زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۱
» اسلایدر اصلی » برگزاری نشست مشترک روسای جمهور روسیه و ایران؛ پوتین برای رهبر انقلاب آرزوی سلامتی کرد
تاریخ انتشار : 2022/01/19 - 19:18
 کد خبر: 146842
 184 بازدید

برگزاری نشست مشترک روسای جمهور روسیه و ایران؛ پوتین برای رهبر انقلاب آرزوی سلامتی کرد

رئیس جمهور روسیه روز چهارشنبه در ابتدای دیدار با رئیس جمهور ایران ضمن آرزوی سلامتی برای رهبر انقلاب گفت: حمایت‌های ایران و روسیه از سوریه به پشت سر گذاشتن تهدیدات تروریستی در این کشور کمک کرد.

برگزاری نشست مشترک روسای جمهور روسیه و ایران؛ پوتین برای رهبر انقلاب آرزوی سلامتی کرد

 

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در آغاز نشست مشترک با سید ابراهیم رئیسی از وی برای پذیرش سفر به مسکو با وجود شرایط همه گیری کرونا، با توجه به اهمیت مرحله فعلی در روابط بین الملل تشکر کرد.

پوتین در این دیدار خطاب به همتای ایرانی گفت: «از زمان تحلیف جناب‌عالی، ما در تماس دائم هستیم اما در هر صورت ویدئو کنفرانس یا تماس تلفنی نمی‌تواند جای دیدار حضوری باشد». علی‌رغم شرایط سخت پاندمی، سال گذشته تبادلات تجاری دو کشور روند مثبت ۶ درصدی را داشت».

رئیس جمهور روسیه افزود:‌ «پروژه‌های هنگفت دوجانبه در حال اجرا است و ما در زمینه‌های گوناگونی همکاری داریم. در صحنه بین‌المللی همکاری تنگاتنگی داریم. با کوشش‌های دو کشور توانستیم به سوریه در مبارزه با تروریسم بین‌المللی کمک کنیم».
پوتین گفت: «اوضاع در افغانستان مورد توجه ویژه دو طرف بود و من مایلم این موضوغات مهم مورد رایزنی قرار گیرند و نظر جناب‌‌عالی را جویا شوم».
او در ادامه گفت: «بر پایه توافق‌نامه موقت روابط بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا گسترش می‌یابد و فعالانه تلاش می‌کنیم یک پایه دایم در شکل منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اوراسیا تشکیل شود. ایران به‌عنوان ناظر در سازمان شانگهای فعالیت می‌کند و بدیهی است که بخواهم نظرات شما را درباره برجام جویا شوم».

آرزوی سلامتی پوتین برای رهبر انقلاب

رئیس جمهور روسیه افزود: «می‌توانیم بگوییم دستورکار وسیعی را پیش رو داریم. از دیدار جناب‌عالی بسیار خرسندم. در شروع صحبت می‌خواهم از شما خواهش کنم که بهترین آرزوی سلامتی را خدمت رهبر معظم ایران آقای [آیت‌الله سید علی] خامنه‌ای منتقل فرمایید».

پوتین در بخش دیگری از دیدار با رئیسی گفت: «مطلع هستم که سفر شما به روسیه برنامه بزرگی است و ملاقات‌ها و سخنرانی‌های متعددی دارید. خوشبختانه عجله‌ای نداریم و می‌توانیم به صورت راحت بنشینیم و به طور مفصل درباره تمام مسائل صحبت کنیم».

رئیسی: اسناد همکاری راهبردی می‌تواند افق روابط را در طول ۲۰ سال مشخص کند

رئیس جمهور ایران در این دیدار گفت: ما هیچ محدودیتی برای گسترش و توسعه روابط با روسیه نداریم و خواهان برقراری روابط راهبردی با مسکو هستیم.

رئیسی افزود: اسناد همکاری راهبردی می‌تواند افق روابط را در طول ۲۰ سال مشخص کند. همچنین به دنبال افزایش حجم روابط تجاری با روسیه هستیم و تلاش زیادی در این زمینه انجام خواهیم داد. رئیسی با تاکید به اینکه تهدید به تحریم مانع پیشرفت ایران نمی‌شود گفت: در حال تلاش برای رفع تحریم‌های کشورمان هستیم و امیدواریم که منجر به لغو تحریم‌ها شود.

همچنین رئیسی گفت: تجربه خوبی در همکاری با روسیه در سوریه، در مبارزه با تروریسم داریم که می‌تواند مبنایی برای روابط مشترک باشد.

ارتباط اقتصادی و تجاری بین دو کشور در وضعیت فعلی رضایت بخش نیست

رئیس‎ جمهور ایران در دیدار با پوتین با اشاره به اینکه ارتباط اقتصادی و تجاری بین دو کشور در وضعیت فعلی رضایت بخش نیست گفت: روابط با روسیه به صورت راهبردی خواهد بود نه مقطعی و گذرا.
رئیسی افزود: بیش از چهل سال است که مقابل غرب ایستاده‌ایم و پیشرفت کشور را به تحریم گره نخواهیم زد. من از ابتدای ورود به دولت برنامه ارتقا دیپلماسی همسایگی را دنبال کردم و مانعی بین دو کشور برای همکاری و تعامل سازنده وجود ندارد.
وی تصریح کرد: همکاری در سازمان‌های منطقه‌ای مانند پیمان شانگهای، گام‌های موثری را میتواند در بخش‌های مختلف بین کشورها و همچنین ایران و روسیه بردارد.


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اسلایدر اصلی , تله تایپ , خبر داغ , سیاسی
ارسال دیدگاه