زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۱۰
» اسلایدر دوم » معرفی کشور‌های خطرناک برای خبرنگاران
تاریخ انتشار : 2021/12/16 - 15:29
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 145425
 436 بازدید

معرفی کشور‌های خطرناک برای خبرنگاران

سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارش سالانه خود از وضعیت آزادی رسانه‌ها در جهان و نیز خطرات پیش روی فعالان حوزه خبر و اطلاع‌رسانی از بازداشت و کشته‌شدن بیش از پانصد خبرنگار در سال ۲۰۲۱ خبر داده است.

معرفی کشور‌های خطرناک برای خبرنگاران

به نقل از یورونیوز، بر اساس این گزارش طی سال جاری میلادی دست کم ۴۶ خبرنگار در نقاط مختلف جهان جان خود را از دست داده‌اند که این میزان کمترین آمار ثبت شده طی بیست سال گذشته را به خود اختصاص داده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز در مقابل با ابراز تاسف از وضعیت نگران کننده دستگیری‌ها و بازداشت خبرنگاران در طول سال جاری میلادی به ۴۸۸ مورد بازداشت خبرنگار در جهان اشاره کرده است.

این سازمان غیردولتی که با هدف دفاع از آزادی مطبوعات و اطلاع‌رسانی در جهان فعایت می‌کند در گزارش سالانه خود که روز پنج‌شنبه منتشر شد، آورده است: «از زمان انتشار نخستین گزارش سالانه در سال ۱۹۹۵ تاکنون هرگز شمار دستگیری خبرنگاران تا این حد بالا نبوده است.»

گزارشگران بدون مرز می‌افزاید: «این افزایش استثنایی و کم‌نظیر، چیزی حدود بیست درصد در یک سال، عمدتا حاصل اقداماتی است که در سه کشور میانمار، بلاروس و چین صورت گرفته است.»

در این گزارش تصریح شده است که وضع قانون جدید امنیتی در هنگ کنگ توسط دولتمردان چینی به میزان قابل توجهی در بالا رفتن شمار موارد بازداشت و دستگیری خبرنگاران طی سال گذشته نقش داشته است.»

افزایش شمار بازداشت خبرنگاران زن

گزارشگران بدون مرز در بخشی دیگر از گزارش خود به شمار بالا و کم سابقه موارد دستگیری و بازداشت خبرنگاران زن در جهان اشاره و نسبت به این مساله ابراز تاسف کرده است.

به موجب این گزارش، حدود شصت خبرنگار زن طی سال گذشته میلادی در سراسر جهان دستگیر و بازداشت شده‌اند که این میزان یک سوم بیشتر از موارد ثبت شده در سال ۲۰۲۰ بوده است.

این سازمان می‌گوید که در طول سال‌های گذشته هرگز این تعداد روزنامه‌نگار زن بازداشت شده را ثبت نکرده است.

بلاروس کشوری است که شمار خبرنگاران زن بازداشت شده (۱۷ مورد) در آن بیشتر از همکاران مرد آنها (۱۵ مورد) بوده است.

گزارشگران بدون مرز در عین حال با ارائه آمار ۸۷.۷ درصدی آورده است که هنوز اکثر روزنامه‌نگاران زندانی در سراسر جهان را مردان تشکیل می‌دهند.

چین با ۱۲۷ مورد،‌ میانمار با ۵۳ مورد، ویتنام با ۴۳ مورد، بلاروس با ۳۲ مورد و عربستان سعودی با ۳۱ مورد، پنج کشوری را تشکیل می‌دهند که از اول دسامبر بیشترین میزان بازداشت خبرنگاران در آنها ثبت شده است.

کم‌ترین شمار خبرنگاران جان باخته

گزارشگران بدون مرز در ادامه یادآور می‌شود که ۴۶ روزنامه‌نگار و فعال حرفه‌ای رسانه در سال گذشته میلادی جان خود را از دست داده‌اند و این میزان کمترین آمار ثبت شده طی بیست سال گذشته را به خود اختصاص داده است.

در این گزارش آمده است که روند نزولی شمار خبرنگاران جان باخته از سال ۲۰۱۶ و بویژه با تحولاتی که در درگیری‌های منطقه‌ای در سوریه، عراق و یمن صورت گرفت، آغاز شده است.

اغلب موارد مرگ ثبت شده خبرنگاران با ترور و قتل مرتبط بوده است، به نحوی که در این گزارش تصریح شده است: «۶۵ درصد کشته شدگان آگاهانه هدف قرار گرفته و حذف شده‌اند.»

کشورهای خطرناک برای خبرنگاران

بر اساس گزارش سالانه سازمان گزارشگران بدون مرز، مکزیک و افغانستان، به ترتیب با ثبت ۷ و ۶ مورد کشته، همچنان خطرناک‌ترین کشورها برای خبرنگاران طی سال جاری میلادی بوده‌اند.

در این رتبه‌بندی همچنین کشورهای یمن و هند، هر یک با ثبت چهار خبرنگار جان باخته به صورت مشترک در جایگاه سوم قرار گرفته‌اند.

خبرنگاران به گروگان گرفته شده

گزارشگران بدون مرز در ادامه شمار خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای به گروگان گرفته شده در سراسر جهان طی سال جاری میلادی را ۶۵ نفر عنوان کرده و گفته که این میزان دو نفر بیشتر از سال گذشته است.

سوریه، عراق و یمن، سه کشوری هستند که به ترتیب با ثبت ۴۴، ۱۱ و ۹ مورد گروگانگیری در میان خبرنگاران بیشترین آمار را از این حیث به خود اختصاص داده‌اند.

جدا از موارد یاد شده، یک خبرنگار فرانسوی نیز از ماه آوریلِ سال جاری تاکنون در کشور مالی به گروگان گرفته شده است.


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اسلایدر دوم , تله تایپ , خبر داغ , مطالب خواندنی
ارسال دیدگاه