زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۶
» اجتماعی » اراده عربستان برای کاهش تنش با ایران، با حضور در ۴ حلقه گفت‌وگو نمایان شده است/ مقتدی صدر می‌داند چه کسانی قبل و بعد از سقوط صدام از او حمایت کردند
تاریخ انتشار : 2021/10/18 - 9:49
 کد خبر: 142404
 81 بازدید

صباح زنگنه گفت:

اراده عربستان برای کاهش تنش با ایران، با حضور در ۴ حلقه گفت‌وگو نمایان شده است/ مقتدی صدر می‌داند چه کسانی قبل و بعد از سقوط صدام از او حمایت کردند

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: کاهش تنش میان ایران و عربستان به نفع هر دو کشور است اما حالا اینکه چه بهره ای دو کشور و کل منطقه خواهند برد یک موضوع جدی است. اراده برای این مساله با حضور در چهار حلقه گفت‌وگو نمایان شده و این موضوع حاکی از بی ارادگی نیست و نشان از تصمیم مقامات بالای این کشور است.

اراده عربستان برای کاهش تنش با ایران، با حضور در ۴ حلقه گفت‌وگو نمایان شده است/ مقتدی صدر می‌داند چه کسانی قبل و بعد از سقوط صدام از او حمایت کردند
صباح زنگنه ، در ارزیابی روند گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی و در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه در مقابل ابراز امیدواری تهران در قرار گرفتن روند مذاکرات در مسیر درست، ریاض معتقد است پیشرفت معناداری در این روند ایجاد نشده،‌ آیا اساسا در این کشور اراده قوی برای کاهش تنش وجود دارد یا خیر، گفت: اراده سیاسی اگر بخواهد از اظهارات مقامات یک کشور تجلی پیدا کند یک بحث است اما در درک موقعیت در منطقه و تحولات منطقه و جمع کردن سازوکار و ابزار پاتریوت از خاک عربستان یک بحث دیگری است. گاهی همین وزیر سعودی در خصوص روند مذاکرات از الفاظ مثبتی استفاده کرده و گاهی هم سعی کرده گران‌فروشی کرده و کالای خودش را ارزمندتر معرفی کند و دنبال امتیازگیری بیشتر است اما طبیعتا ایران هم به دنبال باج‌خواهی در بازگشت روابط نیست و به دنبال ارزان فروشی هم نیست و لذا مقامات ایران هیچ‌گونه اظهارات منفی و مثبت نداشتند.
وی ادامه داد: این در حالی است که در یک نگاه عمومی‌تر که کل منطقه را در نظر بگیرد، کاهش تنش به نفع هر دو کشور است اما حالا اینکه چه بهره‌ای دو کشور و کل منطقه خواهند برد یک موضوع جدی است. اراده عربستان با حضور در چهار حلقه گفت‌وگو نمایان شده و این موضوع حاکی از بی ارادگی نیست و نشان از تصمیم مقامات بالای این کشور است.
این کارشناس خاورمیانه همچنین در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد در روند مذاکرات، ریاض خواستار مداخله تهران در موضوع یمن است و این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران از ابتدا هرگونه حضور در صحنه جنگ عربستان و حامیانش علیه یمن را رد کرده است، آیا به طور کلی ایران می‌تواند اراده خود یا خواست عربستان را به انصارالله تحمیل کند، گفت: مردم یمن، مردم رشید و عاقلی هستند و درک درستی از جایگاه و امکانات خود دارند بنابراین جمهوری اسلامی ایران نه مدعی تسلط بر آن‌ها است و نه مدعی است که از طرف آن‌ها مذاکره خواهد کرد و خود مردم یمن توانمند هستند که سخن خودشان را مطرح کنند. این که هر از گاهی نام ایران برده می‌شود نوعی گریز از واقعیت موجود است و می‌خواهند نشان دهند که یمنی‌ها که از حق و حقوق خود دفاع می‌کنند با حمایت ایران تا اینجا پیش رفته‌اند و هدف، کوچک کردن مردم یمن است. ایران تنها سعی دارد تا گفت‌وگوها را تسهیل کرده و راهکار خود را مطرح می‌کند.
زنگنه در پاسخ به سوالی در خصوص تاثیر نتیجه انتخابات پارلمانی عراق و پیروزی جریان صدر در این انتخابات بر روند مذاکرات ایران و عربستان نیز گفت: عراق ترکیبی از ده‌ها حزب و جریان و گروه است و آقای صدر هم از ایران دور نیست و رفت و آمد و گفت‌و‌گو دارد. آقای صدر خود می‌داند که چه کسانی از او پیش از سقوط و پس از سقوط صدام حمایت کردند تا به دستاوردهایی دست پیدا کند. آقای صدر همچنین می‌داند ترکیب پارلمان عراق یکدست نشده و همکاری همه نیروهای عراقی تنها راه نجات این کشور است. نیاز امروز عراق اصلاح خدمات روزمره مردم است که طرح و نقشه می‌خواهد و شعار چاره مشکلات مردم این کشور نیست.
وی ادامه داد: این انتخابات یک امر جاری است و وزن‌کشی برخی نیروها نیز در همین حوزه انجام شده اما عراق یک پایه اصلی در استراتژی منطقه‌ای باید داشته باشد و یکی از این پایه‌ها این است که در محیطی آرام با همه همسایگان رابطه داشته باشد و حرکت به یک سمت به هیچ عنوان به نفع بغداد نیست.

برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : اجتماعی , تله تایپ , خبر داغ , سیاسی , شهری
ارسال دیدگاه