زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۱۰
» اسلایدر دوم » چرا سپاه باید به خندوانه پول بدهد؟!
تاریخ انتشار : 2018/08/26 - 18:06
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 14691
 249 بازدید

چرا سپاه باید به خندوانه پول بدهد؟!

رامبد جوان با بیان اینکه «ما گانگستر نیستیم، بلکه برنامه‌سازیم»، درباره شائبه‌های مالی برنامه «خندوانه» و اینکه گفته می‌شود ارگانی مانند سپاه از آن حمایت می‌کند، توضیحاتی را ارائه داد. او که امروز در جمع نمایندگانی از رسانه‌ها حاضر شده بود، تاکید کرد برنامه‌اش تا عید نوروز پخش خواهد شد.

چرا سپاه باید به خندوانه پول بدهد؟!

نشست خبری «خندوانه» صبح یکشنبه ـ چهارم شهریور ماه ـ در استودیوی این برنامه برگزار شد. رامبد جوان در این نشست که برای پخش از شبکه نسیم ضبط می‌شد، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

علی احمدی، تهیه‌کننده برنامه «خندوانه» هم در پاسخ به پرسشی درباره شائبه‌های مالی برنامه و حمایت ارگانی مانند سپاه از آن، گفت: پیش از هر چیزی این سوال نشان‌دهنده قدرت و در عین حال بی‌قاعدگی شبکه‌های اجتماعی است. رسانه‌ها باید به این مواردی که سندی برایشان وجود ندارد توجه نکنند و این موضوعات را بزرگ نکنند. اگر هم سندی منتشر شده، مخدوش بوده است.

جوان نیز در این زمینه توضیح داد: چرا سپاه باید به «خندوانه» پول بدهد؟!؛ مگر خندوانه بودجه و اسپانسر ندارد؟! زدن این حرف‌ها و بیان این ادعاها کاری ندارد. آنقدر بعضی حرف‌ها خنده‌دار است که اصلا نیازی به جواب نیست. همانند اینکه گفتند عموی من سپاهی است که من اصلا عمو ندارم. ما گانگستر نیستم ما برنامه سازیم!؛ بنابراین چرا باید در تبریز پاساژ بالا بکشم؟ جالب است که بدانید همه مکانیزم درآمدسازی ما در حرفه خودمان است. اگر پولی دربیاوریم با آن فیلم می‌سازیم. ما امسال توانستیم بودجه‌هایی را تامین کنیم و از طریق درآمدی که داشتیم سه فیلم بسازیم و این اتفاق خیلی خوبی است که سه گروه توانستند کار بکنند. اینکه بتوانیم امکانات ببشتر برای همکاران خودمان فراهم کنیم، قطعا اتفاق خوبی است.

او ادامه داد: باید به این سولات توجه کرد که اگر سپاه به ما پول بدهد تعهد ما به او چیست؟ پس ما برای چه آنقدر وقت برای اسپانسرمان می‌گذاریم؟ الان سپاه با عنوان اوج کار فرهنگی می‌کند و نیازی به این حرف‌ها نیست که بخواهد ما را حمایت کند. همه ما می‌توانیم درباره هم حرف‌های زیادی بزنیم. سواد رسانه‌ای که قطعا اهالی رسانه از ان بهره‌مند هستند، یعنی تشخیص بدهیم چه اخباری درست و چه اخباری غلط است و تشخیص درست یا غلط بودن این حرف‌ها بیش از هر کسی وظیف شماست.

جوان در نشست با اهالی رسانه با طرح این پرسش که «چقدر شما در «خندوانه» آدم‌هایی را دیدید که قبلا نمی‌دید؛ کسانی که توانستند استعداد خودشان را نشان بدهند» ادامه داد: کار شما اهالی رسانه حمایت از خندوانه است، چون اگر شما نباشید این سال‌ها تلاش «خندوانه» به باد می‌رود. قطعا برای ما راحت‌تر بود سریال نمایش خانگی بسازیم تا اینکه پنج سال روی یک اصل و موارد اخلاقی مد نظرمان کار کنیم. با انرژی که در خندوانه صرف می‌شود به راحتی می‌توان همزمان دو فیلم سینمایی ساخت. انررژی که صرف برنامه می شود خیلی زیاد است.

مگر آمده‌ایم خواستگاری؟!

در بخش دیگری از نشست رامبد جوان بار دیگر با پرسش‌هایی درباره شائبه‌های مالی که درباره اسپانسر برنامه «خندوانه» در فضای مجازی مطرح می‌شود، از سوی چند خبرنگار مواجه شد که توضیح داد: رابطه ما و تلویزیون رابطه‌ای محترمانه و قاعده‌مند است؛ چرا من باید میزان درآمدم را توضیح بدهم؟ من هیچگاه مستقیم از اسپانسر برنامه مبلغی نگرفته‌ام. سندی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که من از اپلیکیشن آپ پول گرفته‌ام. اپلیکیشن آپ چه ارتباطی با «خندوانه» دارد؟ من ۱۰ سال کار تبلیغاتی کرده‌ام و به غیر از «خندوانه» کارهای دیگری هم انجام می‌دهم.

او در ادامه به اصرار یکی از خبرنگاران مبنی بر اعلام درآمد خود، با بیان اینکه واقعا نیازی به بیان این مطالب وجود ندارد، گفت: من به عنوان کارگردان، مجری، ایده‌پرداز و … در فصل اول ۳ میلیون، فصل دوم ۵ میلیون و در فصل‌های بعدی با همین درصد افزایش، حقوق گرفته‌ام. مدل ما این نیست که بگوییم‌ بدبخت و بی‌چاره‌ایم، ما سرمان را بالا می‌گیربم و حرف می‌زنیم. ما حتی از جیبمان هم در «خندوانه» خرج کرده‌ایم، قرض گرفته‌ایم و به دلیل مشکلات مالی تلویزیون منتظر تزریق پول از طرف رسانه نمانده‌ایم. ما داریم با شرف کار می‌کنیم و قطعا هر جای دیگری در دنیا بود برای این کار باید خیلی بیشتر پول درمی‌آوردیم. اما لزومی نمی‌بینم بگویم که چقدر درآمد دارم! من کار می‌کنم و باید دستمزد بگیرم. «خندوانه» برنامه ویژه تلویزیون است و باید شرایط مالی ویژه‌ای هم داشته باشد که البته ندارد! ما خیلی وقت‌ها به دلیل اینکه مواردی را در برآورد نگفته بودیم، از جیب خودمان خرج کردیم؛ به عنوان مثال حضور تماشاچی در فصل اول یا ادابازی در فصل‌های بعد در ابتدا جزو برآوردهای ما نبود و از جیب خودمان خرج کردیم.

مجری و کارگردان برنامه خندوانه بیان کرد: درآمدزایی ما از طریق حرفه‌مان است، هیچگاه نمی‌رویم ساختمان بسازیم و ماشین بخریم. ما در این حرفه کار و درآمدزایی می‌کنیم و در همین حرفه‌ هم آن پول را به کار می‌گیریم. خدا را شکر از پول بیت‌المال و صداوسیما هم استفاده نمی‌کنیم و اتفاقا برای تلویزیون درآمدزایی هم می‌کنیم. هر جای دنیا وقتی برای برنامه تلویزیون اسپانسر آورده شود، حق آورندگی می‌گیرند، اما ما هیچگاه این پول را نگرفته‌ایم. اگر بخواهیم توضیح دهیم از آن طرف بام می‌افتیم و شما برای ما گریه خواهید کرد.

احمدی نیز خطاب به خبرنگاری که به اعلام درآمد برنامه خندوانه و دستمزد رامبد جوان اصرار داشت، تذکر داد: این مدل پرسش درست نیست‌: این سوال باید وقتی مطرح شود که یا آمده باشیم خواستگاری یا اینجا محکمه باشد.

تهیه‌کننده همچنین توضیح داد: اسپانسرها وارد تلویزیون می‌شوند و با امضای مدیر شبکه قرار داد می‌بینند و وجوه را مستقیم به خزانه پرداخت می‌کنند. ما هیچ رابطه مستقیمی با اسپانسر نداریم. پیش برآورد می‌دهیم و بر آن اساس قرادادی با ما منعقد می‌شود و بر اساس پیشرفت کار اقساط دریافت می‌کنیم؛ بنابراین هیچ کاری در خارج از چهارچوب تلویزیون انجام نمی‌شود. خندوانه نسبت به برنامه‌های دیگر قدری سریع‌تر اقساط را دریافت می‌کند؛ به این دلیل که درآمد مستقیم و غیرمستقیم دارد. ما خوشحالیم که برنامه‌ «قاچ» بلافاصله بعد از پخش اولین قسمت، آن هم در وانفسای جام جهانی توانست آگهی بگیرد.

تلاش رامبد جوان برای حضور کمتر در خندوانه

رامبد جوان همچنین در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر انتقادهایی که درباره استفاده شخصی او از آنتن مطرح می‌شود، اظهار کرد: این انتقادها را اصلا قبول ندارم و انقدر برای دیگران در «خندوانه» فضا ایجاد کرده‌ام که استفاده از این میزان، حق و سهم من است.

او همچنین در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا درباره‌ی نقطه پایان «خندوانه» گفت: تا روزی که مخاطب، «خندوانه» را بخواهد ادامه خواهیم داد؛ حالا یا با من یا بدون من. اما تمام تلاشم این است که حضور خودم را در «خندوانه» کمتر کنم. اصلا حضور احسان کرمی به همین خاطر است تا حضور من کمتر باشد. اما به هر حال خندوانه و رامبد جوان با هم گره خورده‌اند و مخاطب خندوانه را با لحن و صدای رامبد جوان شناخته است. بنابراین باید به گونه‌ای حضورم در برنامه کمتر شود که آسیبی به مخاطب وارد شود.

«خندوانه» حال بعضی‌ها را بد می‌کند

مجری برنامه «خندوانه» درباره علت بیان چنین شایعه‌هایی درباره این برنامه توضیح داد: الان تصور همه این است که هر کسی کار می‌کند یا وابسته به جایی است یا دارد می‌خورد. شاید عده‌ای خوششان نیاید که خندوانه این سال‌ها دارد کار می‌کند و تا اندازه‌ای هم موفق بوده است. مثلا تصور کنید برنامه‌سازی در تلویزیون فکر کند که نمی‌تواند اسپانسر بگیرد و به سختی از تلویزیونی که شرایط اقتصادی سختی دارد، بودجه‌ای میگرد و برنامه دیده نمی‌شود و بازخود منفی از سازمان می‌گیرد. اولین چیزی که حال او را بد می‌کند ابن است که خندوانه‌ که برای تلویزیون هزینه‌ای ندارد و درآمدزایی هم می‌کند. ممکن است او پیش خودش فکر می‌کند که حتما خندوانه‌ای‌ها وابسته هستند و پول می‌خوردند و دست و صورتشان را با پول می‌شویند.

احمدی در بخشی از این نشست نظارت در صداوسیما را امری بدیهی خواند و گفت: اصولا تطبیق شوخی‌ها با هنجارها در پخش انجام می‌شود و وقتی برنامه‌ها مهم‌تر می‌شوند، این نظارت در متن هم صورت می‌گیرد. خود ما از نظارت‌ها استقبال می‌کنیم و با این مدیران هم گفت‌وگو و تعامل می‌کنیم. در واقع با همه مدیران شبکه‌ رفاقت‌های جدی داریم و سعی می‌کنیم اختلاف‌نظرها را با تکیه بر همین فصای مثبت برطرف کنیم.

او همچنین درباره نقدهایی که از سوی رسانه‌ها به برنامه «خندوانه» وارد می‌شود، اظهار کرد: تفاوت است میان نقد سازنده و تخریب‌کننده. گاهی ما نقدهای سازنده را می‌خوانیم و بررسی می‌کنیم و موارد را برطرف می‌کنیم. طبیعتا برنامه‌ای که هیچگاه میزان مخاطبش زیر ۷۰ درصد نیامده و سطح رضایتمندی زیر ۹۰ درصد نیامده، حتما به این موارد توجه می‌کند.

توضیح درباره محدودیت شرکت‌کنندگان در «خنداننده شو»

جوان درباره نظارت بر شوخی‌های خنداننده شو از سوی صداوسیما توصیح داد: نظارت در تلویزیون کلی است و همه شبکه‌ها نظارت کلی دارند. برخی شبکه‌ها بنا به تعریفی که دارند کارکرد و وظایفی مشخصی دارند. در این میان شبکه نسیم هم تعریف سرگرمی و کمدی دارد و قرار است شوخی‌های زیادی در آن دیده شود. برنامه خندوانه هم در این پنج فصل روی کمدی و خندیدن کار کرده است و شاید خودش به تعریف جامع‌تری از شوخی رسیده باشد. اگر کسی فکر می‌کند دست خندوانه در برخی موارد بازتر است به این خاطر است که شبکه نسیم شبکه کمدی است و برنامه هم به دستور زبان مشخصی با شبکه و مخاطبان رسیده است.

او همچنین درباره گله‌هایی که بعضا از سوی شرکت‌کنندگان در مسابقه خنداننده شو مبنی بر محدودیت‌های زیاد عنوان می‌شود، گفت: اگر دوستان خنندانده شو گله می‌کردند که محدودیت دارند به خاطر عدم آشنایی با ساختار تلویزیون است. از طرفی دیگر هم یکی از عناصر مهم در اینکه شوخی‌ها وقیح به نظر بیاد یا جا بیفتد، رسانه‌ها هستند. اینکه چقدر از این شوخی‌ها حمایت می‌کنند. اگر دقت کنید بیشتر شوخی بچه‌ها مربوط به خانواده است تا دیگر گله‌ای وجود نداشته باشد.

سید علی احمدی ـ تهیه‌کننده خندوانه ـ در پاسخ به پرسشی مبنی بر مثبت ۱۸ بودن شوخی‌های مطرح شده در خنداننده شو، بیان کرد: به نظرم این عبارت خوب نیست و درباره خندوانه معنی نمی‌دهد؛ اینکه ما در مرز شوخی برویم و در این میان نکته‌ای بگوییم یکی از متداول‌ترین مکانیزم‌های شوخی‌ سازی در دنیا است. ما تمام شوخی‌هایی که در خنداننده شو انجام دادیم را قابل دفاع می‌دانیم. معتقدم کار رسانه‌ها ضمن رصد برنامه این است که باید با کارشناسان و صاحب‌نظران گفت‌وگو و نشست‌هایی برگزار کنند تا به تعریف مشخصی از کمدی و به چارچوب و حد و مرز مشخصی برسیم. تا بدانیم کارشناسان و حرفه‌ای‌ها چه نظراتی دارند و آن زمان می‌توان به نگاه درستی رسید.

او ادامه داد: باید به این نکته توجه کرد که دست ما واقعا بسته است. سریالی چند سال در چالش است چون نمی‌توانند با قومیتی گفتمان درستی برقرار کنند. به همین خاطر تلاش کردیم که احترام قومیت‌ها در شوخی‌های خنداننده شو نگه داشته شود. به همین خاطر هم پرداخت به خاله و عمه و خانواده در شوخی‌ها از سر ناچاری است.

شوخی‌های «خندوانه» با رامبد جوان

جوان نیز در این زمینه اظهار کرد: مشکل اینجاست که متاسفانه هنوز این نگاه وجود دارد و من به این موضوع ایراد می‌گیرم. ببشترین شوخی که در خندوانه می‌شود با من است؛ از مردانگی‌ام گرفته تا اصل بودنم و زن گرفتنم. پیشنهاد من این است که ظرفیت‌ها را بالا ببریم و بگذاریم با همه چیز و همه کسی شوخی شود. متاسفانه گاهی شوخی و توهین در کنار هم قرار می‌گیرند. اگر اینجور باشد باید بگویم که در خندوانه به من هم توهین می‌شود!؛ بنابراین بگذاریم با بزرگترها و حتی با رییس جمهور و مسوولان هم شوخی شود. کمدی می‌تواند حال آدم را خوب کند و فشار عصبی را کم کند. اگر بخواهیم در برابر کمدی بایستیم یا ما را له می‌کند یا اگر بتوانیم جلوی آن را بگیریم جامعه آسیب‌های زیادی می‌بیند.

او ادامه داد: اگر شما اهل خندیدن باشید شب راحت‌تر می‌خوابید. شوخی کردن باعث ایجاد ظرفیت‌های جدید می‌شود. کمدی باید رشد کند و قدرت بگیرد چون حال آدم‌ها را خوب می‌کند. اینکه می‌گویند «خندوانه» حواس آدم‌ها را پرت می‌کند که مشکلات یادشان برود، به نظرم نگاهی کوته‌فکرانه‌ است. اصلا مگر ما چند ساعت در روز برنامه داریم؟ یا مگر اشکال دارد که در دو ساعت برنامه مردم به دور از مشکلات حس بهتری داشته باشند؟ مگر ما در مشکلات امروز جامعه سهیم نیستیم؟ مگر گرانی دلار بر روی ما تاثیر ندارد؟ شاید درآمد من از شما بیشتر باشد، اما آنقدر نیست که گرانی دلار تاثیری بر ما نداشته است.

خط‌قرمزها نسب به قبل جابه‌جا شده

مجری برنامه «خندوانه» همچنین درباره خط‌قرمزهای مسابقه «خنداننده شو»، گفت: قطعا خط قرمزها نسبت به سال‌های قبل جابه‌جا شده است. به هر حال چند سال پیش استندآپ وجود نداشت و به همین خاطر خط قرمزها هم طبیعتا بیشتر بود. استندآپ مقوله تازه‌ای برای ماست و همه باید صبر کنیم تا به نقطه معقول خود برسد. افراد شرکت‌کننده در خنداننده شو هم جوان هستند و ما باید به آنها کمک کنیم و تاکنون هم این کار را کرده‌ایم. همه تلاشمان را می‌کنیم و هر جا هم که نشده دیگر زورمان نرسیده است. از طرفی هم کمدی‌نویس‌های زیادی نداریم و از همان‌هایی که می‌شناختیم در گروه نویسندگان کمک گرفتیم.‌ کسانی که با مهران مدیری و دورهی کار کرده بودند از ژوله گرفته تا محراب قاسم‌خانی با گروه نویسندگان ما همکاری داشته‌اند.

جوان درباره شهرت مقطعی شرکت‌کنندگان در خنداننده شو و آسیب‌های احتمالی به آنها نیز توضیح داد: ما همیشه از پیش به این دوستان موضوع شهرت و توجه زیاد را توصیح داده‌ایم و از آنجایی که این شهرت در یک دوره است و بعد تمام می‌شود این افراد ممکن است دچار افسردگی شوند. ما نمی‌توانیم در این حد تخصصی از آنها مراقبت کنیم ولی از اینکه بتوانند کار بکنند و ماندگار بشوند، حمایت می‌کنیم. این اتفاق هم افتاده است؛ از استقبال کارگردانان از برخی افراد گرفته تا حمایت خود ما همانند اینکه می‌توانند ماهی یک بار در خندوانه استندآپ اجرا کنند.

احمدی در ادامه سخنان جوان، گفت: بعد از نسل اول کمدی‌ها که الان میانگین سنی آنها ۵۰ سال است هیچ زایشی صورت نگرفت تا سری اول خنداننده شو. به هر حال ما تلاشمان این است که از آنها حمایت کنیم.

اگر کسی در فضای مجازی مخاطب دارد بخاطر این است که بانمک بوده

جوان درباره حضور چهره‌های معروف شبکه‌های اجتماعی در خنداننده شو نیز توضیح داد: ما دلمان می‌خواهد با فضای مجازی ارتباط داشته باشیم و اصلا پیج من دومین پیج پرمخاطب اینستاگرم در ایران است. برای ما مهم مخاطب است که بتوانیم با او ارتباط برقرار کنیم. ایده‌هایی برای بهره‌مندی از فضای مجازی را داریم، اما هیچگاه از بچه‌های فضای مجازی برای جذب مخاطب استفاده نکرده‌ایم. باید به این موضوع نگاه دیگری داشت. اگر کسی در فضای مجازی مخاطب دارد به این خاطر است که بانمک بوده و چون بانمک بوده می‌توانسته در خندوانه هم حضور داشته باشد.

او همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تفاوت‌هایی که درباره معرفی برخی تئاترها در برنامه خندوانه قائل می‌شود، گفت: حوصله جواب دادن به این سوال‌ را ندارم. ما در «خندوانه» فرهنگ به تئاتر رفتن را تبلیغ می‌کنیم و حتی در برنامه بلیط تئاتر به حاضران هدیه می‌دهیم.

جوان همچنین در بخش دیگری از سخنان خود درباره پایان فصل پنجم خندوانه اظهار کرد که این برنامه تا عید روی آنتن است، ولی هنوز مشخص نیست که به صورت قطعی در عید هم برنامه داریم یا نه. در این مدت بخش‌های جدیدی همانند ادابازی و جشنواره تئاترهای کمدی که فعلا در مرحله تئوری هست را در نظر گرفته‌ایم.

مراقبت از جناب‌ خان

رامبد جوان همچنین در بخشی از نشست خود با اهالی رسانه در پاسخ به سوالی درباره کم شدن حضور جناب خان در فصل پنجم «خندوانه»، اظهار کرد: حضور جناب خان همیشه همین قدر بوده و شاید هم در این فصل بیشتر شده است. به طور کلی سعی می‌کنیم آنقدر از جناب خان مراقبت کنیم که حتما در زمان حضورش موضوع جالبی وجود داشته باشد تا تبدیل به شوخی‌های تکراری نشود.

احمدی نیز در سخنانی اظهار کرد: ما تا زمانی که محتوا و حرف داشته باشیم خندوانه را ادامه خواهیم داد و سعی می‌کنیم وارد شوخی‌های سطحی و تکراری نشویم. خندوانه یک سرمایه ملی است و باید از آن مراقبت کنیم.


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اسلایدر دوم , خبر داغ , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه