زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۲/۱۲/۲۹
» بین الملل » رایزنی برجامی بلینکن با وزرای خارجه کشورهای اروپایی مذاکرات وین
تاریخ انتشار : 2022/05/16 - 13:29
 کد خبر: 150166
 102 بازدید

رایزنی برجامی بلینکن با وزرای خارجه کشورهای اروپایی مذاکرات وین

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای از دیدار و گفت‌وگوی وزیر امور خارجه این کشور با همتایان اروپایی خود درباره برجام و مذاکرات احیای آن خبر داد.

رایزنی برجامی بلینکن با وزرای خارجه کشورهای اروپایی مذاکرات وین

به گزارش ایسنا، وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای از دیدار آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور با ژان ایو لودریان، همتای فرانسوی‌اش در فرانسه خبر داده و در بخشی از آن نوشت: آن‌ها درباره تلاش‌ها برای دست‌یابی به بازگشتی دوجانبه با ایران به اجرای کامل برجام[توافق هسته‌ای] ایران صحبت کردند.

وزارت امور خارجه آمریکا علاوه بر این در بیانیه دیگری از دیدار بلینکن با آنالنا بِربوک و لیز تراس، وزرای امور خارجه آلمان و انگلیس، همچنین با فیلیپ اِرا، مدیرکل امور سیاسی و امنیتی فرانسه دیدار کرده و درباره مذاکرات ادامه‌دار با ایران و تلاش‌ها برای رسیدن به توافقی بر سر بازگشتی دوجانبه به اجرای کامل برجام گفت‌وگو کردند.

دیدار و گفت‌وگوی بلینکن با همتایان اروپایی‌اش درباره برجام در پی این انجام شده است که مذاکرات وین که در راستای احیای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های ایران در آوریل ۲۰۲۱، مدتی پس از روی کار آمدن دولت جو بایدن در آمریکا آغاز شد، در پی برخی تحولات اخیر بین‌المللی از جمله حمله روسیه به اوکراین و کشمکش‌های تهران – واشنگتن بر سر برخی مسائل باقی‌مانده در مذاکرات، تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.

اخیرا انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین و هماهنگ‌کننده آن سفری به ایران داشت که با مقامات ایران از حمله علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین و معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران درباره وقفه ایجاد شده در این مذاکرات و برخی مسائل باقی‌مانده در آن گفت‌وگو کرد.

در این راستا، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه در کنفرانسی خبری بیان کرد پس از آنکه مورا به ایرانیان این پیغام را رساند که وضعیت بدین شکل نمی‌تواند ادامه پیدا کند، جواب ایران “بسیار مثبت” بود. بورل به خبرنگاران در نشست وزرای خارجه گروه ۷ گفته بود، «این مسائل نمی‌توانند یک شبه حل شوند. بگذارید بگوییم که مذاکرات بلوکه شده بود و حال آزاد شده است. مسائل بهتر از آنچه که انتظار می‌رفت پیش رفته است. مذاکرات درحال سکون بود و حال مجددا آغاز شده است.»

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران نیز روز جمعه در توییتی با اشاره به سفر اخیر انریکه مورا به تهران و رایزنی‌هایش با علی باقری مذاکره کننده ارشد ایرانی در صفحه توییتر خود نوشت، «‏در توافق با آقای بورل، سفر آقای مورا به تهران و گفت‌وگوهایش با همکارم آقای باقری، فرصت مجددی بود تا بر ابتکارات برای حل موضوعات باقی‌مانده مذاکرات وین متمرکز شویم. توافق خوب و قابل اتکا در دسترس است اگر آمریکا تصمیم سیاسی خود را گرفته و به تعهداتش پایبند باشد.»

اما ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پی سفر مورا به ایران، در یک کنفرانس خبری گفت که «در موقعیت فعلی، توافق فاصله زیادی به قطعی بودن دارد». او همچنین گفت، « به خود ایران بستگی دارد که آیا به زودی می‌خواهد به یک توافق دست بیابد یا نه. ما و شرکایمان آماده‌ایم. مدتی است که آماده‌ایم اما الان واقعا به ایران بستگی دارد».
این در حالی است که یک مقام ارشد اتحادیه اروپا روز جمه گفته که هنوز موانعی در زمینه رسیدن به یک توافق بر سر احیای توافق هسته‌ای ایران وجود دارد اما از نظر او هنوز راه‌هایی برای غلبه بر این مانع وجود دارد. به گفته این مقام ارشد اروپایی، «ما هنوز موانع سختی سر راه یک توافق داریم اما گفت‌وگوی خوب، صریح و طولانی با ایران نشان داده است که آن‌ها روی این موضوع کار می‌کنند. مسلما آمریکایی‌ها هم همین طورند. بنابراین هنوز راهی برای غلبه بر مشکلات وجود دارد. این چیزیست که قرار است روی آن کار کنیم.»


برچسب ها : , ,
دسته بندی : بین الملل , تله تایپ , خبر داغ
ارسال دیدگاه