زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۲۸
» خبر داغ » حمله به کنسولگری ایران از کجا آب خورد
تاریخ انتشار : 2018/09/09 - 18:29
 کد خبر: 15666
 337 بازدید

حمله به کنسولگری ایران از کجا آب خورد

عراق در ماههای اخیر روزهای آرامی را نداشته است. وضعیت این کشور پس از انتخابات پارلمانی 2018 با التهابات عدیده ای روبرو بوده است. این موضوع بدون شک یک جنبه و بعد مشخص ندارد و موضوعی چند بعدی است. وضعیت و مشکلاتی که قبل از حضور داعش و تصرف نیمی از عراق شروع شد و با حضور داعش در این کشور به اوج خود رسید و حالا پس از انتخابات و در حالی که هنوز این کشور نخست وزیر جدید خود را نشناخته است، بحران و اعتراضات وارد فاز جدیدی شده است.

حمله به کنسولگری ایران از کجا آب خورد

مردم عراق با داشتن منابع غنی زیرزمینی در حال حاضر زندگی خود را متناسب با ظرفیت های کشور خود نمی دانند و فساد دولتی و سیستمی ازیک سو و گرما، بیکاری و چالشهای اجتماعی از سوی دیگر باعث شده مردم عصبانی و نگران به دنبال رساندن صدای خود به مسئولین باشند.
اما دیروز در شهر بصره اعتراضات از دست خارج شد و حضور برخی افراد مشکوک و منحرف کردن اعتراضات، تعرض به کنسولگری ایران و آتش زدن آن را منجر شد. برغم هشدار آیت الله سیستانی، همچنین مهاجمان در بصره به چندین ساختمان و مقر احزاب حمله و آنها را به آتش کشیدند.
در این درگیری ها شماری از مهاجمان ، وارد کنسولگری ایران در بصره شدند و با آتش زدن لاستیک خودرو به اموال و ساختمان آسیب زدند. نیروهای امنیتی تلاش کردند مانع نزدیک شدن معترضان به اطراف کنسولگری و ورود به ساختمان شوند اما موفق نشدند.
جمهوری اسلامی ایران شبانه سفیر عراق در ایران را احضار کرد و مراتب اعتراض ایران را به وی اعلام کرد. در همین حال خبرگزاری ایسنا به نقل از یک منبع مطلع مدعی شده است که پیش از حمله و با توجه به تهدیدهای قبلی کارکنان کنسولگری ایران از بصره این مکان دیپلماتیک را ترک کرده بودندو به منطقه ای امنت منتقل شده بودند.
در همین چارچوب برخی از رسانه های عراقی و منطقه ای مدعی شدند که داعش مسئولیت حمله به کنسولگری ایران، در عراق را به عهده گرفته است در حالی که هیچ کدام از رسانه های نزدیک به داعش چنین خبری را تایید نکردند و به نظر می رسد این خبر نادرست در راستای منحرف کردن افکار عمومی از مسولیت دولت عراق در حافظت ازامکان دیپلماتیک منتشر شده بود.
ساعاتی پس از انتشار این اخبار سر کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره گرفت: ایران خواهان اشد مجازات برای مسببان این حمله است.

جلسه اضطراری پارلمان عراق برای بررسی تحولات بصره

بعد از تشدید اعتراضات در بصره و بحرانی شدن اوضاع این استان، پارلمان عراق امروز برای بررسی تحولات بصره جلسه اضطراری برگزار می کند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المصری الیوم، «محمد علی زینی» رئیس موقت پارلمان عراق به درخواست «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر و رئیس ائتلاف سائرون برای برگزاری جلسه اضطراری پارلمان عراق پاسخ مثبت داد.
بر اساس این خبر، در پی حوادث اخیر در بصره عراق پارلمان این کشور امروز جلسه ای اضطراری برای بررسی تحولات بصره برگزار خواهد کرد، این جلسه به درخواست رهبر جریان صدر برگزار می شود.
روز گذشته توییتی منسوب به مقتدی صدر منتشر شده بود که بر اساس آن رئیس ائتلاف سائرون خطاب به حیدر العبادی نخست وزیر عراق گفته بود گمان نکن که «انقلابیون بصره» حباب هستند، پس باید سریعا دارایی های این استان به دست افراد پاکدست سپرده شود و پروژه های خدمات رسانی به مردم عملی شود.

حوادث بصره خواسته‌های آمریکا را تأمین می کند

«شیخ قیس الخزعلی» دبیرکل عصائب «اهل الحق» عراق با اشاره به حوادث اخیر در شهر بصره تأکید کرد که حوادث این شهر خواسته های آمریکا را تأمین می کند.
به گزارش العالم، شیخ قیس الخزعلی با حضور در تلویزیون عراق و طرح این سؤال که چرا افراد به اصطلاح معترض به کنسولگری های آمریکا و انگلیس تعرض نکردند، افزود: آتش زدن ساختمان های بسیج مردمی تسویه حساب سیاسی است.
وی گفت: اگر اعتراضات به کمبود آب است همه می دانند که وزیر آبرسانی کابینه از جریان صدر و نفر اول دولت هم حیدر العبادی است، پس چرا دفاتر جریان صدر و دفاتر نخست وزیر به آتش کشیده نشد؟
دبیرکل عصائب اهل حق عراق گفت: ما که در دولت نقشی نداریم چرا باید دفاترمان سوزانده شود؟
الخزعلی تصریح کرد: هدف از به آتش کشیدن دفاتر ما اجرای نقشه آمریکا برای انتخاب نخست وزیری مطابق با خواست کاخ سفید است و این بر کسی پوشیده نیست.
فرمانده عصائب اهل الحق تأکید کرد: اوضاع به بن بست رسیده است و حیدر العبادی باید استعفا دهد.
وی افزود: آمریکا طرح تجزیه عراق را مدیریت می کند و حوادث اخیر بصره این مسأله را آشکار کرد.
الخزعلی گفت: حمله به مقر احزاب و گروه های عراقی در بصره کار افرادی است که طرح های خارجی و مشکوک را پیاده می کنند.


برچسب ها : , ,
دسته بندی : خبر داغ , سیاسی , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه