زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۹
» اجتماعی » هشدار نماینده زابل: مردم دار و ندارشان را از دست داده اند/ نیم میلیون نفر مهاجرت را آغاز کرده اند
تاریخ انتشار : 2018/09/03 - 17:38
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 15066
 238 بازدید

هشدار نماینده زابل: مردم دار و ندارشان را از دست داده اند/ نیم میلیون نفر مهاجرت را آغاز کرده اند

نماینده زابل در مجلس درباره شرایط سخت شمال سیستان و بلوچستان و مهاجرت اجباری نیم میلیون نفر از ساکنان شمال استان هشدار داد.

هشدار نماینده زابل: مردم دار و ندارشان را از دست داده اند/ نیم میلیون نفر مهاجرت را آغاز کرده اند

حبیب الله دهمرده نماینده مردم زابل در مجلس با اشاره به شرایط بحرانی در منطقه سیستان و بلوچستان به خبرنگار عصر ایران گفت: منطقه سیستان دارای ۵۰۰ هزار نفر جمعیت ‌است که زندگی مردم در آنجا براساس کشاورزی و‌دامپروری شکل گرفته است. این کشاورزی و‌ دامپروی بر رودخانه هنرمند استوار بود یعنی همانگونه که مصر براساس نیل شکل گرفت سیستان نیز براساس هیرمند شکل گرفته است.

وی اظهار داشت: منشا اصلی رودخانه هیرمند در افغانستان است و در یکی دو دهه اخیر سد و بندهای ایجاد کردند و موانعی درست کردند که فقط خودشان از آب استفاده کنند. در پی این اقدام، حقابه و سهم ایران از آب به شدت کم شده است.

دهمرده بیان کرد: طبق قرارداد بین ایران و افغانستان سهم ما از آب رودخانه هیرمند زیر یک میلیارد متر مکعب در سال است که افغان‌ها به این قرارداد نیز پایبند نبوده اند در همین سال زراعی فقط ۲ درصد سهم آب ایران به منطقه سیستان رسیده است و بهانه افغان ها کاهش نزولات آسمانی است در حالی که کاهش نزولات آسمانی به اندازه ای نبوده است که ۹۸درصد سهم ایران کاهش یابد.

وی که در دولت احمدی نژاد، به عنوان استاندار سیستان وبلوچستان فعالیت می کرد ادامه داد: ما می دانیم که افغانستان مشکلی برای برداشت آب از هیرمند ندارد و همین مشخص می کند که آنها عمدا اجازه نداده اند که آب به ایران برسد.

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کوچ مردم سیستان در سال ۵۰ به استان گلستان در پی کاهش آب رودخانه هیرمند خاطرنشان کرد: در حال حاضر مردم سیستان دار و ندارشان را از دست داده اند و البته جایی را هم ندارند که این بار به آنجا کوچ کنند.

وی ادامه داد: در سیستان نه درآمدی، نه کارخانه ای ‌و نه صنعتی وجود ندارد و این در حالی است که سیستان وبلوچستان سرشار از فرصت هاست که دولت ها هیچگاه نخواسته اند از این فرصت ها استفاده کنند.

دهمرده تصریح کرد: دریاچه هامون که خودش روزی نعمت بود در حال حاضر تبدیل به یک تهدید شده است و‌ خود یکی از منشاهای ریزگردها است در واقع با بی تدبیری دولت ها فرصت ها تبدیل به تهدید شده اند.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید تکلیف ۵۰۰ هزار نفر جمعیت منطقه سیستان را روشن کند گفت: دولت باید برای حمایت از این مردم مرزنشین بسته های حمایتی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تعریف کند و آنها را اجرایی کند.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: دولت باید به مردمی که خسارت دیده اند رسیدگی کند و خسارت آنها را جبران کند که آنها دست به مهاجرت نزنند. کشاورزان امسال گندم و جو کاشته اند اما آبی برای آبیاری نبوده است و به همین دلیل دچار خسارت شدید شده اند و برای گذران زندگی در این منطقه نیاز به حمایت جدی دولت دارند.

وی تاکید کرد: دولت باید با جدیت قرارداد بین ایران و‌ افغانستان در مورد سهم ایران از رودخانه هیرمند را پیگیری و‌ مطالبه کند البته انتقال آب از دریای عمان نیز باید در دستور کار دولت قرار گیرد چرا که انتقال آب از دریای عمان امکان پذیر و شدنی است و فقط مستلزم اراده دولت است.

نماینده مردم زابل با اشاره به حفر چاههای ژرف به صورت آزمایشی در منطقه سیستان گفت: دولت باید به صورت جدی حفر این چاه ها را ادامه دهد تا حداقل آب شرب مردم با مشکل مواجه نشوند.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد صنایع تبدیلی در منطقه سیستان گفت: باید ظرفیتی که در سیستان وجود دارد برای ایجاد اشتغال و‌ درآمد خانوار فعال شود. بازار مصرف ما افغانستان است که با ایجاد صنایع تبدیلی می توانیم باعث رونق کسب و‌کار در این منطقه شویم.

این نماینده مجلس ادامه داد: اگر دولت این اقدامات را انجام ندهد مهاجرت ۵۰۰ هزار نفر از مردم سیستان به سایر نقاط کشور شروع می شود گرچه در حال حاضر نیز برخی از مردم سیستان از این منطقه کوچ کرده اند و با این مهاجرت ها تمامیت ارضی ما دچار مشکل می شود چراکه با تخلیه سیستان مرز بعدی ما کویر است و نگهداشت این مرز قطعا امکانات و تجهیزات سنگینی لازم دارد.

دهمرده تصریح کرد: نگهداشت این مردم در منطقه سیستان نیاز به عزم جدی دولت دارد و در غیر این صورت این مردم به مناطق حاشیه ای روی می آورند که حاشیه نشینی برای جامعه سم است.

وی خاطرنشان کرد: مرز برای ما یک فرصت است نباید ما آنرا این گونه رها کنیم و مرزنشینان را مورد بی مهری خودمان قرار دهیم.


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اسلایدر اصلی , خبر داغ , سلامت
ارسال دیدگاه