زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۵
» اجتماعی » صدور “بخشنامه ۰۶” بمنظور رعایت دقیق پروتکل‌ها در مدارس
تاریخ انتشار : 2021/10/17 - 14:12
 کد خبر: 142349
 71 بازدید

صدور “بخشنامه ۰۶” بمنظور رعایت دقیق پروتکل‌ها در مدارس

سرپرست دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش از صدور "بخشنامه ۰۶" برای رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی در مدارس خبر داد.

صدور “بخشنامه ۰۶” بمنظور رعایت دقیق پروتکل‌ها در مدارس
“اعظم گودرزی” سرپرست دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش ، درباره چگونگی رسیدگی به  دانش‌آموزان دارای بیماری زمینه‌ای در مدارس در زمان آغاز آموزش حضوری با توجه به تداوم شیوع کرونا توضیح داد: طی دستورالعمل‌های مختلفی که به ما از طریق وزارت بهداشت ابلاغ شده است، دانش آموزان دارای بیماری‌های خاص را در اولویت توجه قرار داده‌ایم. حتی درخواست داده‌ بودیم که دانش‌آموزان دارای بیماری‌های زمینه‌ای در اولویت واکسیناسیون قرار بگیرند که خوشبختانه واکسیناسیون به خوبی و به شکل فراگیر در حال انجام است و مشکل و کمبودی برای واکسن گروه‌های ۱۲ تا ۱۸ ساله نداریم.
گودرزی ادامه داد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای دانش آموزان استثنایی و دارای بیماری خاص باید به طور ویژه اتخاذ شود. اخیرا بخشنامه‌ای به نام ۰۶ جهت رعایت دقیق پروتکل‌ها توسط وزارت بهداشت به مدارس ابلاغ شده است؛ شاید پروتکل بعدی که تکمیلی ۰۶ است، برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه توضیحات بنیادی‌تری داده شود که نشان دهد، آن‌ها در اولویت هستند. همچنین کادر مدرسه باید توجه به خصوصی به این گروه از دانش آموزان داشته باشند، بنابراین به زودی این پروتکل تکمیل‌تر خواهد شد و با عنوان پروتکل ۰۷ ارائه می‌شود.
سرپرست دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که موازین بهداشتی چطور توسط کودکان رعایت خواهد شد؟ گفت: از ابتدای کرونا که اسفندماه سال ۹۸ بود، فعالیت‌های آموزشی آموزش و پرورش به دانش‌آموزان در خصوص آگاهی بخشی جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم به شکل مجازی، هم از طریق مراقبان سلامت مدرسه و همچنین توسط سفیران سلامت که خود دانش‌آموزان هستند، ارائه شد.
وی اضافه کرد: اگر شما با هر یک از دانش‌آموزان صحبت کنید، آن‌ها می‌دانند که برای رعایت پروتکل‌ها می‌بایست دست‌هایشان را بشویند، از ماسک استفاده کرده و فاصله اجتماعی را رعایت کنند. یک طرحی به نام قانون شفا (شستشوی مرتب دست‌ها، رعایت فاصله فیزیکی و استفاده صحیح از ماسک) و طرح ۰۶ در زمینه رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی از سوی وزارت بهداشت به مدارس ارسال شده است که باید مورد توجه مدارس و دانش‌آموزان باشد.
گودرزی ادامه داد: اگر در کانال‌های تخصصی حوزه سلامت در شبکه شاد مشاهده کنید، می‌بینید که ما یک کانالی به نام آموزش بهداشت و سبک زندگی سالم داریم که در آن کانال تعداد زیادی از دانش‌آموزان عضو هستند و ما هر روز اطلاعات سلامت را به روز برای این دانش‌آموزان می‌گذاریم و آن‌ها را تشویق می‌کنیم که پروتکل‌ها را رعایت کنند، اما درخواستی که از والدین داریم این است که به خصوص برای دانش آموزان سنین پایین‌تر پروتکل‌های بهداشتی و مهارت‌های استفاده صحیح از ماسک را به فرزند خود آموزش دهند.
سرپرست دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه والدین پروتکل‌ها را به فرزندان خود بیاموزند، گفت: والدین می‌توانند، در منزل قبل از بازگشایی مدارس به فرزندشان طریقه درست استفاده از ماسک را بیاموزند، تا زمانی که مدارس برای کلاس‌های حضوری بازگشایی شد، دانش آموزان ما در مدرسه پروتکل‌های بهداشتی را به خوبی رعایت کنند. حتما یک ماسک اضافی در کیف دانش آموزان باشد تا اگر احیانا لازم شد از آن استفاده کنند.
وی افزود: دانش آموزان متوسطه در این زمینه مشکلی ندارند، اما دانش آموزان ابتدایی بیشتر باید استفاده از ماسک را تمرین کنند. به والدین دانش آموزان ابتدایی توصیه می‌کنیم که به آن‌ها حتما مهارت‌های بهداشتی را بیاموزند.
گودرزی درباره رفت‌وآمد دانش آموزان مقابل مدرسه و موازین بهداشتی جهت استفاده از سرویس مدارس توضیح داد: با توجه به فضایی که در آخرین دستورالعمل ۰۶ ارائه داده‌ایم، با احتساب یک و نیم متر فاصله و ۲.۲۵ متر مساحت برای هر نفر، عملا تعداد دانش آموزان در کلاس درس و در نهایت در کل مدرسه محدود خواهد بود. امیدواریم ازدحام به وجود نیاید اما همه امور هم باز به فرهنگ‌سازی نیاز دارد.
وی درباره اهمیت فرهنگ‌سازی درباره پروتکل‌های بهداشتی میان دانش آموزان گفت: متخصصان و افراد کارشناس حوزه سلامت باید این آگاهی را به جامعه و کسانی که با دانش آموزان در تماس هستند، بدهند که هر گونه ازدحام جمعیتی احتمال انتقال بیماری را خواهد داشت. والدین باید این را در نظر داشته باشند در صورت بازگشایی حضوری مدارس جهت همراهی فرزندان فقط تا درب مدرسه همراه فرزندشان باشند و فورا محل را ترک کنند تا از ایجاد ازدحام‌هایی که ممکن است، هم برای فرزند خودشان و هم برای سایر دانش آموزان خطرناک است، جلوگیری کنند.
گودرزی گفت: همچنین والدین اگر صحبت و یا مطلب خاصی درباره مدرسه دارند می‌توانند آن را به شکل تلفنی با مسئولان مدرسه در میان بگذارند. در هر صورت والدین نباید در محیط مدرسه و مقابل درب ورودی تجمع کنند، زیرا احتمال دارد با این رویه سلامت دانش آموزان و کادر مدرسه به خطر بیفتد.
سرپرست دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که با توجه به شیوع موج ششم کرونا طرح ۰۶ چقدر به کاهش شیوع کرونا در میان دانش آموزان کمک می‌کند؟ گفت: جهش‌های این ویروس متعدد است و ما به عنوان متخصصان آموزش و پروش قطعا نمی‌توانیم پیش بینی کنیم چه اتفاقی خواهد افتاد، اما طبق آنچه که در دنیا رخ داده، علاوه بر واکسیناسیون که می‌تواند خطر ابتلا به مرگ و میر را کاهش دهد، باز هم همه جای دنیا به رعایت پروتکل‌های بهداشتی توصیه می‌کنند.
وی گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی کار سختی نیست و اگر طبق همان سه محور پیش برویم و روند واکسیناسیون دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله‌ای که اکنون بیش از ۵۰ درصد آن انجام شده، ادامه یابد، می‌توانند در قطع انتقال زنجیره کرونا موثر واقع شوند.
گودرزی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود در مدارس آمریکا هر دو هفته یک بار و جدیدا هر هفته از دانش آموزان تست کرونا گرفته می‌شود، آیا ما می‌توانیم در مدارس چنین برنامه‌ای را اجرایی کنیم؟ گفت: برای تست گرفتن ما باید نظر تخصصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را داشته باشیم، زیرا هر موردی که درباره سلامت دانش آموزان باشد با پیشنهادات و نظرات متخصصان وزارت بهداشت انجام خواهد شد.
وی تاکید کرد: به طور مثال واکسن نیز با تاییدیه وزارت بهداشت و قرارگاه‌ مقابله با کرونا عملی شد. وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا دغدغه سلامتی دانش آموزان را دارند و پیگیر این موضوع هستند. اگر انجام تست از سوی آن‌ها تصویب شود در مدارس اجرایی خواهد شد.
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه یکی از ارکان مهم پیشگیری از کرونا تهویه هوا در محیط‌های بسته است، آیا با توجه به غیراستاندارد بودن تهویه اغلب کلاس‌های درس، شما فضای فیزیکی مدارس را برای حضور دانش آموزان مناسب می‌دانید؟ گفت: یکی از دغدغه‌های وزارت بهداشت و معاونت تربیت بدنی و سلامت تهویه مدارس بود به همین دلیل در بخشنامه ۰۶ که وزارت بهداشت تهیه و به مدارس ابلاغ کردند در خصوص تهویه مدارس نیز مسایلی مطرح شده است.
سرپرست دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: دربخشنامه ۰۶ درباره تهویه کلاس‌ها آمده، کلیه درب‌ها و پنجره‌های کلاس‌ها، راهروها و فضاهای آموزشی مدرسه باید باز بوده و تهویه مناسب در کلاس‌ها برقرار شود. همه این موارد در پروتکل‌های بهداشتی عنوان شده، ضمن اینکه ارزیابی‌های لازم نیز هم از طریق سامانه نظارت و هم از طریق بازدید میدانی صورت خواهد گرفت. اگر قرار بر این باشد که دانش آموزان به صورت حضوری به کلاس درس بروند باید فضای مدرسه ایمن باشد.

برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اجتماعی , تله تایپ , خبر داغ , سلامت , شهری
ارسال دیدگاه