زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۲/۱۲/۲۹
» اسلایدر اصلی » خطیب‌زاده: مذاکرات وین متوقف نشده است/ منتظر تصمیم سیاسی واشنگتن هستیم
تاریخ انتشار : 2022/05/16 - 13:31
 کد خبر: 150167
 162 بازدید

خطیب‌زاده: مذاکرات وین متوقف نشده است/ منتظر تصمیم سیاسی واشنگتن هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به روند مذاکرات وین و نتایج سفر اخیر انریکه مورا به تهران گفت: اکنون چندقدم جلوتر از سفر آقای مور ا به تهران هستیم.

خطیب‌زاده: مذاکرات وین متوقف نشده است/ منتظر تصمیم سیاسی واشنگتن هستیم

به گزارش ایسنا، سعید خطیب زاده صبح روز دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد نتایج سفر انریکه مورا مسئول هماهنگ کننده مذاکرات وین به تهران و تلاشهای رژیم صهیونیستی در راستای عدم حصول نتیجه در جریان مذاکرات وین تصریح کرد: هر موقعی که ابتکاری انجام و تحرکی در حوزه دیپلماسی انجام می‌شود رژیم جعلی اشغالگر قدس تحریکات خود را ضد دیپلماسی انجام می‌دهد و این چیز جدیدی نیست.

وی تصریح کرد: در ادامه تماس‌ها که بین ایران و هماهنگ کننده مذاکرات وین انجام می شد آقای امیرعبدالهیان و آقای بورل در جریان مذاکره تفلنی خود توافق کردند تماس‌ها به صورت حضوری انجام شود و در همین چارچوب آقای مورا به تهران آمدند. مذاکرات جدی در طول این سفر و معطوف به نتیجه و همراه با ابتکارات خاص از طرف ایران انجام شد. در این سفر آقای مورا و آقای باقری چندین دور گفت‌وگوی طولانی داشتند. در مورد برخی راه حل‌هایی که پیشنهاد شد اگر طرف آمریکایی پاسخ دهد ما می توانیم در موقعیتی قرار بگیریم که همه طرفها برای انجام توافق به وین برگردند.

خطیب زاده تصریح کرد: اگر امروز آمریکا تصمیم سیاسی خود را بگیرد و اعلام کند می توانیم گام مهمی را در راستای پیشرفت مذاکرات انجام دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با سفر امیرقطر به تهران و برخی مباحث مطرح شده در مورد این سفر از جمله اینکه دو دستور کار مهم سفر امیرقطر به تهران رایزنی در ارتباط با تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا و همچنین تسهیل آزادسازی بخشی از منابع بلوکه شدن ایران در خارج از کشور بوده گفت: سفر امیر قطر به تهران در پاسخ به سفر چندی پیش آقای رئیسی، رئیس‌جمهور به دوحه بود. در این سفر چندین پرونده ، موضوع دوجانبه و رایزنی‌های منطقه‌ای مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت. ما از تمامی تلاشهای دولت قطر و شخص امیر قطر برای حل و فصل موضوعاتی که در منطقه وجود دارد و برخی موضوعاتی که مرتبط با ایران است تشکر می کنیم. از تلاشهای صادقانه امیرقطر قدردانی می‌کنیم و دوستی با قطر را ارج می نهیم.

وی در ادامه نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد روابط ایران و چین و روند اجرای توافقنامه ۲۵ ساله همکاری‌های راهبردی تهران و پکن و همچنین اخبار منتشر شده در مورد همکاری‌های دو کشور در ارتباط با ساخت هواپیما افزود: روز گذشته گروه دوستی پارلمان ایران و چین با آقای امیرعبداللهیان و تعداد دیگری از مقامات ارشد وزارت خارجه دیدار داشتند. در این دیدار آقای صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه نیز حضور داشت و در مورد پروژه های که باید اجرا شود گفت و گو و رایزنی شد.

وی گفت: در مورد اجرایی شدن سند همکاری ۲۵ ساله بین ایران و چین نیز قرار شده هر وزارت خانه و بخشی که پروژه آن به جایی رسیده که قابل اعلام است و یا به مصحلت بود اعلام کند.

خطیب زاده افزود: در خصوص همکاری در حوزه هوا و فضا و هواپیما گفت‌وگوهایی صورت گرفته ولی نمی توانم بگویم که به تفاهمی رسیده است و یا من اطلاعی در مورد آن ندارم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که یکی از نمایندگان مجلس به تازگی در جمع خبرنگاران اعلام کرده که آقای باقری به زودی عازم وین خواهند شد گفت: من چنین خبری را نشیده‌ام.

او خطاب به خبرنگار پرسش کننده گفت: مناسب است از همان نماینده محترمی که این اظهارات را مطرح کرده بپرسید و من چنین خبری ندارم.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر همین خبرنگار در ارتباط با اظهارات بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از سفر آقای مورا به تهران مبنی بر اینکه مذاکرات از بن بست خارج شده گفت: در مورد اظهارات ایشان به نظرم باید بیشتر جنبه ایجابی این اظهارات مدنظر قرار بگیرد. این که در یک یا دو نقطه اختلافاتی در مذاکرات داشته باشیم یک امر غیر طبیعی نیست. رفت و آمدهای پیام‌ها هیچ وقت در هیچ نقطه ای متوقف نبوده است و همانطور که گفتم مناسب است از منظر ایجابی به این اظهارات توجه کنیم.

وی افزود: ملاقات‌ها در تهران مسیر درستی را پیش آورده است حرکت رو به جلو بوده است ابتکاراتی که اعلام شده از سوی ایران قابل اجرا است و به نظر می‌رسد از نظر اتحادیه اروپا قابل اجراست. تنها منتظر تصمیم واشنگتن هستیم. ما اکنون نسبت به قبل از سفر آقای مورا در تهران در موقعیت بهتری قرار داریم.

خطیب زاده گفت: آن چه که امروز در دسترس است چند قدم جلوتر از قبل از سفر آقای مورا به تهران است.

وی همچنینن در پاسخ به سوالی در مورد روابط ایران و آذربایجان و برگزاری نشستی در این کشور در یکی از مناطق آزادشده در آذربایجان با حضور برخی از کشورهای منطقه بدون حضور ایران و اظهارات رئیس جمهور این کشور مبنی بر اینکه ایران چند نفر از اتباع آذربایجانی که مورد تعقیب این کشور هستند را باید به آذربایجان برگرداند گفت: ایران و جمهوری آذربایجان طی چند ماه گذشته تلاش کردند که از سوءتفاهم‌هایی که بعضا در حوزه فضای رسانه ای یا با بیان برخی از نقل قولها ایجاد می شد عبور کند. ایران تمام موارد و دیدگاه های خود را از طریق مجرای خودش هم به سفارت آذربایجان در تهران و هم از طریق وزارت امور خارجه آذربایجان به مقامات این کشور منتقل کرده است. تلاش کرده ایم به عنوان ایران برخی اشتباهاتی که از سوی هر کدام از همسایگان انجام می شود با یک نگاه برادرانه و مصلحانه اصلاح کنیم. ما مطمئن هستیم که جای اظهارات در ملاقات‌هاست و اگر سرویس اطلاعاتی یک کشور اطلاعات خاصی دارد باید در چارچوب معمول خود این موضوعات مطرح و پیگیری شود و این دیدگاه به مقامات آذربایجان منتقل شده است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با درخواستهای فرابرجامی و اینکه آیا ایران نیز در خواستهای فربرجامی دارد، گفت: این آمریکا است که به تعهدات خود در برجام بعضا به عنوان برچسب فرابرجامی می زد که این از اساس غلط است. آمریکا از ابتد ای مذاکرات هر آنچه باید انجام می داده و لی مایل به انجام آن نبوده به آن برچسب فرابرجامی زده است. آمریکا باید براساس برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل به تعهدات خود ذیل برجام عمل کند چنانکه امکان انتفاع کامل اقتصادی ایران از برجام فراهم شود و تجارت خارجی ایران عادی شود. آمریکایی‌ها نمی‌توانند صحبت از توافق کنند ولی در عین حال بخواهند بخشی از فشار حداکثری علیه ایران را حفظ کنند.

خطیب زاده همچنین تصریح کرد: آنها نمی‌تواند فشار حداکثری و پیچ و مهره‌ها بر ای فشار بر ایران را حفظ‌ کنند و از طرف دیگر فکر کنند که می‌توانند به توافقی برای بازگشت به برجام برسند.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد گزارش اخیر بلومبرگ مبنی بر این‌که بازرسی‌های بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته‌ای ایران طی چند وقت اخیر رکورد زده است، تصریح کرد: ما عضو ان پی تی و پادمان هستیم و در چارچوب توافق فنی رفتار آژانس یعنی حفظ بی‌طرفی و عدم سیاسی‌کاری آن همواره روابط نزدیکی با آژانس داشته‌ایم و در چارچوب مقررات مراودات معمول بین ایران و آژانس در جریان است.

وی اضافه کرد: در دوران جدید نیز که اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از سوی ایران متوقف شده است در چارچوب ان پی تی همکاری بین ایران و آژانس ادامه دارد.

خطیب‌زاده گفت: در مورد این مسائل گزارش‌های آژانس باید مبنا باشد نه گزارش‌های پراکنده‌ای که در برخی از رسانه‌ها مطرح می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با افغانستان و همچنین فعالیت‌های آقای کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان گفت: ایشان در جلسات وزارت خارجه حضور دارند و کارها در ارتباط با مسائل مربوط به افغانستان با هماهنگی کامل به جلو می‌رود.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که شما گفتید که اگر آمریکا به پیشنهادات مطرح شده پاسخ دهد ما به وین بر می‌گردیم آیا این بازگشت به وین برای ادامه مذاکرات است یا امضای توافق تاکید کرد: در خصوص وین مذاکرات متوقف نشده است که بخواهد در وین ادامه پیدا کند. همانطور که پیش از این بارها گفته‌ام پیام‌ها بین طرفین به صورت مستمر رد و بدل شده است و سفر اخیر آقای مورا به تهران در این راستا بود که در رفت و برگشت‌ها تسریع پیدا کند.

وی گفت: در مورد معدود مسائل باقی‌مانده اما مهم، اگر مسائل حل شود به وین برای اعلام توافق می‌رویم

خطیب‌زاده در بخشی از صحبت های خود در این نشست در پاسخ به سوالی تاکید کرد : ما تلاش می کنیم که در تیرماه میزبان وزیران محیط زیست کشورهای منطقه باشیم تا در مورد موضوع ریزگردها ، آب و سایر موضوعات محیط زیستی صحبت و رایزنی کنیم.

وی در پاسخ به سوالی تاکید کرد: نقش روسیه در مذاکرات وین ، نقشی سازنده بوده است.

خطیب زاده در بخش دیگری از این نشست در مورد حکم “جلالی” تاکید کرد : آقای جلالی حکم امنیتی دارد ، جاسوسی کرده است و از طریق یکی از کشورهای اروپایی علیه امنیت ملی ما کار کرده است و باعث ایجاد خسارت جانی شده است.

خطیب‌زاده همچنین گفت : قرار است امروز امیر عبداللهیان به امارات برود.


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اسلایدر اصلی , تله تایپ , خبر داغ , سیاسی
ارسال دیدگاه