زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۳۱
» اسلایدر اصلی » مجلس به توپ بسته شد / پای پسر ربیعی در وسط معرکه استیضاح
تاریخ انتشار : 2018/08/08 - 16:02
 کد خبر: 13705
 248 بازدید

مجلس به توپ بسته شد / پای پسر ربیعی در وسط معرکه استیضاح

تعداد موافقان استیضاح ربیعی بیشتر از مخالفان بود آنها یک به یک با انتقادات تند و تیز خود از تریبون مجلس بر استیضاح و برکناری وزیر اصرار کردند و در این میان به لابی‌های مختلف اشاره کردند.

مجلس به توپ بسته شد / پای پسر ربیعی در وسط معرکه استیضاح

با اما و اگرهای فراوانی جلسه استیضاح وزیر کار دولت دوازدهم شروع شد و موافقان و مخالفان استیضاح برای بیان استدلال های خود صف کشیدند و یک به یک برای ایستادن پشت تریبون دعوت شدند. موافقان که آتش تندی داشتند اغلب پیکان انتقادات خود را سمت شرکت های شستا گرفتند و در این میان برخی اقدامات وزیر را شوی تلویزیونی دانستند. البته برخی هم مانند نگهبان سلامی انتقاد را متوجه مجلس و اهالی ان دانستند تا جایی که معتقد بود این مجلس از سوی نمایندگان به توپ بسته شده است. اما نگاهی کنیم به آنچه موافقان استیضاح گفتند.

استاد تمام مظلوم نمایی

علی رستمیان اولین نماینده موافق استیضاح ربیعی بود که پشت تریبون رفت و انتقادات خود را از وزارت کار مطرح کرد. او گفت: اینجانب از طرف کمیسیون اجتماعی مجلس و با حکم آقای عزیزی رئیس وقت کمیسیون در سال گذشته مامور رسیدگی به برخی از مشکلات و مسائل در سازمان بهزیستی در برخی استان های کشور شدم.

اهم صحبت های او از این قرار است:

*توسط یکی از فرستادگان جناب آقای بندپی به بنده گفته شد 500 میلیون تومان به شما می دهیم به نام یک خیریه که هیچ حرفی درخصوص مشکلات بهزیستی مطرح نشود، یعنی 20 میلیون تومان به آن خیریه داده شود و 480 میلیون تومان را بنده برای توزیع بین فقرا و ایتام بردارم.

* این شوی تبلیغاتی نیست، جنابعالی با مسائل و مشکلات سازمان بهزیستی و اقدامات خلاف قانون ریاست این سازمان برخورد می کردید، شما حتی سرتان را نیز به نشانه تاسف تکان ندادید و خیلی خونسرد تاکید کردید که این مسائل در دوره قبل هم بوده است.

* 900 میلیون تومان صرف هزینه همایش و مهمانی شاهانه آقای بندپی شده است! آیا کارگری که بخاطر او اشک می ریزید و آیا معلولی که عصا و ویلچر ندارد، از این سفره شاهانه استفاده می کرد و شما نسبت به آن واکنش نشان دادید؟

*جناب آقای وزیر؛ سفرهای اروپایی آقای بندپی را رصد کرده اید؟ بندپی در سفرهای خارجی با یک تیر دو نشان زده و در راستای انجام ماموریت ملکه های زرد طلایی زنبور عسل را برای درمان ملکه های مریض دلفان به کشور آوردند. در تحقیقات به عمل آمده درخصوص انواع هدیه بررسی کنید و در صورت عدم تایید بنده حاضرم به عنوان نشر اکاذیب محاکمه شوم.

*جناب آقای وزیر باید اذعان کنم شما استاد تمام مظلوم نمایی و جنگ های روانی هستید.

مجلس را به توپ بستیم

محمود نگهبان سلامی دومین موافقی بود که درباره استیضاح ربیعی صحبت کرد.

مهمترین صحبت های او از این قرار است:

* آقای ربیعی به جای ایجاد اشتغال و فراهم سازی زمینه کار برای جوانان و پرداخت مطالبات کارگران از آنها به عنوان ابزاری برای ابقای خود استفاده کرده‌اید.

* امروز فساد در زیرمجموعه اقتصادی وزارت‌خانه‌ی شما بیداد می‌کند. عده‌ای افراد بازنشسته و فرصت طلب اطراف شما را گرفته‌اند و این مجموعه زمینه‌ای را برای ثروت اندونزی فراهم کرده است.

*در تاریخ سیاسی این کشور یک بار بیگانگان مجلس را به توپ بستند اما بارها و بارها توسط نمایندگان خودمان مجلس را به توپ بسته ایم و بارها از شان مجلس کاسته ایم در شرایطی که بی اعتمادی به حاکمیت جولان می زند و شاخص های اعتماد مردم به مردم، مردم به کارگزاران نظام و کارگزاران به کارگزاران در شرایط مناسبی قرار ندارد چرا بی اعتمادی را تشدید می کنید.

* دو دوره در مجلس حضور دارم اما هیچ گاه ندیدم که شرایط به این حد دچار عدم قطعیت شده باشد. عملکرد ضعیف امثال شما باعث شده که هر روز شاهد اعتراض جامعه هدف این وزارت‌خانه در مجلس باشیم.آیا لازم نبود به جای لابی‌گری و امورات غیر حرفه‌ای وظایف وزارت خانه خود را انجام می‌دادید، آبرو خریدن با شنیدن صدای من و ما نیست. ما اگر نقدی نداشتیم هرگز استیضاح نمی‌کردیم.

 

وعده وزیر

علی اکبری نماینده بروجرد نیز از زمره موافقان استیضاح ربیعی بود که پشت تریبون آمد تا تنها از وعده و وعیدها برای استیضاح نکردن بگوید.

مهمترین صحبت های او از این قرار است:

*ما نماینده مردم هستیم و سرمایه ما اعتماد مردم است اما تکلیف‌مان در قبال این اعتماد چیست؟، آیا حق مردم را ادا کرده‌ایم؟ تعدادی از نمایندگان بر اساس وظیفه‌شان نسبت به استیضاح وزیر کار اقدام کردند و حالا نمایندگان باید بر پایه اعتقاد به حق، عدالت و انصاف و بر اساس تکلیف شرعی و قانونی خود تصمیم منصفانه و خداپسندانه بگیرند.

*در دو سال اخیر وزیر کار بارها گفته عملیات اجرایی این پروژه آغاز می‌شود و در رای اعتماد هم گفتند که این کار به زودی انجام خواهد شد اما پس از رای اعتماد لحن ایشان و سایر همکاران‌شان تغییر کرد. در زمان استیضاح هم همکاران آقای وزیر به سراغ من آمدند ولی جز وعده اتفاقی نیفتاد.

پشت پرده مطالبات نمایندگان

حسن سلیمانی که می گفت نمی خواستم درباره استیضاح صحبت کنم آمد تا از موضوع مطالبات نمایندگان و ابهام معامله آنها بر سر استیضاح ربیعی بگوید: در فضای مجازی گفته شده که نمایندگان به دلیل نرسیدن به مطالباتشان درخواست استیضاح کردند که چنین چیزی درست نیست.

مهمترین صحبت های او از این قرار است:

*بنده به عنوان یک استیضاح‌کننده اعلام می‌کنم که از طرف وزیر و معاونانش برای صحبت نکردن مورد مراجعه قرار نگرفتم این برخی از نمایندگان بودند که آمدند و به ما گفتند که درباره استیضاح صحبت نکنید. باید روشن شود که آنها چه کسانی بودند که می‌خواستند قانون در مجلس شورای اسلامی اجرا نشود آن هم وقتی که رییس مجلس شورای اسلامی اصرار بر عمل به قانون را داشت. استیضاح‌کنندگان براساس تشخیص‌شان طرح را امضاء کرده و هر چیز دیگری غیر از این واقعیت ندارد.

* چرا در این وزارتخانه سهم ۲۵ درصدی بخش تعاون در اقتصاد مورد توجه قرار نمی‌گیرد یا این‌که برای بهبود وضعیت معیشتی و رفاهی بازنشستگان چه کار کردید؟ درباره شستا هم توضیح دهید که چرا به این وضعیت رسیده است.

روایت از معامله نمایندگان

سید قاسم جاسمی نیز پشت تریبون قرار گرفت و بیان کرد: زمانی که صبح بنده در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شدم و آقای قاضی‌زاده هاشمی دستور جلسه را بررسی استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کردند شاهد بودم که همه فریاد می‌زدند دو دو که به منزله استیضاح وزیر و سپس به آقای ربیعی نزدیک شدم و دیدم تعدادی از نمایندگان سینه‌چاک در مجلس به ایشان می‌گویند که ما شرایط را فراهم کرده‌ایم تا شما نیفتید.

مهمترین صحبت های او از این قرار است:

* دلیل این‌که صبح بنده صحبت نکردم این بود چرا که جو حاکم بر مجلس جو استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نبود.

* آقای ربیعی عنوان عریضی که شما در خصوص تعاون یدک می‌کشید یکی از بخش‌های اقتصادی است که امکان حضور در آن به عنوان بخش مردمی امری مهم و لازم است. چرا شما طی این مدت کمترین توجه به این بخش را نداشتید و در تصمیمات کلان آن را در نظر نگرفتید؟

* امروز صبح عده‌ای از نمایندگان در حال معامله با وزیر بودند و به گفته آقای مقصودی شام و نهار و رفت و آمدهای دیپلماتیک در چند روز گذشته باعث خنثی‌ شدن این استیضاح شده است. من خواهش می‌کنم شأن و منزلت و جایگاه مجلس شورای اسلامی را حفظ کنید. بدانید که مردم نمایندگان شجاع، صادق و پاکدست می‌خواهند.

مقصر چه کسی است؟

حسین مقصودی نماینده مردم سبزوار برخلاف دیگر نمایندگان به جای مخاطب قرار دادن ربیعی، روحانی را مخاطب قرار داد و گفت:‌آقای رئیس جمهور امروز وزیر مقصر نیست امروز شما مقصر هستید. شما که ادعای اتحاد ملی دارید اما وزیری که به صورت ناپلئونی رای آورد را نگه داشتید. آقای رئیس جمهوری امروز مقصر این قصه پر غصه مجلس شما هستید. شاهد بودید که این وزیر سه بار استیضاح شد. اما او را نگه داشتید. من با امیری معاون رئیس‌جمهور صحبت کردم که بین آقای کرباسیان و آقای ربیعی چه کنیم. ایشان گفتند از کرباسیان دفاع کنید و ربیعی را خود می‌دانید! ایشان تلویحا گفتند که هزینه این موضوع بر عهده مجلس باشد.

مهمترین صحبت های او از این قرار است:

* آقای ربیعی شما آخر لابی گری و بازی کردن با احساسات مردم هستید. شما موجب فتنه‌هایی هستید که امروز مردم را به نظام بی اعتماد کرد. شما از اول انقلاب مسئولیت داشتید بگویید چه گلی بر سر این کشور زدید به جز این که بین کارگران اختلاف ایجاد کردید.

*برای همکارانی متاسفم که امروز می‌گویند فلان نماینده به دلیل تعویض فلان رئیس طرح استیضاح را مطرح کرده. آقای ربیعی لابی گری با احساسات مردم، بازی کردن و گریه کردن شما زبانزد خاص و عام است. آقای وزیر پیام من درد مشترک کارگران، زنان بد سرپرست، کودکان کار، تعاونی‌های ورشکسته و درماندگانی هستند که نوای بی نوایشان گوش جامعه را کر کرده و آن را برخی نمایندگان نمی‌شنوند. قرار نیست به هر قیمتی بمانیم. آقای وزیر با کارگرانی که برای دفاع از حقوق خود شلاق خورده‌اند چه کردید؟ آقای ربیعی وزیر بیکاری، وزیر فقر، وزیر تعاونی‌های ورشکسته، برنامه‌های شما برای کارگران به کجا رفت؟

جای خالی همسان سازی حقوق ها

مسعود گودرزی به عنوان یکی از متقاضیان استیضاح وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی،‌ گفت:‌ درباره اتفاقی که در مجلس در ابتدای جلسه استیضاح آقای ربیعی رخ داد لازم است از مردم عذرخواهی کنم.

مهمترین صحبت های او از این قرار است:

* امروز وضعیت معیشت مردم به گونه‌ای است که یک کارگر با یک میلیون تومان درآمد دغدغه درمان و معیشت دارد البته که مردم بیشتر از فقر از تبعیض رنج می‌برند. توضیح دهید که برای رفع فقر و بهبود وضعیت بازنشستگان چه کرده‌اید؟

*طرح اشتغال ضربتی چه شد؟، گفت: چرا این موضوع را پیگیری نمی‌کنید، شما در برابر جوانان بیکار مسئول هستید، مجلس طرح ممنوعیت استفاده از بازنشستگان را تصویب کرد و همه دیدند که چقدر مردم از آن استقبال کردند. امروز جوانان دنبال کار هستند و این وظیفه وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی است.

* ما وکیل مردم برای پیگیری مطالبات و حقوق‌شان هستیم؛ نمی‌توان کشور را به صورت هیجانی اداره کرد، هر حوزه به تشخیص خودش نیاز دارد، باید مشکلات مردم را رفع کنیم.

انتقاد از لیستی رای دادن مردم

هدایت‌الله خادمی از دیگر متقاضیان استیضاح انتقاداتش را به زمان انتخابات عقب برد و گفت: جالب است که هیچ کدام از نمایندگان کلان شهرها استیضاح را امضا نکردند، این یعنی مشکلی ندارند. این گرفتاری مجلس است که مردم کلان شهرها به لیست رای دادند و مجلس تعطیل شد.

مهمترین صحبت های او از این قرار است:

* امروز دهه شصتی‌ها بیکار هستند و دهه هفتادی‌ها به آنها اضافه شدند. باید با عدد و ارقام بگوییم که سطح رفاه مردم چقدر ارتقا پیدا کرده است و برای کار و اشتغال چه اتفاقی افتاده است. جز ریزش نیرو و تعطیلی کارخانه‌ها در پنج سال گذشته چه شده است.

* اینقدر وزارتخانه شما بزرگ است و چرا روی همه چیز دست گذاشته‌اید، شما با پتروشیمی، فولاد و سیمان چکار دارید؟ اینها تخصص شما نیست و همه‌ اینها در حال ورشکستگی است و باعث نابودی کشور می‌شود.حتما وضعیت کلان شهرها خوب است! من کاری ندارم که آقای ربیعی کارگر است یا نه. ما وزیر و مدیر می‌خواهیم، کاری نداریم ایشان آذری است، بلوچ است یا لر است. نباید قوم‌گرایی را توسعه دهیم پس آقای ربیعی از این ادبیات استفاده نکنید.

* اگر به استیضاح رای ندهیم یعنی در میان مردم نیستیم، یعنی وضع اقتصادی کشور عالی است، یعنی دولت‌ها هیچ نقشی در ارتقا و سازندگی کشور ندارند، یعنی در افسردگی و بیکاری همه جوانان شریک هستیم.

انتقاد از فضای مسموم مجلس

امیر خجسته نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر کار، گفت: بنای ما بر این بود که تیم اقتصادی دولت با توجه به شرایط فعلی و تحریم اقتصادی و عدم پاسخگویی تعیین تکلیف شود. انتظار بر این بود که رییس‌جمهور تیم اقتصادی را تعیین تکلیف کند. قول هم در این خصوص داده شد ولی متاسفانه عملی در این خصوص شاهد نبودیم.

مهمترین صحبت های او از این قرار است:

* آقای لاریجانی اجازه ندهید این فضای مسموم متوجه مجلس شود، استیضاح حق مجلس است، وزرا باید پاسخگو باشند. ما از بخش نظارتی خود استفاده می‌کنیم. یکی از دوستان گفتند که وعده و وعید دادند، این وعده و وعید غلط و حرام است. اتفاق امروز در خصوص استیضاح برای ما حجت شد که همه آگاه باشیم که استیضاح حق مجلس است.

* آقای ربیعی واردات بی‌رویه گوشی موبایل آن هم توسط متولی اصلی اشتغال کشور، ۱۰ هزار گوشی موبایل با رقم حدود ۲۳ میلیون یورو توسط شرکت بین‌المللی بازرگانی تجاری وارد بازار شد، به چه حقی این کار انجام شد؟ آیا وزارتخانه شما تجاری است؟ آقای ربیعی دادن ۸۰ درصد جایگاه هیات مدیره‌ها به افراد خاص و عدم تخصص موجب ورشکستگی این شرکت‌های اقتصادی می‌شود.

* همکاران امروز در معرض یک آزمایش بزرگ هستید، امروز بحث جناحی نیست، امروز بحث حیثیت مجلس است. نگویند مجلس معامله‌گر است، مجلس معامله‌گر نیست.

ماجرای اصولگرایی و اصلاح طلبی در استیضاح وزیر

هاجر چنارانی در جریان استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان یکی از متقاضیان استیضاح، گفت: قبل از ورود به مجلس با خود می‌گفتم که امروز اصولگرایی و یا اصلاح‌طلبی برای کشور خوب است اما در نهایت به این نتیجه رسیدم که آنچه رهبری گفتند یعنی اصولگرایان اصلاح‌طلب برای کشور مفید هستند.

مهمترین صحبت های او از این قرار است:

* من نزد قالیبافی رفتم که چون یک روز سر کار نبوده بیمه‌اش قطع شده است. در این وضعیت شاهد ظلم به کارگران، روستاییان و عشایری هستیم که کار می‌کنند اما درآمد آنچنانی ندارند. امروز ما نمایندگان نقطه امید ملت هستیم چون دولت از لحاظ اقتصادی وضعیت خوبی ندارد.

* امروز ما می‌بینیم که از کارگر چک سفید امضا می‌گیرند، این چه وضعی است؟ به جامعه کارگری ظلم می‌شود. ما در این وضعیت شاهدیم که خانه کارگری تبدیل به تشکلی کاملا سیاسی شده است. خانه کارگر باید نماینده تام‌الاختیار کارگران باشد اما سیاسی کاری می‌کند.

* آقای ربیعی به کجا می‌روید؟ شما سکان وزارتخانه‌ مهمی را دارید، آیا می‌دانید که شستا واردات موبایل کرده که اگر نمی‌دانید خیانت کرده‌اید.

پسر ربیعی با چه کسی شرکت زده است؟

حجت الاسلام حسن نوروزی در جریان بررسی استیضاح وزیر کار، صحبت را به پسر ربیعی رساند و گفت: پسر حضرتعالی با پسر آقای تقی‌زاده معاون شما در دبی شرکت دارند، آیا این درست است و رابط‌شان هم آقای عبدالناصر موسوی الجزایری است، اگر این موضوع درست نیست حرف شما را قبول می‌کنیم ولی درباره آن توضیح بدهید.

مهمترین صحبت های او از این قرار است:

* وزیر کار باید به ده‌ها مورد بحث تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی، خدمات درمانی، شستا، تعاونی‌ها و بیمارستان‌های تامین اجتماعی رسیدگی کند، خودتان انصاف داشته باشید آیا درست مدیریت کرده‌اید؟

* در برخی موارد مثل تامین اجتماعی موفقیت‌هایی بوده اما در حوزه کار و تعاون چندان موفق نبوده‌اید. در رباط‌کریم ۴۵ تعاونی داریم که همه آنها وضع نابسامانی دارند و در استان تهران هم شرایط مشابهی وجود دارد.

* می‌گویند این بحث در حالی مطرح می‌شود که منافقین دعوت به تظاهرات می‌کنند،‌ من خودم از اولین فرماندهان کمیته‌ام، زندانی طاغوت بودم و ۱۰ سال اسیر بودم، ما خودمان تا آخرین قطره خون در مقابل آنها می‌ایستیم اما این بنا نمی‌شود مشکلات را نبینیم. ملت به ما اختیار داده که از حقوق‌شان دفاع کنیم.


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اسلایدر اصلی , خبر داغ , سیاسی
ارسال دیدگاه