زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۱۰
» تله تایپ » مصباحی مقدم : پرداخت یارانه نقدی ، مثبت نیست . دولت باید کالابرگ بدهد
تاریخ انتشار : 2022/05/14 - 18:08
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 150123
 345 بازدید

مصباحی مقدم : پرداخت یارانه نقدی ، مثبت نیست . دولت باید کالابرگ بدهد

دولت‌های مختلف آمدند و جرات و جسارت را نداشتند که این کار را انجام دهند. در دوره احمدی‌نژاد یک سال این اتفاق در بخش انرژی رخ داد و دیگر ادامه پیدا نکرد. در آن یک سال اقدامات اساسی، مفید، موثر و مورد رضایت عامه مردم و مورد ارزیابی مثبت صندوق بین‌المللی پول بود.

مصباحی مقدم : پرداخت یارانه نقدی ، مثبت نیست . دولت باید کالابرگ بدهد

گروه سیاسی : «جراحی درد دارد»؛ گزاره‌ای که این روزها ، بارها و بارها از زبان مسئولان و حامیان حذف ارز ترجیحی شنیده می‌شود اما سوال اینجاست که چرا مردم باید این درد را تحمل کنند؟

اکنون ، قیمت کالاهای اساسی چندین برابر شده و تامین معیشت مردم که از اولویت های هر دولت و به ویژه دولت سیزدهم است ، به مخاطره افتاده است. حلقه مفقوده این روزها ، اقناع مردم است تا حاضر شوند درد جراحی بزرگ را بپذیرند و فشار گرانی را تحمل کنند.

غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و از حامیان تمام قد حذف ارز ترجیحی است. او بر این باور است که باید حتما جراحی اقتصادی انجام شود و دولت ابراهیم رئیسی آن را شجاعانه انجام داده است. او می‌گوید که اعتراض‌های مردم اساسی و پایدار و گسترده نیست.

گفت‌وگوی خبرآنلاین با غلامرضا مصباحی مقدم را بخوانید:

بسیاری بر این باورند که دولت برای حذف ارز ترجیحی برنامه مشخصی ندارد. نظر شما چیست؟

من یک سوال دارم آیا متخصصین اقتصادی در این باره صحبت کرده‌اند یا افرادی که از عمق کار دولت خبر ندارند این اظهارنظر را می‌کنند؟

از جمله کسانی که در این باره صحبت می‌کنند نمایندگان مجلس هستند که طبیعتا به عنوان اعضای قوه مقننه باید به بود و نبود برنامه دولت ، اشراف داشته باشند …

نمی‌شود گفت که آنها از منظر تخصصی به این موضوع نگاه می‌کنند. واقعیت این است که دولت برنامه دارد و برنامه خود را منتشر کرده و عمومی کرده و برای آن نظرها را جمع کرده است و از نخبگان خواسته درباره برنامه اظهارنظر کنند. کاری که دولت انجام داده اقدامی شجاعانه است. دولت‌های مختلف آمدند و جرات و جسارت را نداشتند که این کار را انجام دهند. در دوره محمود احمدی‌نژاد یک سال این اتفاق در بخش انرژی رخ داد و دیگر ادامه پیدا نکرد. در آن یک سال اقدامات اساسی، مفید، موثر و مورد رضایت عامه مردم و مورد ارزیابی مثبت صندوق بین‌المللی پول بود. این کاری که دولت شروع کرده و خصوصا این که به مرغ، گوشت و تخم‌مرغ منحصر نشده ، خیلی شجاعت می‌خواهد چرا که جراحی بزرگی است. دولت با مشورت‌هایی که کرده و برنامه‌هایی که ریخته، می‌خواهد یک کار جدی و فراگیر در سطح ملی انجام دهد. معتقدم باید از دولت حمایت کرد و به گونه‌ای پیش برود که دولت بتواند با جسارتی که داشته به سامان برسد.

پرداخت یارانه نقدی را نیز مثبت می‌دانید؟

اصلا، پرداخت یارانه نقدی ،مثبت نیست. به عنوان اقدام موقت دوماهه قابل قبول است و این که دولت اجرای اصلاح ساختاری را به تعویق بیاندازد و بعد کالابرگ بدهد، اثر مثبتی از نظر اقتصادی دارد. اصلاح پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی اقدام بسیار درستی بود که دولت سیزدهم اتخاذ کرد اما این موضوع باید مورد توجه باشد که این تصمیم تحت تاثیر تحرکات غیر کارشناسی شده قرار نگیرد.

حتما ، شنیده اید یا خوانده اید که بخشی از مردم معترض هستند و تجمعات اعتراضی هم داشته اند

جراحی درد دارد و از دردی که این جراحی دارد، عده‌ای صدایشان درآمده است. تصور کنید پزشکی جراحی قلب انجام دهد ولی بیمار را بیهوش نکند. واکنش‌های بیمار با آه و ناله خواهد بود. حالا این دولت مسکنی به مردم زده و آن مسکن، پرداخت یارانه نقدی به مدت دوماه بوده که تاثیرگذار بوده است. حالا ممکن است فشار بیشتری در کوتاه مدت بر عده‌ای وارد شود. اما نمی‌توان آنها را تجمعات اعتراضی پایدار، گسترده و اساسی دانست.

پیشنهاد شما به مردم و مسئولان چیست؟

توضیح، تبیین، روشن کردن و قانع کردن مردم است. دولت باید با تدبیر خود مردم را قانع کند. زمانی که مردم قانع شوند با دولت همراهی می‌کنند.


برچسب ها :
دسته بندی : تله تایپ , خبر داغ , سیاسی , گفتگو
ارسال دیدگاه