زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۱۰
» اسلایدر اصلی » آنگلا مرکل: نگران برنامه موشکی ایران هستیم
تاریخ انتشار : 2018/08/19 - 10:36
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 14446
 741 بازدید

آنگلا مرکل: نگران برنامه موشکی ایران هستیم

صدراعظم آلمان در کنفرانس خبری مشترک با ولادیمیر پوتین گفت که دوست دارد از برجام حمایت کند، ولی در خصوص پرونده موشکی ایران، نگرانی‌هایی دارد.

آنگلا مرکل: نگران برنامه موشکی ایران هستیم

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در مراسم استقبال از «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در برلین، در خصوص محور‌های تعیین‌شده برای مذاکرات دوجانبه سخن گفت.

پوتین امروز در صدر هیاتی سیاسی-اقتصادی برای مذاکره در خصوص سوریه، اوکراین، تحریم‌های آمریکا و خط لوله گازی نورد استریم ۲ وارد برلین شد؛ این دستور کار، چیزی بود که رسانه‌ها اعلام کرده بودند، اما مرکل در سخنرانی مراسم استقبال، از روی میز بودن بحث ایران خبر داد.

مرکل گفت: «ما دوست داریم که توافق هسته‌ای با ایران را حفظ کنیم، ولی در عین حال نسبت به برنامه موشکی این کشور، نگرانی‌هایی داریم و در خصوص این موضوع با رئیس‌جمهور پوتین مذاکره خواهیم کرد.»

آلمان یکی از طرف‌های مذاکره‌کننده با ایران در قالب ۱+۵ بود؛ دولت آلمان پس از خروج ۱۸ اردیبهشت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از برجام، اعلام کرد که در برجام می‌ماند، ولی پس از به راه افتادن سیل خروج شرکت‌های مطرح آلمانی از ایران، گفت که اجباری برای ماندن این شرکت‌ها در ایران وجود ندارد و آن‌ها آزادند که بر اساس منافع خود تصمیم بگیرند.

پوتین هم در این مراسم سخن گفت. وی گفت که یکی از محور‌های مذاکرات دوجانبه، بحث تجارت خواهد بود و رشد ۲۲ درصدی تجارت آلمان و روسیه در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال پیش از آن، خبر از مهم بودن این مسئله برای روس‌ها دارد.

پوتین در خصوص مسئله فروش گاز به آلمان هم سخن گفت و تصریح کرد که آلمان برای روسیه، صرفاً یک بازار فروش نیست بلکه پلی است به دیگر مناطق اروپای غربی. پوتین در خصوص خط لوله نورد استریم ۲ هم سخن گفت و اضافه کرد که «امیدوارم که تکمیل این پروژه، کمکی باشد به افزایش تنوع منابع انرژی اروپا.»

پوتین علناً به نگرانی‌های اوکراین و غرب از جانب خط لوله نورد استریم ۲ هم اشاره کرد و گفت که قرار نیست با به راه افتادن جریان گاز در نورد استریم، خط لوله موجود در اوکراین غیرفعال شود.

نورد استریم ۲ به یکی از محور‌های تنش ترامپ و اروپا تبدیل شده است؛ آمریکا و طرفدارانش در اتحادیه اروپا می‌گویند که تکمیل این خطو لوله که از کف دریای بالتیک به سمت اروپای غربی می‌رودف مقدمه دور زدن اوکراین و بی‌نیاز شدن روسیه از ثبات و آرامش در اروپای شرقی است.

پوتین سپس به دیگر محور‌های مذاکره با مرکل پرداخت و گفت که برجام از نظر وی هم روی میز خواهد بود.

پوتین گفت: «خیلی مهم است که توافقی که با مداخله مستقیم شورای امنیت و با تقویت رژیم منع اشاعه حاصل شده، حفظ شود.»


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اسلایدر اصلی , بین الملل , خبر داغ , سیاسی
ارسال دیدگاه