زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۱۰
» بین الملل » روسیه: تصمیم گیری درباره پیوستن ایران به “سازمان همکاری شانگهای” در نشست هفته آینده سران
تاریخ انتشار : 2021/09/10 - 12:35
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 140632
 143 بازدید

روسیه: تصمیم گیری درباره پیوستن ایران به “سازمان همکاری شانگهای” در نشست هفته آینده سران

روسیه می گوید تصمیم گیری نهایی درباره پیوستن ایران به "سازمان همکاری شانگهای" احتمالا در اجلاس هفته آینده سران این سازمان در شهر دوشنبه تاجیکستان خواهد بود.

روسیه: تصمیم گیری درباره پیوستن ایران به “سازمان همکاری شانگهای” در نشست هفته آینده سران

به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری تاس روسیه، “بختیور خاکیموف” نماینده ویژه رئیس فدراسیون روسیه در امور سازمان همکاری شانگهای، روز پنج شنبه (امروز) با بیان این مطلب گفت: مسکو انتظار دارد که سران سازمان همکاری شانگهای (SCO) درباره آغاز پذیرش تهران در این سازمان در اجلاس دو روزه هفته آینده در شهر دوشنبه تاجیکستان تصمیم بگیرند.

نشست دو روزه سران سازمان همکاری شانگهای روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته آینده (16 و 17 سپتامبر 2021) در شهر دوشنبه تاجیکستان برگزار خواهد شد.

انتظار می رود “سید ابراهیم رئیسی” رییس جمهوری جدید جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان نخستین سفر خارجی خود برای شرکت در نشست سران پیمان شانگهای به شهر دوشنبه سفر کند.

به گفته نماینده ویژه رییس فدراسیون روسیه در سازمان شانگهای، پس از تصمیم گیری سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای درباره عضویت ایران، کار بر روی تهیه پیش نویس تفاهم نامه در مورد تعهدات ایران آغاز می شود و سپس تهران باید به تعدادی از اسناد ضروری ملحق شود.

خاکیموف خاطرنشان کرد: “به عنوان مثال در مرحله اول، دولت متقاضی باید به منشور سازمان همکاری شانگهای، معاهده همسایگی طولانی مدت، دوستی و همکاری و سایر موافقت نامه های اساسی پیمان شانگهای بپیوندد.”

 

نماینده روسیه در سازمان همکاری شانگهای در ادامه خاطرنشان کرد که گذراندن تمام مراحل مدتی حدود 2 سال زمان خواهد برد همان طور که برای کشورهایی چون پاکستان و هند زمان برد، زیرا ” منشور سندی است که در همه کشورهای عضو تصویب شده است” و بستگی به این دارد که تمام مراحل قانونی در داخل کشورهای متقاضی عضویت انجام شود و پس از انجام کلیه تعهدات کشور متقاضی عضویت بر اساس این تفاهم نامه، کشور متقاضی به عضویت کامل سازمان شانگهای در خواهد آمد. خاکیموف در پایان گفت: “بنابراین، این روندی طولانی است، اما می توان آن را با حرکت متقابل سرعت بخشید، طبیعتا بار اصلی بر دوش دولت متقاضی عضویت است.”

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین المللی است که در 15 ژوئن 2001 در شانگهای چین تاسیس شد. اعضای این سازمان شامل هند، قزاقستان، قرقیزستان، چین، پاکستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان است.

چهار کشور افغانستان، بلاروس، ایران و مغولستان نیز هم اکنون عضو ناظر این سازمان هستند و شش کشور ارمنستان، آذربایجان، کامبوج، نپال، ترکیه و سریلانکا نیز شرکای این سازمان محسوب می شوند.

 


برچسب ها : ,
دسته بندی : بین الملل , تله تایپ , خبر داغ
ارسال دیدگاه