زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۳۱
» اجتماعی » در کاخ های صدام چه می‌گذرد؟ (عکس)
تاریخ انتشار : 2022/02/03 - 16:04
 کد خبر: 147337
 271 بازدید

در کاخ های صدام چه می‌گذرد؟ (عکس)

بیش از 100 کاخ و ویلای مجلل توسط "صدام حسین" در سراسر عراق ساخته شده است. برخی از این کاخ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و برخی دیگر نیز مانند بسیاری از آثار تاریخی در کشورهای آسیب دیده از جنگ در حال ویرانی هستند.

در کاخ های صدام چه می‌گذرد؟ (عکس)

به نقل از خبرگزاری فرانسه، ستون های مرمرین، کنده کاری‌های پر زرق و برق و اثاثیه های زیبای این کاخ‌ها بازتاب تلاش صدام برای  عظمت و بزرگ کردن او  بوده است.

 عراقی‌ها از کنار یکی از کاخ‌های “صدام حسین” دیکتاتور سابق این کشور از نزدیکی فرودگاه بین المللی بغداد می‌گذرند/ عکس: خبرگزاری فرانسهدر کاخ های صدام چه می‌گذرد؟ (عکس)

صدام از برخی از این کاخ ها تنها یک یا دو بار بازدید کرد.

در اقامتگاه شهر “بابل” او، نمایی برجسته از “نبوکد نصر دوم” یکی از امپراطوران ترسناک و قدرتمند سلسله (Chaldean) به صورت برجسته هکاکی شده است.

در بسیاری از کاخ‌های او دو حرف “اس. اچ” (ص.ح) هنوز دیده می‌شود که یادآور دوران استبدادی او هستند.

صدام حسین با حمله سال 2003 ائتلاف غرب به رهبری آمریکا سرنگون، در اواخر همان سال دستگیر و در سال 2006 اعدام شد.

بسیاری از کاخ‌های او در طول دوران هرج و مرج حاکم بر عراق غارت شد. سارقان هر آنچه را که می‌توانستند با خود حمل کردند و در بسیاری از موارد، کابل‌های برق را از روی دیوارها کندند.

از آن زمان به بعد تنها تعداد انگشت شماری از قصرهای سابق صدام حسین به عنوان پایگاه نظامی، اداره دولتی و احیانا موزه مورد استفاده قرارگرفت.

بیشتر این کاخ ها هنوز خالی، متروک و ویران هستند و به نظر می‌رسد دلیل اصلی این است که هزینه بازسازی آنها بسیار زیاد است.

“لیث مجید حسین” مدیر اداره دولتی آثار باستانی عراق در این باره گفت: “ما می‌توانیم کاخ ‌ها را حداقل در بغداد به موزه تبدیل کنیم. برای مثال موزه هنرهای اسلامی، موزه خانواده سلطنتی با موزه هنرهای تصویری- تجسمی.

بسیاری از کاخ های صدام حسین دیکتاتور سابق عراق اینک ویران شده است اما یکی از کاخ های جنوبی او در شهر بصره به موزه آثار باستانی تبدیل شده است/ عکس: خبرگزاری فرانسه

ماخ صدام در بصره موزه شد

با این حال مدیر اداره دولتی آثار باستانی عراق نیز قبول دارد که نوسازی بسیاری از “قلعه های غول پیکر” ساخت صدام  در عراق نیازمند “مبالغ نجومی” است.

وی گفت: “بوروکراسی و فساد مانع از بازسازی این کاخ ها و تبدیل آنها به مراکز گردشگری یا مراکز میراث فرهنگی می‌شود”.

نماد دیکتاتوری

صدام در طول 2 دهه قدرت خود در این کشور نفت خیز، بناهای تاریخی و کاخ های مجلل بسیاری را با نادیده گرفتن تحریم های غرب در دهه 1990 میلادی ساخت.

کتیبه ای به زبان عربی با نوشته عربی “الله اکبر” در مجموعه کاخ های صدام حسین دیکتاتور سابق عراق در بغداد/ عکس: خبرگزاری فرانسه

نمایی از کاخ صدام در عراق

بسیاری از کاخ ها و سازه های شکوهمند صدام حسین در آشفتگی جنگ آسیب دیدند یا به عنوان پایگاه توسط نیروهای آمریکایی و سایر نیروهای خارجی مورد استفاده قرار گرفتند.

اینک سه کاخ صدام در بغداد به عنوان دفاتر ریاست جمهوری و نخست وزیری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کاخ مجلل “الفاو” که با یک دریاچه مصنوعی احاطه شده از سال 2021 به یک دانشگاه خصوصی آمریکایی در بغداد تبدیل شده است.

این کاخ که در 5 کیلومتری فرودگاه بغداد قرار دارد در اختیار مهمانان آمریکایی و  ویژه صدام قرار می‌گرفت. اینک ساختمان های سنگی، مرمری این کاخ سالن‌های همایش، آمفی تئاتر و سالن های غذاخوری را در خود جای داده است.

“مایکل مولنیکس” رئیس دانشگاه خصوصی آمریکایی از پروژه‌ای که “کاخ سابق یک دیکتاتور و مردی نسبتا بی رحم” را به یک موسسه آموزش عالی تبدیل کرده، احساس غرور می کند.

وی در این باره گفت: “در حالیکه کاخ اصلی تقریبا دست نخورده باقی مانده بود، همه ساختمان های دیگر واقعا ویران شده بودند”.

زیر تصویری از صدام حسین دیکتاتور سابق عراق در اقامتگاه توریستی بابل (یکی از کاخ هایش) دست نوشته “ورود ممنوع” به چشم می‌خورد/ عکس: خبرگزاری فرانسه

کاخ صدام در بابل

وی افزود: “پنجره ها شکسته بودند، پرندگان در اطراف کاخ پرواز می‌کردند، مارها روی زمین می لغزیدند و همه چیز به معنای واقعی کلمه “درهم و به هم ریخته بود”. وی افزود: “ما مجبور شدیم وارد شویم و بازسازی اساسی انجام دهیم”.

در جنوب شهر بصره سه کاخ باقی مانده است. دو کاخ اینک در اختیار “حشد الشعبی” است. سومین کاخ نیز تبدیل به یک موزه معتبر آثار باستانی شده است.

“قحطان العبید” رئیس میراث باستانی استان بصره عراق گفت: “ما موفق شدیم این نماد دیکتاتوری را به نمادی فرهنگی تبدیل کنیم”.

وضعیت اسفناک کاخ های صدام در عراق

او گفت که تا به امروز بصره تنها استان عراق است که “یک کاخ را به یک بنای فرهنگی تبدیل کرده است”.

“قحطان العبید” رئیس میراث باستانی استان بصره عراق افزود که عراق در مجموع دارای 166 اقامتگاه، ویلا، کاخ و سایر مجموعه های کاخی و مجلل مربوط به دوره صدام حسین است.

بسیاری از کاخ های صدام در طول دوران هرج و مرج و تهاجم، ویران و غارت شد و سارقان هر آنچه را که توانستند با خود بردند و حتی کابل های برق را از روی دیوارها کندند/ عکس: خبرگزاری فرانسه

در کاخ های صدام چه می‌گذرد؟ (عکس)

 

یکی از معماران رژیم سابق که تمایلی به افشای نام خود در این گزارش ندارد گفت که از سال 2003 دولت‌های عراق ساخت و ساز کمی داشته‌اند و ثابت شده که این دولت‌ها از ساخت سازه و بناهایی “مشابه آنچه صدام میساخت” ناتوانند.

“مجید حسین” در استان بابل عراق می‌گوید که مقامات قصد دارند یک کاخ و آثار تحت نظرت “یونسکو” را به موزه تبدیل کنند.

این کاخ باشکوه بر فراز تپه ای از شهر بابل قرار دارد و تاریخچه ساخت اولیه آن به 4 هزار سال قبل باز می‌گردد.

پس از سال ها بی توجهی برخی از دیوارهای این کاخ قدیمی با نقش و نوشته گرافیتی پر شده و لوستر و آویزهای روشنایی شکسته اند. اما برخی از سازه های خارجی تر این کاخ اینک به یک مجموعه هتل تبدیل شده اند.

“عبدالستار ناجی” مدیر این مجموعه گفت: زمانی که اولین بار در سال 2007 وارد این کاخ شدیم، وضعیت اسفناکی داشت”. “بنابراین تصمیم گرفتیم این مکان را به یک مرکز تفریحی تبدیل کنیم”.

“مایکل مولینکس” بخش از کاخ مجلل الفاو عراق را به دانشگاه آمریکایی تبدیل کرده و آن را ارداره می‌کند/ عکس: خبرگزاری فرانسه

رئیس دانشگاه آمریکایی در عراق

 

شهر “تکریت” زادگاه صدام حسین در شمال غربی بغداد در کنار رود دجله نیز به “شهر کاخ ها” معروف است.

مجموعه کاخ ریاست جمهوری صدام در تکریت عراق نیز دارای 30 سازه ویلایی بود که بیشتر آنها اینک به بناهای یادبود متروکه تبدیل شده اند.

با این حال این کاخ همچنان بازدیدکنندگان را به خود جلب می کند که دلیل تراژیک و غم انگیزی مربوط به دوران پس از صدام دارد.

در این منطقه نیروهای داعش حدود 1700 دانشجوی غیرمسلح نیروی هوایی در کاخ ریاست جمهوری صدام در تکریت را قتل عام کردند. این اتفاق به “کشتار اسپایکر” معروف است.

بازدیدکنندگان و عزاداران اینک از یک بنای یادبود برپا شده در این کاخ ریاست جمهوری صدام در تکریت و پایگاه اسپایکر بازدید می‌کنند که زمانی مقتل و مدفن مردان جوان کشته شده بود.

 

یکی از کاخ های سابق صدام در بصره به موزه تبدیل شد/ عکس: خبرگزاری فرانسه

در کاخ های صدام چه می‌گذرد؟ (عکس)

 

اکثر کاخ های صدام در دوران تهاجم غرب به این کشور تخریب شد و بسیاری از آنها اینک ویران شده اند/ عکس: خبرگزاری فرانسه

در کاخ های صدام چه می‌گذرد؟ (عکس)

 

تصویر برجسته و هجاری شده  صدام رهبر سابق عراق روی یکی از کاخ‌های وی در استان بابل در مرکز این کشور/ عکس: خبرگزاری فرانسه

در کاخ های صدام چه می‌گذرد؟ (عکس)

 

بیشتر از 100 کاخ ساخته شده توسط صدام در حال ویرانی هستند/ عکس: خبرگزای فرانسه

در کاخ های صدام چه می‌گذرد؟ (عکس)

 


برچسب ها :
دسته بندی : اجتماعی , اسلایدر دوم , تله تایپ , خبر داغ , گزارش
ارسال دیدگاه