زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۳۱
» اسلایدر اصلی » علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران: در پیش‌نویس دولت جدید کاستی‌های توافق پیشین و راه‌حل آن‌ها را ارائه کردیم
تاریخ انتشار : 2021/12/04 - 20:45
 کد خبر: 144676
 105 بازدید

علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران: در پیش‌نویس دولت جدید کاستی‌های توافق پیشین و راه‌حل آن‌ها را ارائه کردیم

مذاکره‌کننده ارشد دولت ایران در مصاحبه جدید خود پس از نشست دور هفتم احیای برجام، از خواسته‌های ایران و مفاد پیش‌نویس ارائه شده سخن گفت.

علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران: در پیش‌نویس دولت جدید کاستی‌های توافق پیشین و راه‌حل آن‌ها را ارائه کردیم

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، «علی باقری کنی» مذاکره‌کننده ارشد و معاون وزیر امور خارجه کشورمان، پس از نشست دیروز (جمعه) و اتمام دور هفتم مذاکره احیای توافق هسته‌ای در وین، پایتخت اتریش، در مصاحبه‌ای با الجزیره از مسائل مطرح شده در پیش‌نویس ارائه شده از سوی دولت جدید ایران در این دور از مذاکرات سخن گفت.

مشروح بخشی از این مصاحبه به شرح زیر است:

مجری: در چند روز گذشته شما ۲ پیش‌نویس درباره تحریم‌ها و همچنین درباره اقدامات هسته‌ای ارائه کردید، درباره آن‌ها چه می‌توانید به ما بگویید؟

باقری کنی: همانطور که می‌دانید این مذاکرات ۶ دور در وین در بهار و تابستان سال جاری انجام شده بود و پیش‌نویس‌هایی از آن‌ها موجود بود، ما به عنوان نماینده‌های دولت جدید ایران و مذاکره‌کنندگان جدید این کشور، رویکرد خودمان درباره این پیش‌نویس‌ها را اعمال کردیم و به طور خاص درباره لغو تحریم‌های غیرانسانی و ظالمانه آمریکا صحبت کردیم.

مجری: جزئیات پیش‌نویس جدید چیست؟

باقری کنی: نکته مهم درباره این پیش‌نویس این است که هر دو طرف درباره اساس مذاکرات که توافق پیشین است، توافق کردند. چیزی که ما اکنون ارائه دادیم نقاط ضعف و کاستی‌های توافق پیشین بود و راه‌حلی برای بر طرف کردن آن‌ها نیز مطرح کردیم.

مجری: اجازه بدید جوری دیگری سوالم را بپرسم، تقاضا‌های شما چیست؟

باقری کنی: ما تأکید داریم که در چارچوب توافق سال ۲۰۱۵، باید تمام فعالیت‌های هسته‌ای ما ادامه داشته باشد. همچنین تمامی تحریم‌های مغایر با توافق برجام باید هرچه سریعتر از میان برداشته شوند. تمامی تحریم‌هایی که تحت عنوان سیاستِ به اصطلاح «فشار حداکثری» بر ایران اعمال و یا دوباره اعمال شدند باید لغو شوند.

مجری: آیا شما تضمین یا راستی‌آزمایی هم برای لغو تحریم‌ها درخواست کردید؟

باقری کنی: درباره راستی‌آزمایی مذاکرات بسیار جدی داشتیم که درباره آن در پیش‌نویس سوم صحبت کردیم.

مجری: به نظر شما نتیجه این دور از مذاکرت چه بود و چه موفقیتی در این دور حاصل شد؟

باقری کنی: ما پیشنهاد‌هایی ارائه کردیم و از راه آن‌ها نشان دادیم که در این مذاکرات بسیار جدی هستیم و همچنین به وضوح بیان کردیم که برای حصول توافق تصمیم راسخی داریم.

مجری: در صورتی که آن‌ها پیشنهاد شما را نپذیرند و توافقی حاصل نشود چه پیش خواهد آمد؟

باقری کنی: پیشنهاد ایران به هیچ عنوان قابل چشم‌چوشی و رد کردن نیست، زیرا ما در چارچوب توافق سال ۲۰۱۵ کار کردیم. حتی کشوری که از برجام خارج شد می‌گوید تمایل به بازگشت دارد.

مجری: شما غنی‌سازی ۲۰ درصدی را آغاز کرده و این را ماه پیش خودتان اعلام کردید، اکنون انگشت اتهام به سمت ایران است نشانه گرفته شده که احتمالا قصد غنی‌سازی ۹۰ درصدی دارد، این درست است؟

باقری کنی: چنین اتهاماتی از سوی رسانه‌های صهیونیست و منابع وابسته به این رژیم مطرح می‌شود، چنین ادعا‌هایی به سرعت از سوی بالاترین مقام انرژی هسته‌ای در سطح بین‌المللی یعنی مدیرکل آژانس اتمی رد شد.

مجری: و شما چنین قصدی در آینده ندارید؟

باقری کنی: اقدامات هسته‌ای ما درچارچوب توافق پیمان عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای و توافق بازرسان آژانس انجام می‌شود. ما در چارچوب برجام تمامی تعهدات خودمان را عملی کردیم و به تمامی تعهداتمان در زمینه توافق هسته‌ای نیز عمل خواهیم کرد.

مجری: دکتر باقری، سال ۲۰۱۵ زمان بسیار دوری است، تقریباً ۶ سال گذشته، توافق برجام در حال‌وهوا و موقعیت آن سال آیا همچنان ممکن به نظر می‌رسد؟

باقری کنی: هزینه‌هایی که برای احیای توافق و ماندگاری آن براساس اقداماتی بوده که از سوی ایران اتخاذ شده است. آمریکا از این توافق خارج شد و آن را کاملا زیر پا گذاشت؛ اروپایی‌ها نیز نتوانستند تعهد خود را به این توافق نشان دهند، این مسئله به تعهد اروپایی‌ها و بازگشت آمریکا به توافق نیز بستگی دارد، چانچه این مسئله صورت گیرد، توافق نیز احیا شده است.


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اسلایدر اصلی , تله تایپ , خبر داغ , سیاسی
ارسال دیدگاه