زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۱۰
» خبر داغ » مایعات گوارشی گاو‌ قابلیت تجزیه پلاستیک را دارد
تاریخ انتشار : 2021/07/04 - 13:59
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 137707
 566 بازدید

مایعات گوارشی گاو‌ قابلیت تجزیه پلاستیک را دارد

محققان دانشگاه منابع طبیعی و علوم زیستی استرالیا آنزیم‌هایی را در مایعات گوارشی گاو شناسایی کردند که قابلیت تجزیه پلاستیک عادی مورد استفاده در بسته‌بندی و تولید پارچه را دارند.

مایعات گوارشی گاو‌ قابلیت تجزیه پلاستیک را دارد

در این تحقیقات اثرگذاری مایعات گوارشی معده اول گاوها که با عنوان سیرابی شناخته می‌شود و در گوارش پلی استرهای طبیعی به عنوان بخشی از رژیم غذایی گاو کاربرد دارد، مورد آزمایش قرار گرفت و مشخص شد جوامع میکروبی موجود در این مایع قابلیت تجزیه سه‌نوع پلاستیک PET، PBAT و PEF را دارد.

پلاستیک عادی یا PET در صنایع بسته‌بندی انواع محصولات، تولید پارچه و تولید بطری‌های نوشیدنی کاربرد دارد. پلاستیک PBAT نوعی پلیمر زیست‌تخریب‌پذیر است که انعطاف‌پذیر بوده و برای تولید محصولات مختلف از جمله کیسه‌های پلاستیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پلاستیک PEF نیز نوعی پلاستیک پایدار است که با استفاده از مواد اولیه گیاهی ساخته می‌شود و برای بسته‌بندی مواد غذایی کاربرد دارد.

پیش از این نیز محققان میکروب‌های مستقلی را شناسایی کرده‌اند که توانایی تجزیه پلاستیک را دارند. اما جوامع میکروبی موجود در معده گاو متشکل از انواع مختلفی میکروب است که ترکیب آنزیم‌های تولید شده توسط آن‌ها بسیار موثرتر از آنزیم‌های تولید شده توسط یک میکروب مستقل است.

محققان امیدوارند با استفاده از این شیوه بتوانند آلودگی پلاستیک را کاهش دهند. بر اساس گزارش سازمان ملل، سالانه ۳۰۰ میلیون تن ضایعات پلاستیکی تولید می‌شود. این ضایعات راه خود را به عمیق ترین بخش‌های اقیانوس باز کرده‌اند و اکنون وارد زنجیره غذایی شده‌اند. این وضعیت موجب اعمال محدودیت‌هایی در استفاده از پلاستیک در محصولات مصرفی، اجرای پروژه‌های عظیم پاکسازی اقیانوس و تلاش برای کشف راهکارهای جدید بازیافت پلاستیک و تبدیل آن به محصولات مصرفی جدید شده است.

بر اساس گزارش مرکز تنوع زیستی، میلیون‌ها تن پلاستیک در محل برخورد جریان‌های آبی اقیانوس‌ها که حدود ۴۰ درصد از سطح آب‌های جهان را تشکیل می‌دهند، یافت می‌شود. در صورتی که این وضعیت ادامه یابد تا سال ۲۰۵۰ میلادی وزن این ضایعات پلاستیکی بیش از وزن تمام ماهیان موجود در دریاها خواهد شد.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Frontiers in Bioengineering and Biotechnology منتشر شده است.


برچسب ها : , ,
دسته بندی : خبر داغ , سلامت , علمی
ارسال دیدگاه