زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۶
» بین الملل » سوئیس: تبلیغ دخانیات ممنوع
تاریخ انتشار : 2022/02/14 - 13:03
 کد خبر: 147632
 279 بازدید

سوئیس: تبلیغ دخانیات ممنوع

سوئیسی‌ها از ممنوعیت تبلیغ دخانیات در هر جایی که جوانان ممکن است آن را ببینند، حمایت کرده‌اند.

سوئیس: تبلیغ دخانیات ممنوع

به نقل از خبرگزاری فرانسه، رای گیری حضوری در مورد ممنوعیت تبلیغ سیگار و حذف آزمایش روی حیوانات از ساعت 10 صبح روز یکشنبه آغاز و روند رای گیری دو ساعت بعد پایان یافت.
به کانال عصر ایران در تلگرام بپیوندید

سوئیسی ها در شیوه دموکراسی مستقیم خود برای تصویب قوانین رای گیری می کنند.

در واقع رای مثبت در همه پرسی سراسری روز گذشته منجر به ممنوعیت کامل تبلیغات دخانیات در این کشور خواهد شد.

از آنجایی که اکثر رای دهندگان سوئیسی پیشاپیش رای خود را به صورت پستی ارسال کرده بودند، نتایج نظرسنجی تا اواخر بعداز ظهر قابل پیش بینی بود.
طرفداران سلامت می‌گویند که قانون مصوب همه پرسی، گام مهمی در جهت تشدید مقررات سست دخانیات در سوئیس است.

سوئیس پس از تصویب این قانون با همسایگان اروپایی خود که اکثر آنها سال‌ها پیش قوانین سختگیرانه‌ای را در مورد تبلیغات دخانیات به اجرا گذاشته‌اند، همسو می‌ شود.

برخلاف تصویر سالم و دوستدار محیط زیست سوئیس، این کشور ضعیف‌ترین قوانین را در مورد دخانیات در اروپا دارد.

طرفداران حمایت از ممنوعیت تبلیغ دخانیات می‌گویند، کودکان و نوجوان به دلیل این تبلیغات بیشتر سیگار می‌کشند/ عکس: SWISS YES نیویورک تایمز نوشت: “فلاویا واسرفالن” عضو سوسیال دموکرات پارلمان سوئیس و از مبتکران این طرح گفت: “بسیاری از سازمان ها پیش قدم شده اند و از روند و روشی دفاع کرده اند که حفاظت از جوانان را در اولویت می‌گذارد”.

در بسیاری از کشورهای غربی تبلیغات دخانیات از مدت‌ها پیش به صورت تدریجی ممنوع شده اما در سوئیس سیگارها و انواع الکترونیکی آن روی بیلبوردها، صفحه نمایش‌ها و رویدادهای مانند جشنواره به صورت آگهی و تبلیغ به نمایش در می آمد و همچنان خودنمایی می‌کرد.

علی رغم مخالفت شدید صنعت تنباکو و دولت 56.6 درصد رای دهندگان به صراحت اعلام کردند که علاقه ای به دیدن بیل بوردهای تبلیغاتی دخانیات در کشورشان ندارد و این قانون در نظرسنجی به تصویب شد.

کمپین‌های تبلیغاتی این قانون اعلام کردند که دولت سوئیس به دلیل لابی گری‌های شدید برخی از بزرگترین شرکت‌های دخانیات در این کشور است، در این زمینه کند عمل کرده است.

سوئیس در محدود کردن تبلیغ دخانیات از بسیاری از کشورهای همسایه خود و کشورهای ثروتمند جهان عقب تر است/ عکس: خبرگزاری فرانسه

دخانیات سوئیس

این قانون در مناطق ایتالیایی و فرانسوی زبان کشور سوئیس تحت حمایت شدید قرار گرفت. این دو منطقه بیشترین آمار مصرف سیگار و دخانیات در سوئیس را دارند.

سوئیس در سال های اخیر گام هایی را برای سخت تر کردن استفاده از سیگار و دخانیات برداشته است. شورای فدرال سوئیس در سال 2015 در قانون دخانیات پیشنهاد کرد که فروش این محصولات به نوجوانان ممنوع و قوانین تبلیغ این محصولات محدود شود.

در آن زمان نسخه ضعیف شده این قانون را تصویب و فروش سیگار و محصولات تنباکویی به افراد زیر 18 سال را ممنوع اعلام شد اما اجازه تبلیغ این محصولات عمدتا بدون مانع ادامه یافت.

40 سازمان بهداشتی و آموزشی در واکنش به قانون ضعیف دخانیات در سال 2015 در کنار هم فعالیت کردند تا قانون روز گذشته به تصویب رسید. انتظار می‌رود قانون جدید که تبلیغ گسترده سیگار و دیگر محصولات تنباکویی را ممنوع و محدود می‌کند، در سال 2023 اجرایی شود.

مخالفان این اقدام محدودیت‌ها را شدید خواندند.

سوئیس مدت ها است که در ارتباط نزدیک با صنعت تنباکو بوده است. “فیلیپ موریس” شرکت دخانیات سوئیسی- آمریکایی و شرکت “ژاپن توباکو اینترنشنال” مقر اصلی کمپانی های خود را در سوئیس قرار داده اند و شرکت دخانیات “بریتیش امرکن توباکو” نیز در این کشور حضور و فعالیت پر رنگی دارد.

به گفته دولت حدود 4500 نفر در بخش تولید سیگارهای “های تار” در سوئیس کار می‌کنند. تولید این سیگار ها در اتحادیه اروپا غیر قانونی است.

سیگارهای “های تار” خطرناکترند و “تار- tar” (ماده تیره رنگ و قیر مانند درون سیگار) احتمال سرطان ریه را افزایش می‌دهد.

سیگار در کنار شکلات و پنیر در جایگاه های اول صادرات سوئیس قرار دارد.

سوئیس پس از اجرای این قوانین، همچنان نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر قوانین آزادانه تری درباره دخانیات و سیگار دارد.

این کشور علی رغم امضای “کنوانسیون سازمان بهداشت جهانی در مورد کنترل دخانیات ” در 2004 هنوز تمامی الزمات مورد نیاز برای کنترل دخانیات را فرآهم نیاورده است.

آمریکا هنوز این قانون را به صورت رسمی امضا نکرده است.

روی یک پلاکارد به زبان فرانسه در لوزان سوئیس نوشته شده است: “بله به قانون کودکان بدون دخانیات”/عکس: خبرگزاری فرانسه

سوئیس: تبلیغ دخانیات ممنوع!

“آلن برست” معاون رئیس جمهور و وزیر بهداشت سوئیس قبل از رای گیری با این طرح مخالفت کرد.

او در یک کنفرانش خبری روز یکشنبه اذعان کرد که با رای دهندگان سوئیسی صحبت شده و افزود دولت با رای و مقررات جدید پیش خواهد رفت.

بی بی سی نوشت: در مقایسه با بیشتر کشورهای اروپایی، سیگار در سوئیس ارزان است و ۲۷ درصد بزرگسالان سوئیسی سیگار می‌کشند که این رقم بالاتر از میانگین اروپا است.

تخمین زده می‌شود که صنعت دخانیات سالانه بیش از ۶ میلیارد دلار( ۵ میلیارد یورو) به اقتصاد سوئیس کمک کرده و ۱۱۰۰۰ فرصت شغلی ایجاد می‌کند.

 


برچسب ها : , ,
دسته بندی : بین الملل , تله تایپ , خبر داغ , پیشنهاد سردبیر , گزارش
ارسال دیدگاه