این اوضاع بل بشو به این وضع آشفته دامن می زنند.

در حالیکه تحریم ها هنوز عملیاتی نشده است ما با این اوضاع نابسمان مواجهیم با ادامه این رویه چگونه می توان به ادامه حیات در جامعه ای که حتی مردم به خودشان هم رحم نمی کنند امیدوار بود.

مردمی با این تاریخ کهن و فرهنگ غنی چطور دلشان می آید که آب بر آسیب دشمن بریزند. این گونه مسائل نیاز به آسیب شناسی دارد. با ادامه این رویه نه تنها اقتصاد کشور به بن بست خواهد رسید بلکه مردم نیز با مشکلات عدیده ای مواجه خواهند شد. بن بستی که هیچ راه بازگشتی برای آن نیست.

 


برچسب ها : , ,
دسته بندی : خبر داغ , یادداشت
ارسال دیدگاه