زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۲/۱۲/۲۹
» اجتماعی » آماری تکان دهنده از فوتی ها: هر ۱۵ دقیقه یک نفر
تاریخ انتشار : 2018/08/18 - 21:21
 کد خبر: 14407
 191 بازدید

آماری تکان دهنده از فوتی ها: هر ۱۵ دقیقه یک نفر

وزیر بهداشت اعلام کرد که در شهریور ماه سال گذشته به طور متوسط روزانه ۶۶ نفر جان خود را به دلیل حوادث ترافیکی از دست دادند. این رقم بیش از آمار جانباختگان حادثه سقوط هواپیماری تهران - یاسوج بود.

آماری تکان دهنده از فوتی ها:  هر ۱۵ دقیقه یک نفر

سید حسن قاضی‌زاده هاشمی در افتتاحیه دومین همایش پیشگیری از سوانح و حوادث ترافیکی که امروز در شبکه رادیویی سلامت برگزار شد، گفت: بیشترین آمار تلفات رانندگی در شهریور ماه رخ می‌دهد. طبق آمار اعلام شده در شهریور ماه گذشته به طور متوسط روزانه ۶۶ نفر و در یکی از روز‌ها ۸۱ نفر را به دلیل این حوادث از دست دادیم. این رقم بیش از کشته شدگان سقوط هواپیمای تهران – یاسوج است.

وی افزود: متاسفانه ما اتفاقاتی از این دست که هر روز رخ می‌دهند را حس نمی‌کنیم. شاید دلیل آن این است که ما خیلی برای جان انسان‌ها ارزش قائل نیستیم. از یک طرف عده‌ای جان شیرین خود را فدای دین می‌کنند و مظهر ایثار و شهادت می‌شوند، ولی از طرف دیگر بیشترین تلفات جوامع بشری این روز‌ها در منطقه ما و کشور‌های اسلامی رخ می‌دهد.

وزیر بهداشت با اشاره به موضوع خودروهاسازی اظهار داشت: صنعت خودروسازی به مردم ظلم می‌کند، اما از آنجاکه جان انسان‌ها کمتر ارزش دارد، گوش شنوای کمتری هم وجود دارد، در مجلس شورای اسلامی و دولت نیز دراین رابطه زیاد صحبت شده، اما قوه مصمم و قدرتمندی که باید از ساخت برخی خودرو‌ها جلوگیری کند، متاسفانه در کشور وجود ندارد کاش آنقدر که در فضای مجازی و خبر‌های سیاسی به برخی مسائل اهمیت می‌دهیم و برخی اطلاعات درست و نادرست از جنس عملیات روانی را مبادله می‌کنیم برای جان هموطنان خود وقت بیشتری می‌گذاشتیم.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه هر سال در دنیا یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر به دلیل حوادث ترافیکی فوت می‌کنند، تصریح کرد: این رقم معادل ۳۴۲۴ نفر در روز و ۱۴۲ نفر در هر ساعت است. افزون بر این حدود ۲۰ تا ۵۰ میلیون نفر نیز بر اثر این حوادث مجروح می‌شوند که بسیاری از آن‌ها تا آخر عمر روی صندلی چرخدار یا در بستر بیماری می‌مانند و هزینه‌های گزافی به خانواده آنان تحمیل می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه بیشتر حادثه دیدگان سوانح رانندگی در بازه سنی ۱۵ تا ۳۰ سال هستند، خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۰۴ حوادث ترافیکی نهمین علت مرگ و میر در دنیا اعلام شد، اما تا سال ۲۰۳۰ این حوادث به پنجمین علت مرگ و میر تبدیل می‌شوند. در منطقه ما نیز ایران در این حوزه دومین کشور و در کل جهان مقام هشتم را بعد از کشور‌هایی مانند لیبی، تایلند، مالاوی کنگو و … دارد. آیا شأن و منزلت تاریخ و تمدن ملت ما این است؟

به گفته وزیر بهداشت در سال گذشته، ۱۶ هزار و ۲۹۱ نفر در ایران به دلیل حوادث ترافیکی جان خود را از دست داده‌اند. همچنین آمار مصدومان این حوادث ۲۱ برابر آمار افراد فوت شده است.

قاضی‌زاده هاشمی افزود: بسیاری از این مصدومان جان سالم به در نمی‌برند و با زیرکی این آمار کمتر تعریف می‌شود. شهریور ماه سال گذشته هر ۱۵ دقیقه یک نفر جان خود را بر اثر این حوادث از دست داد. اقدامات زیادی تاکنون برای پیشگیری از این حوادث انجام شده است، کمپین ۳۰_۶۰ نیز با توجه به یکی از آسیب‌شناسی‌های این حوزه آغاز به کار کرده است.

وی اضافه کرد: ما در این مراسم جمع شدیم تا به سرنشینان خودرو‌ها و به ویژه موتورسیکلت‌ها – که یکی از عوامل اصلی تصادف در نزدیکی شهر‌ها هستند – هشدار دهیم تا از خود مراقبت کنند. امیدواریم روزی خداوند خودروسازان منصفی را در این کشور متولد کند و آن‌ها را در مسند قرار دهد و امیدوارم این کمپین بتواند در سال آینده گزارش کار عملی داشته باشد.

وزیر بهداشت ادامه داد: تا فرهنگ صحیح ترافیکی ایجاد نکنیم به هدف خود نمی‌رسیم.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به نقش رادیو و تلویزیون در زمینه فرهنگ سازی ابراز داشت: آموزش و پرورش و پیش از آن خانواده‌ها نقش اول را در این حوزه دارند. در این بخش هر چه تلاش کنیم کم است. در بخش آموزش نباید از تکرار خسته شد. هنرمندان نیز می‌توانند با برنامه‌های زیبا و اثرگذار بهترین نقش را ایفا کنند.

وی افزود: ما قربانی ندانم‌کاری افراد یعنی رانندگان به جز وسایل حمل و نقل عمومی و راکبان موتور سیکلت و کسانی که در حوزه خودرو و جاده و نظارت نقش آفرین هستند، می‌شویم. در عین حال وزارت بهداشت ناوگان خود را در حوزه‌های آمبولانس دریایی و هوایی به کمک دولت و مجلس به روز کرد.

وزیر بهداشت ابراز امیدواری کرد که سازمان بیمه مرکزی که بعد از یکسال به جای پول به ما اوراق می‌دهد، حتی یک ریال نیز در حوزه حوادث ترافیکی پرداخت نکند. همچنین خود مردم در بخش‌هایی که شاهد کم توجهی کارگزاران هستند، دقت داشته و مراقب باشند.


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اجتماعی , خبر داغ , سیاسی
ارسال دیدگاه