زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۳۰
» تله تایپ » فرانسه گوگل و فیس‌بوک را میلیون‌ها یورو جریمه کرد
تاریخ انتشار : 2022/01/07 - 17:20
 کد خبر: 146405
 491 بازدید

فرانسه گوگل و فیس‌بوک را میلیون‌ها یورو جریمه کرد

یک نهاد ناظر بر حریم خصوصی شهروندان در فرانسه موسوم به کمیسیون ملی فناوری اطلاعات و آزادی‌ها، دو شرکت‌های آمریکایی گوگل و متا (فیس‌بوک سابق) را به دلیل پیچیده کرده فرایند عبور از کوکی‌ها برای کاربران اینترنت جریمه کرد.

فرانسه گوگل و فیس‌بوک را میلیون‌ها یورو جریمه کرد

به گزارش یورونیوز، جریمه های سنگینی که نهاد یاد شده علیه دو غول بزرگ فناوری اطلاعات و ارتباطات جهان تعیین کرده‌اند به ترتیب ۱۵۰ و ۶۰ میلیون یورو برای گوگل و فیس‌بوک عنوان شده است.

دیده‌بان حریم‌ خصوصی داده‌ها در فرانسه در واقع این جریمه را برای موانعی که دو شرکت یاد شده جهت سخت‌تر کردن انصراف از ردیابی آنلاین اطلاعات و علائق شخصی کاربران رقم زده، وضع کرده‌اند.
در بیانیه کمیسیون ملی فناوری اطلاعات و آزادی‌ها که با علائم اختصاری CNIL معرفی شده با استناد به شواهدی آمده است که فیس‌بوک، موتور جستجو‌گر گوگل و پلتفرم اشتراک ویدیوی این شرکت موسوم به یوتیوب کارابران را مجبور می‌کنند تا برای امتناع از پذیرش کوکی‌ها دست به انتخاب در میان گزینه‌های پیشنهادی بسیار زیاد بزنند.

کوکی‌ها فایل‌های متنی بسیار کم حجم هستند که از سمت وب سایت‌های مورد بازدید توسط کابران ارسال و در مرورگر رایانه یا گوشی‌ها ذخیره می شود.

سایت بازدید شده بواسطه اطلاعاتی نظیر مشخصات ورود به سایت و تنظیمات سفارش شده‌ی کاربر که از طریق کوکی‌ها در مرورگرهای کاربران ذخیره می شود اقدام به شناسایی و ارائه خدمات اختصاصی بویژه در زمینه تبلیغات به کابران می‌کند.

داده‌های کوچک جمع‌آوری شده از طریق کوکی‌ها که به صورت فایل‌های متنی ذخیره می‌شوند به شرکت‌ها اجازه می‌دهد که تبلیغات را شخصی سازی کنند.
رضایت کابران در این میان برای پذیرفتن کوکی‌ها و اجازه جمع‌آوری داده‌ها، رکن اصلی مقررات حفظ حریم خصوصی داده‌ها در اتحادیه اروپا است که سال ۲۰۱۸ به تصویب رسید.

این قانون وب‌سایت‌ها را ملزم می‌کند که پیش از ذخیره کوکی در رایانه‌ها و گوشی‌های افراد رضایت مستقیم آنها را دریافت کنند.

کمیسیون ملی فناوری اطلاعات و آزادی‌ها در فرانسه سال ۲۰۲۰ ضمن تقویت مقرارت مرتبط با کسب رضایت کاربران برای ذخیره کوکی‌ها، وب‌سایت‌های فعال در این کشور را ملزم کرده بود تا موارد امتناع کاربران از پذیرش کوکی‌ها را دست کم به مدت شش ماه ثبت کنند.

شرکت دارنده بزرگترین موتور جستجوگر اینترنتی همچنین ژوئیه سال ۲۰۲۱ به دلیل کوتاهی در پرداخت غرامت به سازمان‌های تولید محتوی رسانه‌ای پس از استفاده از تولیدات آنها در نتایج جستجوهای آنلاین، از سوی فرانسه به میزان ۵۰۰ میلیون یورو جریمه شده بود.


برچسب ها : ,
دسته بندی : تله تایپ , خبر داغ , فناوری
ارسال دیدگاه