زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۱۰
» اجتماعی » اما و اگرهای ماندن افشانی در شهرداری
تاریخ انتشار : 2018/08/29 - 19:24
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 14881
 549 بازدید

اما و اگرهای ماندن افشانی در شهرداری

دو تن از نمایندگان مردم تهران معتقدند که شهردار تهران شامل اصلاحات جدید قانون منع به کارگیری بازنشستگان می شود اما معاون پارلمانی شهرداری می گوید شهردار تهران عضو کابینه و در ردیف وزرا و معاونین است.

اما و اگرهای ماندن افشانی در شهرداری

رئیس مجلس در جلسه ۲۲۶ مجلس و در جریان بررسی پیشنهاد اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان در پاسخ به این ابهام که آیا شهرداری شامل ماده ۵ قانون خدمات کشوری که در ماده واحده این مصوبه به آن اشاره شده می‌شود یا خیر پاسخ داد.
علی لاریجانی گفت: شهرداری شامل این ماده است و قابل مستثنی شدن نیست.

قانون منع به کارگیری بازنشستگان اولین بار در 20 اردیبهشت 95 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و بعد از آن 2 مرتبه در سال 96 و 97 توسط نمایندگان مجلس اصلاح شد.
از زمان تصویب این قانون تا به امروز مهمترین چالشی که در مورد آن وجود وجود داشته است بحث تبصر 1 ماده واحد این قانون است که بازنشستگانی که به واسطه انتصاب یا انتخاب در یکی از سمت‌های مذکور در ماده (۷۱) قانون مدیریت خدمات کشوری و همطرازان آنها به‌کارگیری می‌شوند را از شمول قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان، مستثنی می کند. در دو دوره اصلاح این قانون، بند های (د) و (ه) ماده 71 قانون خدمات کشوری که مربوط به استانداران، سفرا و معاونین وزرا بود حذف شده است. و طبق بند های (الف. ب. ج) این ماده شاغلین سیاسی رده های بالاتر را در بر می گیرد.

در آخرین اصلاحات قانون منع به کارگیری بازنشستگان که در 6 مرداد 96 به تصویب مجلس رسید به کارگیری بازنشستگان در سمتهای مذکور در بندهای الف، ب و ج ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸ مهر ۱۳۸۶ و همچنین به کارگیری بازنشستگان نیروهای مسلح با تدابیر فرماندهی معظم کل قوا، مجاز شد و بخش دارندگان اجازات رهبری نیز حذف شده است.
مهمترین ابهامی که در اصلاحات جدید این قانون مطرح شد این بحث بود که آیا شهردار تهران شامل این قانون می شود یا خیر. شورای شهر و شهرداری می گویند شهردار فعلی تهران بعد از 27 سال خدمت 3 سال پیش خود را بازخرید کرده است و با شهردار شدن یک بار دیگر به کار بازگشته است به عبارتی هنوز بازنشسته نشده است و یا این که شهردار تهران چون جزو کابینه دولت است و در رده وزیران تعریف شده از این قانون مستثنی است.از سوی مقابل گفته می شود که شهرداری ها یک نهاد عمومی غیردولتی بوده و چون از قانون استخدام کشوری تبعیت می کنند مصوبه منع به کارگیری بازنشستگان شامل این نهاد نیز خواهد شد.
بعد از آخرین تغییرات قانون منع به کارگیری بازنشستگان کشوری این موضوع را از 2 نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و معاون پارلمانی شهردار تهران پرسیدیم و مشخص شد که هنوز اختلاف در این زمینه پابرجا است و در نهایت این مجلس است که باید تکلیف این موضوع را مشخص کند.

نعمتی: قانون منع به کارگیری بازنشستگان استثنا ندارد
بهروز نعمتی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت در خصوص ادامه کار شهردار تهران با توجه به اصلاحات جدید قانون منع به کارگیری بازنشستگان گفت: این قانون هیچ استثنایی ندارد و مسئولین در برابر این قانون یکسان هستند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طبق این قانون به جز مسئولینی که مشخص شده اند دیگران باید بازنشست شوند. قانون در این باره مشخص است بنابراین بنده فکر می کنم که در صورت ارسال استفساریه شهرداری یا شورای شهر تهران جواب مجلس این خواهد بود که آقای افشانی باید بازنشست شود.

نجفی: بهتر بود شهرداری تهران از ثبات بیشتری برخوردار بود
محمد رضا نجفی نیز معتقد است با وجود اینکه بی ثباتی در شهرداری به صلاح نیست اما نهایتاً این قانون شامل حال شهردار تهران می شود. وی در گفت و گو با خانه ملت گفت: به فرض این که این قانون تمام مراحل تقنینی خودش را طی کند شامل حال شهردار تهران هم خواهد بود. در حال حاضر در مجموع استدلالی که شهردار تهران را از این قانون مستثنا کند وجود ندارد.
نماینده مردم تهران ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حتماً ثبات و پایداری یکی از لوازم مدیریت خوب است و اما به هر ترتیب حالا که این سیالیت در محیط سازمان های ما زیاد شده است نوع مدیریت ما نیز خوب است متفاوت و متناسب با این فضا باشد.
وی تصریح کرد: حتما بهتر بود که مدیریت شهرداری تهران از یک ثبات بیشتری برخوردار بود اما در شرایط فعلی نیز باید تلاش کنیم که ضمن استقلال و ثبات حدالامکان اجازه ندهیم خللی در برنامه ها و فرایندهای اساسی ایجاد شود.


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اجتماعی , اسلایدر اصلی , خبر داغ , شهری
ارسال دیدگاه