زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۳۱
» اسلایدر اصلی » کنوانسیون دریای خزر باعث افتخار کشور است
تاریخ انتشار : 2018/09/02 - 19:44
 کد خبر: 15056
 205 بازدید

ظریف در صحن علنی مجلس:

کنوانسیون دریای خزر باعث افتخار کشور است

وزیر امور خارجه گفت: بنده در مقابل پرچم هیچ کشوری جز پرچم جمهوری اسلامی تعظیم نکرده و نخواهم کرد.

کنوانسیون دریای خزر باعث افتخار کشور است

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در جلسه علنی امروز (یکشنبه 11 شهریور) که به منظور پاسخ به سوال نمایندگان درباره علت ادای احترام به پرچم اقلیم کردستان حاضر شده بود، گفت: تصمیم برای شرکت در مراسم خاکسپاری مرحوم طالبانی در بالاترین سطح در شورای امنیت گرفته شد و مورد اجماع تمامی دوستان در نیروهای مسلح، نیروی قدس، وزارت امور خارجه و شورای امنیت ملی بود.

وی با بیان اینکه ضرورت داشت که من به عنوان نماینده جمهوری اسلامی در این مراسم شرکت کنم، گفت: حضور بسیار پررنگ جمهوری اسلامی و استقبالی که از این حضور شکل گرفت، نشان داد که جایگاه جمهوری اسلامی در عراق در چه سطحی است و روابط برادرانه ایران با تمام اقشار مردم عراق در بهترین سطح است و ایران دوستان خودش را در زمان مبارزه با رژیم صدام هیچگاه فراموش نمی‌کند.

وزیر امور خارجه در خصوص مراسم خاکسپاری گفت: بنده در این مراسم در کنار رئیس جمهور عراق حضور داشتم و اکثر نمایندگان مجلس عراق، روسای فراکسیون‌های عراق همگی در این مراسم حضور داشتند و در جایگاه‌های بعدی نشسته بودند؛ البته تعداد بسیار قلیلی از نمایندگان عراقی به دلیل دعواهای داخلی خود حضور نداشتند اما روسای فراکسیون‌های اصلی مجلس عراق از جمله آقای حکیم در مراسم حضور داشتند و کسی اعتراض نکرد.

ظریف افزود: در اجرای مراسم همکاران آقای بارزانی برخلاف توافقی که قبلا با مقامات عراقی داشتند، سوء استفاده کردند و به جای پرچم عراق روی تابوت از پرچم اقلیم کردستان استفاده کردند که باعث تعجب شد اما در آن شرایط کسی مراسم را ترک نکرد، در مراسم اهدای تاج گل هم همان‌طور که همگان مشاهده کردند، تنها کسی که در مقابل تابوت سر خم نکرد بنده بودم و دیگران احترام را به شکل دیگری به جا آوردند.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه حضور ما در عراق بسیار موثر، گسترده و تاثیرگذار است، گفت: ضرورت دارد که در این شرایط ما حضور داشته باشیم؛ بنده هم به همراه فرماندهان سپاه در این مراسم خاکپساری طالبانی شرکت کردم و به نظرم هم تاثیر مناسبی بر مردم کردستان و هم تاثیر خوبی بر مردم عراق گذاشت.

ظریف با بیان اینکه این مراسم در زمانی انجام شد که نزدیک به برگزاری رفراندوم بود گفت: حضور ما در مراسم نشان داد که علی‌رغم مخالف جمهوری اسلامی با آن حرکت غلط سیاسی آقای بارزانی، ارتباطات ما با مردم کرد عراق که برادران و خواهران ما هستند ارتباطی بسیار عمیق و گسترده است و همچنان ادامه خواهد داشت. البته نگرانی‌ها و ملاحظاتی را که دوستان ما از جمله آقای قاضی پور در نظر دارند فراموش نمی‌کنیم.

ظریف در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه روابط ما با عراق روابطی همه جانبه و گسترده است اظهار کرد: تصمیم‌گیری درباره این روابط با عراق بر اساس اجماع داخلی در شورای عالی امنیت ملی صورت می‌گیرد و من هم به عنوان یکی از مجریان اجماع داخلی در این زمینه هستم؛ اقدام موثر جمهوری اسلامی همراه با دولت مرکزی عراق برای جلوگیری از حرکت بسیار خطرناک و بسیار کوتاه نظرانه در مورد رفراندوم عراق را که همه می‌دانید، یک بخشی از سیاست‌های ما بود و حضور من در مراسم خاکسپاری آقای طالبانی هم بخش دیگری از همان سیاست بود.

وی با اشاره به اینکه از آقای قاضی‌پور که من را به صفت جوانی موصوف کردند ممنونم گفت: الحمدلله، ان ‌شاءالله همه شما کار جوانانه بکنید و دل‌هایتان جوان باشد چرا که در جوانی باید فکر و کار کرد اما آنچه در این سفر اتفاق افتاد این بود که از بسیاری از کشورها نمایندگانی برای این مراسم فرستاده شده بود.

ظریف با بیان اینکه روابط ما با عراق مانند دیگر کشورها با عراق نبوده و روابط تنگاتنگی است، تصریح کرد: از جمهوری اسلامی توقع می‌رفت که در سطح بالاتری در این مراسم خاکسپاری کنند، ما نمی‌توانیم فراموش کنیم که آقای طالبانی همراه با رزمندگان اسلام در جنگ تحمیلی علیه رژیم بعثی عراق می‌جنگید و ما نباید به این راحتی به خاطر جنایت ها و خیانت هایی که دیگران علیه ایران انجام می‌دهند، کسانی با ایران همراهی کردند، فراموش کنیم.

وی با بیان اینکه آنچه در سلیمانیه اتفاق افتاد تصمم دولت عراق بود، اظهار کرد: دولت عراق مراسم دیگری در بغداد برگزار نکرد که ما در آن مراسم شرکت کنیم. بنده هم در مقابل پرچم هیچ کشوری جز پرچم جمهوری اسلامی تعظیم نکرده و نخواهم کرد و تنها کسی که در برابر پرچم اقلیم تعظیم نکرد من بودم.

وی با بیان اینکه میزان روابط ما با عراق بهترین روابط با دیگر همسایگان است، افزود: میزان صادرات ما به عراق از همه همسایگان بیشتر است اما به این اندازه هم راضی نیستیم و در تمامی مذاکرات در مورد ضرورت تسهیل صادرات و بازگشایی بشتر امور تجاری صحبت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه کنوانسیون دریای خزرباعث افتخار کشور است خاطرنشان کرد: هر زمان که این بحث در مجلس مطرح شد آماده هستم که بگوییم چه گونه یک سند افتخاری امضا شده است. کسانی که از کنوانسیون خزر ضرر کردند امروز در برابر ملت سخن پراکنی می‌کنند. این دولت و جمهوری اسلامی اجازه نخواهد داد که یک وجب از سرزمین ایران که مطهر به خون شهداست و با خون آنها حفظ با یک قرار داد از دست ما خارج شود.


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اسلایدر اصلی , خبر داغ , سیاسی
ارسال دیدگاه