زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۲/۱۲/۲۹
» اقتصادی » سکه ۶ نرخی شد/ اقدام عجیب یک بانک درباره دلار سهمیه‌ای
تاریخ انتشار : 2022/06/22 - 9:42
 کد خبر: 150949
 140 بازدید

سکه ۶ نرخی شد/ اقدام عجیب یک بانک درباره دلار سهمیه‌ای

اکو ایران نوشت: فاصله دلار تهران و سلیمانیه بر پایه قیمت‌های سه‌شنبه به ۷۰۰ تومان رسید، شکافی که به گفته معامله‌گران مشوق قاچاق ارز از تهران به سلیمانیه است.

سکه ۶ نرخی شد/ اقدام عجیب یک بانک درباره دلار سهمیه‌ای

نکته بازار ارز و سکه روز گذشته شش نرخی شدن قیمت سکه بود. قیمت‌ سکه نقدی تهران، سکه رفاه، سکه جهانی، سکه طرح جدید، طرح قدیم یا بهار و سکه بازار، که همه این شش نرخ باهم متفاوت بودند.

قیمت دلار رنج شد

در بازار سه‌شنبه قیمت دلار تا حدودی رنج بود اگر چه عکس روز قبل تمایلی به نزول نداشت و حتی کمی بالا رفت. در بازار متشکل قیمت ابتدا ۱۹ تومان بالا رفت ولی بعد قیمت اعلام شده بدون تغییر تکرار شد.

رنج بودن دلار در تهران در شرایطی اتفاق افتاد که قیمت دلار در هرات و سلیمانیه افزایشی بود.

قاچاق ارز از تهران به سلیمانیه؟ ۱اقدام عجیب بانک شهر درباره دلار سهمیه ای

فاصله دلار تهران و سلیمانیه بر پایه قیمت‌های سه‌شنبه به ۷۰۰ تومان رسید، شکافی که به گفته معامله‌گران مشوق قاچاق ارز از تهران به سلیمانیه است.

در بازار شایعه شده بود که حساب‌های بسته شده ارز از روز چهارشنبه باز می‌شود، این شایعه اگر محقق شود به معنای این است که بازارساز قصد دارد سختگیری‌های معاملاتی را کمتر کند.

دولت رئیسی در دوراهی بازار سفید و سیاه ارز

یک منبع آگاه گفت فارغ از اینکه خبر باز شدن حساب‌ها صحت داشته باشد، سیاستگذاردر یک دو راهی قرار دارد. در این دو راهی، یک راه کنترل قیمت دلار در بازار رسمی یا بخش سفید بازار است، منظور از بخش سفید، بخش قابل رویت برای دولت است. اما بخش سیاه بازار که به اقتصاد زیرزمینی برمی‌گردد قابل رویت و رصد نیست. بنابراین کنترل نرخ ارز هم به راحتی مقدور نیست.

دولت اگر قیمت دلار در بخش سفید را کنترل کند بخش سیاه، کار خودش را انجام می‌دهد و اتفاقا نرخ آن بازار از نظر فعالان اقتصادی به عنوان نرخ نهایی تلقی می‌شود. اما اگر کنترل نوسان را در دستور کار خودش قرار بدهد باید تلاش کند محدودیت‌ها بر بازار را کاهش دهد و به جای رویکرد امنیتی، بر پایه واقعیت‌های اقتصادی با بخش سیاه بازار روبرو شود.

در این حالت نوسان بخش سیاه بازار مدیریت می‌شود و حتی کاهش ریسک‌های امنیتی می‌تواند کاهش قیمت هم به دنبال داشته باشد. با این حساب باید بانک مرکزی انتخاب کند: مدیریت نوسان دلار در بازار سیاه یا کنترل قیمت دلار در بازار سفید.

قیمت سکه ۶ نرخی شد

نکته بازار هم شش نرخی شدن قیمت سکه بود. قیمت‌ سکه نقدی تهران، سکه رفاه، سکه جهانی، سکه طرح جدید، طرح قدیم یا بهار و سکه بازار، که همه این شش نرخ باهم متفاوت بودند. بازار سکه بعد از بازار دلار شش نرخی شد.

اقدام عجیب یک بانک درباره دلار سهمیه ای

نکته دوم نحوه مواجهه بانک شهر با تقاضاهای سهمیه‌ای ارزی بود. این بانک دلار سهمیه‌ای را با قیمت ۲۹ هزار و ۱۰۰ تومان تامین می‌کرد اما شرطش ثبت‌نام در سایت بود. با این حال در برابر تقاضاهای ارز خدماتی صرافی این بانک اعلام می‌کرد فقط یورویی امکان فروش دارد و فاقد موجودی اسکناس دلار است.

 


برچسب ها : ,
دسته بندی : اقتصادی , بازار , تله تایپ , خبر داغ
ارسال دیدگاه