زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۶
» اجتماعی » ساخت مترو کرج و مشهد همزمان آغاز شد اما این کجا و آن کجا!
تاریخ انتشار : 2018/09/15 - 12:05
 کد خبر: 16154
 560 بازدید

ساخت مترو کرج و مشهد همزمان آغاز شد اما این کجا و آن کجا!

عضو ناظر شورای شهر در سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرج با اشاره به بازدید برخی اعضای شورای شهر کرج از روند ساخت قطار شهری مشهد، گفت: قطار شهری کرج از یک عقب‌ماندگی 15 ساله رنج می‌برد و جبران این عقب‌ماندگی بسیار سخت است.

ساخت مترو کرج و مشهد همزمان آغاز شد اما این کجا و آن کجا!

محمدحسین خلیلی اردکانی در خصوص دیدار اعضای شورای شهر کرج از روند ساخت پروژه مترو کرج گفت: ساخت قطار شهری کرج و مشهد همزمان آغاز شد اما در این مدت برای قطار شهری کرج اتفاقاتی رخ داد که امروز جبران عقب‌ماندگی 15 ساله را بسیار سخت کرده است.

خلیلی اردکانی با مقایسه مترو مشهد و کرج ادامه داد: سازمان قطار شهری مشهد 4 خط مترو به طول 84 کیلومتر را طراحی کرد و مطالعات و برنامه­‌ریزی‌ها را از سال 70 آغاز نمود و از سال 1379 عملیات اجرایی خط 1 قطار شهری را شروع و در سال 1389 از 24 کیلومتر خط 19.5 کیلومتر با 22 ایستگاه را تمام کردند و بقیه خط را نیز تا سال 1394 به اتمام رساندند.

وی افزود: این خط از وکیل‌آباد آغاز و در فرودگاه پایان می‌یابد؛ بلافاصله پس از اتمام خط 1 در سال 1390 عملیات اجرایی خط 2 در مشهد شروع شد و امروز از 14 کیلومتر این خط، 10 کیلومتر راه‌اندازی شده و بقیه آن نیز تا پایان امسال راه اندازی خواهد شد.

این عضو شورای شهر کرج تصریح کرد: خط 3 نیز که با 28 کیلومتر طول، طولانی‌ترین خط قطار شهری مشهد است؛ تونل‌های آن به اتمام رسیده و ایستگاه واقع در صحن باب‌الجواد نیز در حال احداث است که در آینده نزدیک با اتمام خط 3 ، عملیات اجرایی خط 4 نیز آغاز خواهد شد.

خلیلی اردکانی توضیح داد: از رموز موفقیت آنها، اتحاد و همکاری بین شورا، شهردار و استاندار بوده است؛ به طوری که مقامات ذیربط انجام این پروژه را از اولویت‌های خود می‌دانستند و در اجرای آن پیشگام بوده‌اند.

وی ادامه داد: بر همین اساس از ابتدای شروع به کار شورای اول، ساخت قطار شهری تفویض اختیار کامل شد و شهردار نیز اختیاراتش را تفویض نموده بود؛ معاونین مربوطه شهردار هم به طور فعال در جلسات شرکت نموده و همکاری لازم را به عمل آورده بودند؛ معاونت اقتصادی به طور کامل درگیر تامین منابع مالی و فروش اوراق مشارکت شده و تیم قوی و توانمندی هم برای اجرای کار انتخاب کرده بودند.

هیچ پروژه‌ای رقیب قطار شهری مشهد نیست

خلیلی اردکانی به نگاه شورای شهر مشهد به پروژه قطار شهری اشاره و اعلام کرد: بنا به گفته آقای حیدری، ریاست محترم شورای شهر مشهد، این پروژه حتی یک روز هم تعطیل نشده است چرا که هیچ پروژه ‎ ای رقیب قطار شهری نیست و انجام این پروژه جزو اولویت‌های اول آنها به شمار می‌رود؛ لذا از نظر تامین منابع مالی، شهرداری تاکنون دو هزار و 500 میلیارد تومان اوراق مشارکت فروخته و برای امسال هم هزار میلیارد تومان در نظر گرفته‌اند که 700 میلیارد آن تصویب و از اول سال به فروش رفته و ماهیانه 50 میلیارد تومان از آن استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: قبل از اینکه قطار شهری به طور کامل در اختیار شهرداری قرار بگیرد شهرداری سالیانه 100 تا 150 میلیارد تومان در این رابطه هزینه می‌کرد؛ امروز بودجه مترو تقریباً نزدیک به کل بودجه شهرداری است.

این عضو شورای شهر کرج ادامه داد: از دیگر اقدامات خوبی که صورت گرفته جذب سرمایه‌گذاری است؛ به این صورت که شهرداری تلاش نموده تا در اطراف ایستگاه‌های قطار شهری اقداماتی انجام دهد همچون احداث مجتمع‌های ایستگاهی که ارزش افزوده برای محل ایجاد نماید و سرمایه‌گذاران را در این بخش جذب کنند تا بتواند اوراق مشارکت را بازپرداخت نمایند.

وی افزود: برای تامین بیشتر منابع مالی شهرداری درصدد است تا بخشی از هزینه سوخت را به عنوان منبع پایدار برای مترو قرار دهد همچنین عوارض خاصی روی پروانه‌های ساختمانی به منظور اختصاص به مترو در نظر گرفته شده و به تصویب شورای شهر رسیده است.

خلیلی اردکانی در پایان گفت: مترو کرج در طول مدتی که از ساخت آن می‌گذرد در مجموع 32.31 درصد پیشرفت داشته و برای تکمیل آن راه زیادی در پیش است.


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اجتماعی , حمل و نقل , خبر داغ , شهری
ارسال دیدگاه