زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۳۱
» بین الملل » طالبان با آمریکا و کشورهای اروپایی در نروژ مذاکره می‌کند
تاریخ انتشار : 2022/01/23 - 13:47
 کد خبر: 146943
 117 بازدید

طالبان با آمریکا و کشورهای اروپایی در نروژ مذاکره می‌کند

قرار است امروز مقامات ارشد گروه طالبان با نمایندگانی از دولت آمریکا و برخی کشورهای اروپایی در نروژ با هم دیدار و گفت‌وگو کنند.

طالبان با آمریکا و کشورهای اروپایی در نروژ مذاکره می‌کند

به گزارش بی‌بی‌سی؛ ریاست هیات ۱۵ نفره طالبان در این نشست را امیرخان متقی، وزیر خارجه این گروه برعهده دارد.

براساس گزارش‌ها هیات طالبان همچنین با نمایندگان جامعه مدنی افغانستان نیز دیداری خواهد داشت.

تاکنون هیچ کشوری طالبان را در افغانستان به رسمیت نشناخته و این گروه بدنبال کسب رضایت کشورها برای به رسمیت شناخته شدن از سوی جامعه جهانی است.

لیزا گلدن، دیپلمات ارشد نروژی گفته است که گفت‌وگوهای امروز با نمایندگان طالبان مهم است زیرا مسائل بشردوستانه در افغانستان نیاز به رسیدگی فوری دارد و وضعیت در حال بدتر شدن است.

گروه طالبان به دنبال آن است تا پول‌های افغانستان که در بانک‌های ایالات متحده مسدود شده را آزاد کند.

کشورهای غربی نیز به دنبال یافتن راهی برای کمک به مردم افغانستان هستند اما آنها در عین حال خواهان تشکیل یک دولت فراگیرتر از سوی طالبان بوده و بر رعایت حقوق بشر و حق تحصیل دختران نیز تاکید دارند.

دو روز پیش اتحادیه اروپا اعلام کرده که برای اهداف بشردوستانه “حضور حداقلی” کارکنان خود را در کابل از سر می‌گیرد، اما تاکید کرده است که به طور رسمی دولت حاکم طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد.

برای اولین‌بار پس از بارگشت طالبان به قدرت، کارکنان یک نمایندگی غربی به کابل تحت حاکمیت طالبان باز می‌گردند و یک هیات بلندپایه دولت طالبان به اروپا می‌رود.

به گزارش رویترز، پیتر استانو، سخنگوی روابط خارجی کمیسیون اروپا، گفته بود: “اتحادیه اروپا حضور حداقلی کارکنان هیئت بین‌المللی اتحادیه اروپا را [درکابل] برای تسهیل ارسال کمک‌های بشردوستانه و نظارت بر وضعیت انسانی، شروع کرده است”.

اتحادیه اروپا روز پنج شنبه اعلام کرد که پروژه ۲۶۳ میلیون یورویی (۳۰۴ میلیون دلاری) کمک بشردوستانه به افغانستان را آغاز کرده که بیشتر از طریق نهادهای سازمان ملل در امور بهداشتی، آموزش و آوارگان داخلی به مصرف می‌رسد.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان نیز در توییتی نوشت که در دیدار روز پنج‌شنبه مکس وند برندیت، سفیر اتحادیه اروپا برای افغانستان در دیدار با امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان به تفاهم رسیدند که این اتحادیه “رسما سفارت خود را با حضور دائمی در کابل باز کرده و عملا کار خود را آغاز کند”.


برچسب ها : ,
دسته بندی : بین الملل , خبر داغ
ارسال دیدگاه