زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۲۸
» انتخاب سردبیر » سیا و اف‌بی‌آی پیگیر سندروم هاوانا/ بیماری مرموز ۲۰۰ دیپلمات، مقام و اعضای خانواده آنها در خارج از آمریکا
تاریخ انتشار : 2021/11/25 - 13:03
 کد خبر: 144157
 198 بازدید

سیا و اف‌بی‌آی پیگیر سندروم هاوانا/ بیماری مرموز ۲۰۰ دیپلمات، مقام و اعضای خانواده آنها در خارج از آمریکا

اف‌بی‌آی، بررسی "حوادث غیرعادی مربوط به سلامت" که به عنوان سندروم هاوانا شناخته می‌شوند، از "اولویت‌های اصلی" این نهاد دانست و روی شناسایی علل و چگونگی حفاظت از کارکنان تاکید کرد. سیا هم در این رابطه به روسیه هشدار داده است.

سیا و اف‌بی‌آی پیگیر سندروم هاوانا/ بیماری مرموز ۲۰۰ دیپلمات، مقام و اعضای خانواده آنها در خارج از آمریکا

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، گمان می‌رود حدود ۲۰۰ دیپلمات، مقام و اعضای خانواده آنها در خارج از آمریکا گرفتار بیماری مرموزی شدند که با علائمی از جمله میگرن، حالت تهوع، ضعف حافظه و سرگیجه مواجه هستند.

اولین بار چنین اتفاقی در سال ۲۰۱۶ در هاوانا، پایتخت کوبا گزارش شد.

اداره تحقیقات پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) در بیانیه‌ای اعلام کرد: مساله حوادث غیرعادی مربوط به سلامت، جزو اولویت‌های اصلی این نهاد است چرا که حفاظت، سلامت و رفاه کارکنان و همکاران ما در سراسر دولت فدرال از اهمیت بالایی برخوردار است. همکاری ما با جامعه اطلاعاتی برای مشخص کردن علت این حوادث و مشخص کردن بهترین روش برای حفاظت از پرسنل ما ادامه می‌یابد.

قانونگذاران آمریکایی و افرادی که گرفتار این مسائل شده‌اند، شکایت کرده‌اند که نهادهای آمریکایی این بیماری را چندان جدی نگرفته‌اند.

با این حال در بیانیه اف‌بی‌آی آمده است که اداره تحقیقات فدرال آمریکا با جدیت گزارش پرسنل دولت آمریکا درباره مشاهده علائم این بیماری مرموز را بررسی می‌کند.

از طرف دیگر وکیل قربانیان سندروم هاوانا در بیانیه‌ای گفت: اف‌بی‌آی هیچ وقت کمک‌کننده نبوده است، به ویژه آنکه اف‌بی‌آی بدون مصاحبه با این افراد گفته‌ است که آنها از مشکلات و اختلالات فیزیکی رنج می‌برند… شک دارم آنها تغییر رویه بدهند.

از سوی دیگر، روزنامه واشنگتن پست به نقل از مقام‌های مطلع از این حوادث گزارش داد که ویلیام برنز، مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به روسیه نسبت به تبعات اینکه در حملات سندروم هاوانا دست داشته باشد، هشدار داده است.

براساس این گزارش، ویلیام برنز این پیام را حین سفر اخیرش به مسکو منتقل کرد و آن را به اطلاع مقام‌های ارشد نهادهای اطلاعاتی روسیه رساند. رئیس سیا به مقام‌های روس هشدار داد که آسیب رساندن به شخصیت‌های دیپلماتیک آمریکا و خانواده آنها فراتر از مرزهای رفتار عادی است.

با این حال، چنین هشداری بدین معنا نیست که واشنگتن قصد اتهام‌زنی به مسکو را دارد بلکه نشان می‌دهد سیا نگرانی‌هایی درباره مداخله احتمالی کرملین داشته است. مسکو بارها چنین اتهاماتی را رد کرده است.


برچسب ها : ,
دسته بندی : انتخاب سردبیر , بین الملل , تله تایپ , خبر داغ
ارسال دیدگاه