زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۳۱
» تله تایپ » همنشینی “ناهید” و “بهرام” و “کیوان” در یک قاب؛ رصد اولین پدیده نجومی ۱۴۰۱ را از دست ندهید
تاریخ انتشار : 2022/03/28 - 13:34
 کد خبر: 148813
 1640 بازدید

همنشینی “ناهید” و “بهرام” و “کیوان” در یک قاب؛ رصد اولین پدیده نجومی ۱۴۰۱ را از دست ندهید

در روز ۹ فروردین ماه جاری، سیاره همسایه زمین و یکی از غول‌های گازی با یکدیگر ملاقات می‌کنند و به گفته مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران این همنشینی زیبا و جذاب اولین رخداد رصدی سال نو و قرن ۱۵ خورشیدی است.

همنشینی “ناهید” و “بهرام” و “کیوان” در یک قاب؛ رصد اولین پدیده نجومی ۱۴۰۱ را از دست ندهید

مهندس مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت و گو با ایسنا گفت: با توجه به اینکه پیش از آغاز سال ۱۴۰۱ سیارات “ناهید” و “بهرام” (زهره و مریخ) به مرور به یکدیگر نزدیک شده اند؛ بامداد روز سه‌شنبه ۹ فروردین ماه سال ۱۴۰۱، همنشینی آسمانی زیبایی شکل می‌گیرد که سیارات خاکی و همسایه زمین یعنی “ناهید” و “بهرام” از دید ناظران زمینی با یکی از غول‌های گازی سامانه خورشیدی یعنی سیاره زیبا و حلقه بر گردن “کیوان” همنشین می‌گردند.

وی اظهار کرد: این اجرام در بامداد ۹ فروردین، به شکل یک مثلت “راست گوشه” (قائم الزاویه) نسبت به یکدیگر قرار داشته که سیاره “ناهید” در راس این مثلث و ۲.۱ درجه بالاتر از کیوان خواهد بود.

عتیقی گفت، این در شرایطی است که این اجرام در فضا در فواصل بسیار دوری نسبت به یکدیگر قرار دارند و جالب اینجاست که در بامداد این روز (سه شنبه ۹ فروردین) و دوشنبه ۸ فروردین، هلال زیبای صبحگاهی این همنشینی را همراهی کرده و پایین تر از این سیارات، جلوه بسیار جذابی برای عکاسان نجومی در افق صبحگاهی فراهم خواهد شد.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با بیان اینکه اجرام مورد اشاره پس از ساعت ۵ بامداد سه شنبه از افق جنوب شرق طلوع خواهند کرد و بعد از ساعت ۶ کمان ابروی آسمانی به جمعشان اضافه خواهد شد، خاطر نشان کرد: این اجرام با چشم غیرمسلح در سراسر کشور عزیزمان ایران قابل مشاهده خواهند بود و در شهرهای مختلف، با اختلاف زمانی کمی نسبت به یکدیگر طلوع می کنند.

به گفته وی بدیهی است از درون تلسکوپ، جزئیات بیشتری از جمله حلقه‌های سیاره کیوان و در صورت استفاده از تلسکوپ‌های بسیار قدرتمند نجومی، برخی از علائم سطحی سیاره “بهرام”چه بسا قابل رصد باشد.

عتیقی در پایان تاکید کرد: این همنشینی با رنگ سرخ سیاره بهرام، رنگ زرد سیاره کیوان و درخشش استثنایی سیاره “ناهید” به عنوان ملکه آسمان صبحگاهی، برای همگان قابل تشخیص خواهد بود.


برچسب ها :
دسته بندی : تله تایپ , خبر داغ , علمی
ارسال دیدگاه