زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۲/۱۲/۲۹
» اجتماعی » خطری که بیشتر از بمب اتم اصفهان را تهدید می‌کند؛ زندگی نباتی در انتظار نصف جهان
تاریخ انتشار : 2022/05/14 - 18:06
 کد خبر: 150108
 92 بازدید

خطری که بیشتر از بمب اتم اصفهان را تهدید می‌کند؛ زندگی نباتی در انتظار نصف جهان

همشهری آنلاین نوشت: سرعت پیشرفت فرونشست زمین در اصفهان افزایش یافته و هشدارها را شدت بخشیده است.

خطری که بیشتر از بمب اتم اصفهان را تهدید می‌کند؛ زندگی نباتی در انتظار نصف جهان

رئیس کمیسیون آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: آب از موضوعات اصلی بود که از ابتدای تشکیل دوره ششم شورای اسلامی شهر بر آن تاکید شده است.

نادرالاصلی گفت: با ایجاد سند راهبردی آب و همچنین تشکیل دبیرخانه فرهنگی زاینده رود سعی کردیم این هشدار را به گوش مرم و مسئولان کشوری برسانیم که تامین آب موضوعی جدی است.

مجید نادرالاصلی می‌گوید: پدیده فرونشست علت‌های مختلفی از جمله مشکلات ساخت و ساز، رهاسازی غیراصولی آب دارد اما نظر غالبی که وجود دارد این است که سفره‌های زیر زمینی اصفهان به دلیل حساسیت جنس خاک دچار تهی شدن شده است.

وی گفت: تهی شدن سفره‌های زیر زمینی باعث ایجاد ترک‌ها و شکاف‌های ریز و درشتی در گوشه و کنار اصفهان شده به طوری که در آثار تاریخی و حتی منازل مسکونی آثارش را برجا گذاشته است.

به گفته رئیس کمیسیون آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان در اقدام برای بازدید از مناطقی که دچار فرونشست شده‌اند سعی شد حساسیتی بین متولیان ایجاد شود که برای این مشکل چاره اندیشی کنند.

نادر الاصلی گفت: در ادامه این بازدید جلسات تخصصی ابتدای برای جلوگیری از رشد پدیده فرونشست و دوم چاره اندیشی برای حل این مشکل برگزار می‌شود.

خطری که به اندازه انفجار اتمی اصفهان را تهدید می‌کند | حتی اگر بمب اتم به اصفهان بر خورد می‌کرد خطرش کمتر از این اتفاق بود

رفع فرونشست در انتظار اجرای مصوبه‌ها

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: یک طرح مطالعاتی در خصوص پدیده فرونشست در شهر اصفهان به شهرداری ابلاغ شده است و نتایج این بازدیدهای میدانی در اختیار کارشناسان قرار می‌گیرد.

منصور شیشه فروش گفت: برای رفع پدیده فرونشست راهکارهای کوتاه مدت و بلند مدتی براساس براساس بازدیدهایی میدانی که در مناطق مختلف شهر انجام شده، در نظر گرفته می‌شود.

وی می‌گوید: بر اساس مصوبه استان قرار است شهرداری و میراث فرهنگی برای جلوگیری از فرونشست پل‌ها و ابنیه تاریخی اقداماتی را انجام دهند.

خطری که به اندازه انفجار اتمی اصفهان را تهدید می‌کند | حتی اگر بمب اتم به اصفهان بر خورد می‌کرد خطرش کمتر از این اتفاق بود

مرگ آب خوان از بمب اتم هم بدتر است

مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی استان اصفهان گفت: مسئله فرونشست در اصفهان موضوعی جدید نیست و ۱۰ سالی است با آن درگیریم.

رضا اسلامی گفت: از سال ۷۹ با قطع شدن جریان اصلی زاینده رود تغذیه آبخوان‌های اصفهان با مشکلی جدی روبرو است، علاوه براین با برداشت غیر اصولی از آبخوان‌های اصفهان اضافه شد.

وی می‌گوید: اگر چاره‌ای اندیشیده نشود به طور خوشبینانه در سال ۱۴۱۵ و به طور بدبینانه تا سال ۱۴۰۹ دیگر آبی در آبخوان‌ها باقی نمی‌ماند.

به گفته مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی استان اصفهان، اگر حقابه محیط زیستی اصفهان رعایت و به دنبال آن آب در آبخوان‌ها جاری شود از مرگ آبخوان جلوگیری می‌شود، درواقع صنعت و کشاورزی باید در اولویت‌های بعدی ما قرار گیرد و نه اولویت اصلی.

اسلامی می‌گوید: حتی اگر بمب اتم هم در اصفهان بر خورد می کرد خطرش خیلی کمتر از مرگ آبخوان‌های اصفهان بود. وقتی مرگ آبخوان اتفاق می‌افتد، شبیه انسان بیماری است که زندگی‌اش نباتی است.

به گفته او اصفهان کلانشهری است که حیاتش وابسته به جریان دائمی آب زاینده رود است؛ جریان زاینده رود آبخوان‌ها را تغذیه کرده و از فرونشست جلوگیری می‌کند.


برچسب ها : ,
دسته بندی : اجتماعی , تله تایپ , حوادث , خبر داغ
ارسال دیدگاه