زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۲۸
» اسلایدر اصلی » رئیس جمهور: آمریکا به دنبال این بود پوتین های سربازانش به خزر برسد
تاریخ انتشار : 2018/08/15 - 19:22
 کد خبر: 14255
 333 بازدید

رئیس جمهور: آمریکا به دنبال این بود پوتین های سربازانش به خزر برسد

رئیس جمهور توافق در بخش امنیت ملی را دستاورد بسیار بزرگی در مذاکرات آکتائو قزاقستان درباره رژیم حقوقی دریای خزر خواند.

رئیس جمهور: آمریکا به دنبال این بود پوتین های سربازانش به خزر برسد

روحانی در سخنانی در نشست هیئت دولت با اشاره به تعیین رژیم حقوقی دریای خزر تصریح کرد: بیش از 20 سال است که در حال مذاکره با پنج کشور ساحلی دریای خزر هستیم، بخشی از مسائل را حل کردیم اما بخش های دیگری باقی مانده است.

رئیس جمهور به توافق روسیه، آذربایجان و قزاقستان در بخش شمالی دریای خزر اشاره کرد و افزود: روسیه ای که روزی در زمان شوروی ادعای مالکیت بخش اعظمی از دریای خزر را داشت امروز به 17 درصد از این دریا اکتفا کرد. روحانی خاطرنشان کرد: در قسمت جنوب دریای خزر بین ایران، ترکمنستان و آذربایجان مسائلی باقی مانده است و البته پیشرفت های خوبی داشته ایم و با آذربایجان توافقات خوبی انجام دادیم که عمل می کنیم، اما هنوز برخی از این مسائل حل نشده است.

وی موضوع امنیت دریای خزر را یکی از مسائل بسیار مهم و از نگرانی های کشورهای ساحلی خواند و گفت: توافق در بخش امنیت ملی در مذاکرات قزاقستان دستاورد بسیار بزرگی بود، توطئه آمریکایی ها و حتی ناتو این بود که پوتین های سربازانشان به ساحل دریای خزر برسد و ناوچه ها و بالگردها و هواپیماهایشان به اینجا برسد اما ما در این توافق ایجاد پایگاه نظامی را در سواحل دریای خزر ممنوع کردیم. وی ادامه داد: همچنین ورود شناورهای خارجی و هر کشتی به این دریا منوط به این است که تحت پرچم یکی از پنج کشور ساحلی باشد.

روحانی گفت: همچنین توافق کردیم که سرزمین هیچ کشور ساحلی علیه کشور ساحلی دیگر نمی تواند مورد بهره برداری قرار بگیرد و همچنین ایران باید امتیازات خاصی برای مبدأ ساحلی خود داشته باشد. رئیس جمهور تصریح کرد: براساس این توافق تا 15 مایل از خط مبدأ دریای خزر سرزمین خودمان است و همچنین 10 مایل پس از خط مبدأ نیز منطقه ماهیگیری است، کشتی های ما می توانند در سراسر این دریا رفت و آمد کنند و از بخش بنادر، گردشگری و همچنین اقتصادی آن نیز بهره برداری کنیم. روحانی به سابقه بیش از 24 ساله مذاکرات رژیم حقوقی دریای خزر اشاره کرد و گفت: تاکنون شاید 30 درصد مسائل موجود حل و فصل شده اما 60 تا 70 درصد آن باقی مانده است که باید گفتگوها را ادامه دهیم. رئیس جمهور تاکید کرد: راهی جز این وجود ندارد، باید گفتگو و مذاکره کنیم تا مسائل موجود حل و فصل شود.

آمریکا خودش پل ها را خراب کرده
رئیس جمهور گفت: در حال حاضر با همه دنیا در حال مذاکره ایم و در همین سفر با همسایگان خودمان مذاکرات بسیار صمیمانه و خوبی داشتیم. روحانی در ادامه سخنان خود در نشست هیأت دولت افزود: امریکا خودش کاری کرده که شرایط مذاکره را از بین برده، خودش پل ها را تخریب کرده و آن طرف پل ایستاده است و داد می زند و می گوید چگونه عبور کنم. وی افزود: اگر آمریکا راست می گوید پل را دوباره درست کند تا رفت و آمد شروع شود اما خودش مؤثر، مخرب و عامل این کار است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز صادرات غیرنفتی رقم قابل ملاحظه ای دارد گفت: رئیس بانک مرکزی گله دارد که در سامانه نیما ارز زیاد داریم اما واردکننده و تولیدکننده نمی خرند؛ خب قیمت را پایین بیاورید تا مردم بخرند ما که ارز داریم و در این زمینه مشکلی هم نداریم.

روحانی با تاکید بر اینکه تولید مهم ترین اولویت است که باید بالا برود خاطرنشان کرد: باید صادرات را افزایش دهیم، اشتغال را زیاد کنیم چرا که در این شرایطی که هستیم یک عده بیکار می شوند که مسأله اشتغال باید حل شود.
وی به شفافیت اشاره کرد و گفت: بانک مرکزی هر چه هست به مردم بگوید اگر به کسی ارز می دهند یا ارز وارد می کنند به مردم بگویند؛ گمرکات، وزارت صنعت، وزارت بهداشت، وزارت کشور و وزارت کشاورزی همه اطلاعاتی را که دارند به مردم بدهند تا آنها نیز در جریان قرار بگیرند که ما به چه کسی پول می دهیم و چکار می کنیم. رئیس جمهور به ماه ذی الحجه که ماه نعمت و ماه محرم که ماه سرور و سالار شهیدان است گریزی زد و افزود: ما موفقیم و پیروزیم و تنها راه کمک به یکدیگر زیر بازوی یکدیگر را گرفتن است؛ همچنین خدا ما را کمک خواهد کرد چرا که امروز اشتغال، تنظیم بازار و شفافیت بالاترین عبادت و انقلابی بودن است.

امروز نیازمند به آرامش بازار هستیم
رئیس جمهور در ادامه گفت : ما امروز نیازمند به آرامش بازار هستیم. روحانی در ادامه سخنان خود در جلسه هیئت دولت افزود : در شرایطی هستیم که دشمنان ما می خواهند با اعمال فشار، زندگی مردم را با مشکل توأم کنند .
رئیس جمهور تصریح کرد : دولت وظیفه بسیار سنگینی بر دوش دارد از وزرا و معاونان گرفته تا همه مسئولان دستگاهها در سراسر کشور باید به مردم کمک کنند و مردم هم باید به ما کمک کنند و دست به دست هم دهیم و به یاری خداوند از این مقطع به خوبی عبور خواهیم کرد .

روحانی با تاکید بر اینکه نمی گذاریم دشمن ما را به زانو درآورد گفت : دشمن حتماً این آرزو را که فکر کند ما را شکست می دهد به گور خواهد برد و نمی تواند موفق شود . رئیس جمهور با بیان اینکه دشمن نمی تواند با اعمال فشارهای غلط ، غیر قانونی و بی رحمانه ملت بزرگ ایران را شکست دهد افزود: همه ما با هم از قوای سه گانه تا نیروهای مسلح و مردم باید در کنار هم باشیم .

روحانی گفت : در این شرایط ممکن است عده ای هم سوءاستفاده و تخلف کنند، آدمهایی که متاسفانه منافع ملی ، آینده کشور و همنوعان خود را در نظر نمی گیرند . رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید با متخلف برخورد کرد افزود : با کسی که فساد می کند باید برخورد کرد اما خواهش من این است که اول برخورد و عادلانه قضاوت کنیم و اگر به نتیجه رسیدیم مجازات او را اعمال و بعد اعلام کنیم .چرا امروز به عکس کار می کنیم؟

وی برخورد با متخلفان را وظیفه ذاتی نیروهای انتظامی ، امنیتی و قضایی دانست و بر حفظ حیثیت و آبروی مردم در جریان برخورد با متخلفان تاکید کرد . روحانی تصریح کرد : باید بدانیم امروز مشکل اول کشور مشکل اقتصادی است که با بگیر و ببند حل نمی شود . وی افزود : ممکن است بگیر و ببند در گوشه ای هم لازم باشد اما در اساس باید فضا آرام شود و مردم باید به آینده اعتماد پیدا کنند و بدانند آینده بدی در انتظار آنها نیست . رئیس جمهور گفت : اگر چیزی موجب نگرانی مردم است ما باید آن نگرانی را برطرف کنیم .


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : اسلایدر اصلی , خبر داغ , سیاسی
ارسال دیدگاه