زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۱۰
» بین الملل » افغانستان؛ افزایش کشتار غیرنظامیان/ نیمی از قربانیان زن و کودک هستند
تاریخ انتشار : 2021/07/26 - 16:57
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 138641
 94 بازدید

افغانستان؛ افزایش کشتار غیرنظامیان/ نیمی از قربانیان زن و کودک هستند

نیروهای ضد دولتی عامل 64 درصد تلفات غیر نظامیان بوده‌اند. طالبان 39 درصد و داعش 9 درصد این اتفاقات مرگبار غیر نظامیان را رقم زده است.

افغانستان؛ افزایش کشتار غیرنظامیان/ نیمی از قربانیان زن و کودک هستند

براساس گزارش سازمان ملل در نیمه اول سال 2021 زنان و کودکان بیشتری در 6 ماهه اول یک سال پس از سال 2009 در افغانستان کشته شدند.

سال 2009 آغاز شمارش مرگ غیر نظامیان از سوی سازمان ملل در افغانستان محسوب می شود.

به گزارش عصرایران به نقل از “اسوشیتیدپرس”، افغانستان در 6 ماهه اول سال جاری و پس شروع ناآرامی‌ها و تحرکات طالبان شاهد افزایش 47 درصدی کشتار و جراحت غیرنظامیان بوده است.

“دبورا لیونز” نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در افغانستان گفت: گزارش جدید سازمان ملل هشدار می‌دهد که اگر خشونت های روزافزون در این کشور مهار نشود، شمار بی سابقه‌ای از غیرنظامیان افغان از بین می‌روند یا معلول می‌شوند.

طالبان در هفته‌های اخیر بخش قابل توجهی از ولسوالی (واحد جغرافیایی معادل فرمانداری یا شهرستان) در این کشور را تصرف کرده و چندین گذرگاه مرزی با چند کشور همسایه را گرفته است.

این اتفاقات در حالی می افتند که آخرین نیروهای آمریکا و ناتو افغانستان را ترک می‌کنند.

براساس یافته های این گزارش، پس از عقب گرد اولین گروه نیروهای نظامی بین الملل و افزایش حملات طالبان در ماه می (اردیبهشت)، شمار کشته‌ها و زخمی‌های غیر نظامی افغانستان افزایش یافته است.

گزارش مامورئیت‌های سازمان ملل در افغانستان که در اواسط سال 2021 به روز شده نشان می‌دهد که بیش از 1659 غیر نظامی افغان کشته و 3254 نفر در این کشور مجروح شده‌اند.

زنان و کودکان نزدیک به نیمی (46 درصد) از تلفات غیر نظامیان نیمه اول سال جاری در افغانستان را تشکیل داده‌اند/ عکس: AP

زنو کودک افغان

بر این اساس کشتار و زخمی شدن غیر نظامیان در مقایسه با سال گذشته 47 درصد افزایش یافته است.

این گزارش می‌گوید: زنان و کودکان نزدیک به نیمی (46 درصد) از تلفات غیر نظامیان نیمه اول سال در افغانستان را تشکیل داده‌اند.

32 درصد کل کشته‌ها و مصدومان کودک بوده‌اند. 468 کودک در 6 ماهه اول سال جاری کشته و 1214 از آنها زخمی شدند. 14 درصد از قربانیان این ناآرامی ها نیز زن بوده‌اند که 209 نفر از آنها کشته و 509 نفر زخمی شدند.

حدود 95 درصد نیروهای آمریکا و ناتو از افغانستان خارج شده‌اند و قرار است همه آنها تا 31 آگوست افغانستان را ترک کنند.

طالبان ضمن پیشروی سریع در افغانستان اعلام کرده که نمی‌خواهند قدرت را در انحصار خود داشته باشند.

با این حال آنها اصرار دارند که تا زمان تشکیل دولت جدید و برکناری “اشرف غنی” رئیس جمهور افغانستان صلح در کابل برقرار نخواهد شد.

“لیونز” نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل از رهبران افغان خواست تا تلاش خود برای مذاکره افزایش دهند و افزود: جنگ افغان ها در برابر افغان ها را متوقف و مردم را به آینده بهتر امیدوار کنید.

وی افزود: بدون تنش زدایی قابل توجه در افغانستان این کشور در تا پایان امسال بالاترین میزان تلفات غیرنظامیان پس از سال 2009 را ثبت خواهد کرد.

تعداد جان باختگان غیر نظامی بین ماه‌های اردیبهشت (می) و تیر (ژوئن) تقریبا برابر میزان مرگ آنها در 4 ماه پیش از آن بوده است.

بین 11 اردیبهشت تا 9 تیر حدود 2393 نفر کشته و زخمی شده اند. 783 نفر از این افراد کشته و 1609 نفر زخمی هستند. این ارقام بیشترین میزان تلفات غیر نظامیان پس از ثبت این آمار در سال 2009 بوده است.

468 کودک افغان در 6 ماهه اول سال جاری کشته و 1214 از آنها زخمی شدند/ عکس: AP

افزایش تلفات بین زنان و کودکان افغان

نیروهای ضد دولتی عامل 64 درصد تلفات غیر نظامیان بوده‌اند. طالبان 39 درصد و داعش 9 درصد این اتفاقات مرگبار غیر نظامیان را رقم زده است. عامل 16 درصد از مرگ و میرهای غیرنظامیان افغانستان نیز نامشخص است.

نیروهای امنیتی افغانستان مسئول 23 درصد از کشتار و زخمی شدن غیر نظامیان و گروه‌های مسلح حامی دولت نیز عامل 2 درصد از این حوادث بوده اند.


برچسب ها : , ,
دسته بندی : بین الملل , تله تایپ , خبر داغ
ارسال دیدگاه