زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۲۹
» اسلایدر دوم » چرا ترامپ و جان بولتون به دنبال مذاکره با ایران هستند
تاریخ انتشار : 2018/08/07 - 17:27
 کد خبر: 13639
 363 بازدید

چرا ترامپ و جان بولتون به دنبال مذاکره با ایران هستند

در یک ماه اخیر مقامات آمریکایی و در راس آن ها دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور در کنار تهدیدها و تحریم های خود علیه ایران، خواستار دیدار با مقامات ایران و مذاکره جامع حول محور موضوعات و اختلافات متعدد میان تهران و واشنگتن شدند.

چرا ترامپ و جان بولتون به دنبال مذاکره با ایران هستند

در همین راستا، روز گذشته نیز جان بولتون مشاور امنیت ملی دولت ترامپ که به عقیده بسیاری از ناظران اعتقادی به مذاکره با ایران ندارد و تنها سیاست تغییر رژیم را دنبال می کند، از ایران خواست که روی میز مذاکره با آمریکا بنشیند.

بولتون در مصاحبه با فاکس نیوز عنوان کرد: ما می خواهیم فشار بی سابقه ای بر ایران اعمال کنیم.با ما مذاکره کنید! بولتون مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا می‌گوید که جمهوری اسلامی ایران برای خلاصی از دور تازه تحریم‌های آمریکا، باید به میز مذاکره بازگردد.

بولتون روز دوشنبه پیشنهاد مذاکره داده و گفته: «آنها (ایرانیان) می‌توانند پیشنهاد رئیس‌جمهور (ترامپ) برای مذاکره را بپذیرند؛ پیشنهاد رئیس‌جمهور برای کنار گذاشتن کامل و قابل راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای و موشکی بالستیک است؛ پیشنهاد ما ذیل عبارات متکلفانه توافق ایران که اصلاً برای ما خوشایند نبود، نیست.» مشاور رئیس‌جمهور آمریکا که با شبکه خبری فاکس‌نیوز مصاحبه می‌کرد، در ادامه گفته: «اگر ایرانیان واقعاً جدی باشند، به میز مذاکره می‌آیند. خواهیم فهمید که آنها (جدی) هستند یا نه.»

جان بولتون که روابطی بسیار نزدیک با منافقین دارد و سند دریافتی 40 هزار دلاری این تروریست‌ها به وی برای حضور در یکی از نشست‌هایشان هم لو رفته، به اخبار موجود در خصوص عزم دولت ترامپ برای تغییر نظام حاکم بر ایران هم واکنش داده و مدعی شده که «تغییر رژیم، سیاست ما نیست.» وی به تهدید ایران مبنی بر ناممکن بودن ادامه صادرات نفت از تنگه هرمز در صورت توقف صادرات نفت ایران هم واکنش نشان داده و مدعی شده که ایران بلوف می‌زند و اگر چنین کاری کند «بدترین اشتباه خود را انجام داده است.»

در همین رابطه، بسیاری از ناظران بر این باورند که نیت و هدف واقعی ترامپ و مشاورانی مانند بولتون نه مذاکره بلکه ایجاد یک تصویر جدید امنیتی از ایران در جهان و ایجاد شکاف داخلی در این کشور است.

سید حسین موسویان عضو ساق تیم هسته ای کشورمان عنوان کرد: مذاکره با ترامپ هیچ فایده ای ندارد. اما نباید پیشنهاد مذاکره را نپذیریم. چون این پیشنهادی توخالی برای برنامه های بعدی است. موسویان افزود: جان بولتون در طرح خود چنین آورده است: «بعد از خروج ایران از برجام، دولت امریکا باید شعار مذاکره با ایران را طرح کند زیرا ایرانی‌ها دیگر با امریکا مذاکره نخواهند کرد و لذا این امکان به امریکا داده خواهد شد که از این سناریو به عنوان دلیل سوء نیت ایران برای دنبال کردن برنامه ساخت بمب اتم استفاده کند.» این دیپلمات سابق کشورمان در نهایت گفت: ما نباید اسیر بازی کثیف ترامپ و بولتون بشویم.

در همین زمینه، اندیشکده اسرائیلی بگین_سادات نیز در مطلبی درباره سخنان مقامات آمریکایی و به ویژه ترامپ برای دیدار و مذاکره با مقام‌های ایران نوشت:دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تمایلی برای برگزاری نشست بدون پیش شرط با حسن روحانی همتای ایرانی خود ندارد و اعلام تعجب برانگیز تمایل به گفت‌‌وگو با حسن روحانی، بخشی از برنامه تنظیم شده حدود یک سال قبل جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا قبل از حضور مجدد در بدنه دولت این کشور بود. این اندیشکده اسرائیلی افزود: ترامپ با طرح موضوع مذاکره بدون پیش شرط، در پی بد جلوه نشان دادن ایران است.

اندیشکده «بگین –سادات» در بخشی دیگر از این گزارش نوشت: اعلام تعجب برانگیز دونالدترامپ به سختی این اتهام که ایران میل به توسعه قابلیت هسته‌ای خود دارد را اثبات می‌کند و در راستای تلاش برای کسب وجهه اخلاقی و تضعیف حمایت‌های اروپا، روسیه، چین از توافق هسته‌ای و با هدف نشان دادن این مساله است که ایران کشوری سرکش است و پای میز مذاکره نمی‌آید.

اندیشکده یاد شده نوشت: پیشنهاد ترامپ، ایران را در وضعیتی دشواری قرار می‌دهد به طوری‌که عدم پذیریش این پیشنهاد در خدمت اهداف ترامپ است؛ اما قبول توافق (برای گفت‌و‌گو) فشار تندروهای داخل ایران بر رئیس جمهور را افزایش داده و آن‌ها او را تحت فشار این موضوع می‌گذارند که با توجه به سیاست‌های آمریکا، امید کمی به موفقیت وجود دارد.


برچسب ها : ,
دسته بندی : اسلایدر دوم , خبر داغ , خودرو , سیاسی
ارسال دیدگاه