زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۵
» اسلایدر دوم » دیدار تسلیحاتی پوتین و اردوغان با طعم سرو ماهی و خرچنگ
تاریخ انتشار : 2018/08/25 - 10:58
 کد خبر: 14618
 282 بازدید

دیدار تسلیحاتی پوتین و اردوغان با طعم سرو ماهی و خرچنگ

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای وی قرار است به زودی و بنا بر دعوت اردوغان از پوتین برای دیداری در یک رستوران غذاهای دریایی در ضمن سرو ماهی یا خرچنگ در شهر استانبول درباره توافق خرید سامانه دفاع هوایی اس – ۴۰۰ بحث و مذاکره کنند.

دیدار تسلیحاتی پوتین و اردوغان با طعم سرو ماهی و خرچنگ

به گزارش شبکه خبری آرتی، رسانه‌ها گزارش دادند که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه یک دعوتنامه برای ولادیمیر پوتین در این زمینه فرستاده که روز جمعه به دست مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه تحویل داده شد.

چاووش‌اوغلو در حین قرائت این دعوتنامه برای رئیس‌جمهور روسیه طی نشست مهمی در شهر مسکو خاطر نشان کرد: عزیزترین دوست شما از جانب اردوغان تقاضا کرده که مراتب قدردانی و آرزوی خیر وی را پذیرا باشید و او امیدوار است که شما در آینده‌ای نزدیک به استانبول سفر کنید. برای شما در این سفر ملاقاتی در یک رستوران غذاهای دریایی تدارک دیده شده است.

 

مساله دیپلماسی “رستوران دریایی” ماجرایش به نشست سران کشورهای بلوک اقتصادی بریکس در ماه ژوئیه برمی‌گردد. در آن زمان پوتین به همتای ترکیه‌ای خود یادآور شد که زمانی اردوغان او را به یک رستوران دریایی به منظور شام دعوت کرد.

هنگامی که اردوغان تاکید کرد این دعوت هنوز پابرجا است پوتین نیز در پاسخ به این دعوت به شوخی گفته بود که تنها زمانی این دعوت را قبول می‌کند که ترکیه درهای خود را به سوی محصولات گوشت قرمز روسیه باز کند.

حالا به نظر می‌رسد که اردوغان این نکته را مدنظر قرار داده است.

در اواخر ماه ژوئیه روسیه صادرات گوشت به ترکیه را از سر گرفته شد بنابراین اکنون زمان آن رسیده که دعوت اردوغان از پوتین به این رستوران دریایی عملی شود.

روابط روسیه با ترکیه در ماه‌های اخیر یک روند نزدیکتر شدن را طی کرده است.

از طرف دیگر روابط ترکیه با آمریکا هم‌پیمان دیرینه خود به دلیل تصمیم آنکارا برای خریداری سامانه دفاع هوایی اس – ۴۰۰ از روسیه یک روند تیره تر شدن را تجربه کرده است.

از طرفی دولت اردوغان تاکید دارد که آمریکا باید فروش جنگنده‌های اف – ۳۵ به ترکیه را عملی سازد اما قانونگذاران آمریکایی تلاش دارند که جلوی فروش این جنگنده‌ها را به ترکیه به دلیل توافق خرید سامانه دفاعی دفاع هوایی اس – ۴۰۰ بگیرند.

اخیرا نیز شرکت تسلیحات سازی روسی “روزوبورونکسپورت” فاش کرد که ترکیه قرار است سال آینده میلادی اولین بخش از سامانه دفاع هوایی اس – ۴۰۰ را دریافت کند.

درهمین راستا الکسی گوردیف، معاون نخست وزیر روسیه به خبرنگاران اعلام کرد که تولید کنندگان روسی صادرات گوشت به بازار ترکیه را آغاز کرده‌اند.

صادرات محصولات گوشت قرمز روسیه به ترکیه یکی از موضوعات اصلی در روابط تجاری دو کشور بوده که نمایندگان دو کشور مدت بسیاری درباره نحوه صادرات این محصولات گفت‌وگو کرده‌اند.


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : اسلایدر دوم , بین الملل , خبر داغ
ارسال دیدگاه