زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۲/۱۲/۲۹
» اقتصادی » عملکرد سازمان مالیاتی در دو ماهه امسال نشان می‌دهد وصول ۲۷ میلیون تومانی مالیات از خانه‌های بالای ۱۰ میلیارد!
تاریخ انتشار : 2022/06/24 - 11:24
 کد خبر: 151005
 143 بازدید

عملکرد سازمان مالیاتی در دو ماهه امسال نشان می‌دهد وصول ۲۷ میلیون تومانی مالیات از خانه‌های بالای ۱۰ میلیارد!

در حالیکه انتقاداتی بر روند اخذ مالیات از خانه‌های لوکس مطرح می‌شود و وزیر اقتصاد نبود ضمانت اجرایی در این زمینه را مانع وصول مالیات از این واحدهای مسکونی می‌داند، عملکرد دو ماهه سازمان مالیاتی نشان می‌دهد که در این مدت فقط ۲۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان از خانه‌های گران قیمت وصول مالیات داشته است.

عملکرد سازمان مالیاتی در دو ماهه امسال نشان می‌دهد وصول ۲۷ میلیون تومانی مالیات از خانه‌های بالای ۱۰ میلیارد!

به گزارش ایسنا، مالیات از واحدهای مسکونی و باغ ویلاهایی که ارزش آنها با احتساب عرصه و اعیان بیش از ۱۰ میلیارد تومان باشد، از سال گذشته عضوی از خانواده پایه‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی شد و در آن سال، بالغ بر ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی لوکس شناسایی شد.

در این بین، آخرین آمار اعلام شده به ایسنا در اواخر سال گذشته درباره وضعیت پرداخت مالیات خانه‌های لوکس بیانگر این است که تا آن زمان معادل ۲۰۰ میلیون تومان بوده است.

البته، روند پرداخت این پایه مالیاتی باز هم از سازمان امور مالیاتی مورد پیگیری قرار گرفت اما این سازمان از اعلام رقم دقیق پرداختی‌های مشمولان امتناع و فقط به بیان اینکه کمتر از ۵۰ درصد صاحبان خانه‌های لوکس در مرحله پذیرش مالیات قرار دارند، اکتفا کرد.

در شرایطی که روند کند اخذ مالیات از خانه‌های لوکس، صدای بسیاری از مسئولان را بلند کرده بود، وزیر اقتصاد نیز از نبود ضمانت اجرایی برای اخذ مالیات از خانه‌های لوکس گله کرد و خواستار کمک مجلس به منظور تعیین ضمانت اجرایی برای اخذ این مالیات شد.

طبق گفته خاندوزی، تا زمانی که صاحب خانه لوکسی که شناسایی شده است، قصد خرید و فروش نداشته و ناگزیر از گرفتن برگه مفاصا حساب مالیاتی نباشد، نمی‌توان از وی مالیات گرفت؛ یعنی اگر فردی قصد فروش خانه خود را نداشته باشد، ابزاری برای وصول آن وجود دارد.

این اظهارات خاندوزی در حالی است که بر اساس اعلام مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرآیندهای مالیاتی، در راستای اخذ مالیات از خانه‌های لوکس و مطالبه حق دولت، کسانی که نسبت به پرداخت این مالیات اقدام نکنند، طبق مقررات ماده ۲۱۸ قانون مالیات‌های مستقیم اموالشان برای وصول مالیات با رعایت مقررات قانونی مربوطه توقیف خواهد شد.

در حالی‌که مشخص نیست توقیف اموال صاحبان خانه‌های لوکس چه میزان در ترغیب آن‌ها به پرداخت مالیات موثر خواهد بود، بررسی عملکرد درآمدی سازمان امور مالیاتی در دوماهه سالجاری نیز به نوعی روند کند اخذ مالیات از خانه‌های لوکس را تایید می‌کند.

بر اساس این آمار، سازمان امور مالیاتی در این مدت فقط ۲۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان از خانه‌های گران قیمت وصول مالیات داشته است.

در آخر لازم به ذکر است که نرخ مالیات سالانه خانه‌های لوکس به شرح ذیل است:

۱- نسبت به مازاد ۱۰ میلیارد تا ۱۵ میلیارد تومان؛ یک در هزار

۲- نسبت به مازاد ۱۵ میلیارد تا ۲۵ میلیارد تومان؛ دو در هزار

۳- نسبت به مازاد ۲۵ میلیارد تا ۴۰ میلیارد تومان؛ سه در هزار

۴- نسبت به مازاد ۴۰ میلیارد تا ۶۰ میلیارد تومان؛ چهار در هزار

۵-نسبت به مازاد ۶۰ میلیارد تومان به بالا پنج در هزار

انتهای پیام


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اقتصادی , تله تایپ , خبر داغ , مسکن
ارسال دیدگاه