زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۱۰
» اجتماعی » کابوسِ این روز‌های اکباتان؛ شهرک رازآلود تهران
تاریخ انتشار : 2021/05/20 - 14:46
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 135969
 340 بازدید

کابوسِ این روز‌های اکباتان؛ شهرک رازآلود تهران

شهرک اکباتان از جهات مختلف خاص و استثنایی است. اگر کمی بیشتر درباره آن تحقیق کنید، متوجه راز آلود بودن و حیرت‌‌انگیز بودن آن می‌شوید.

کابوسِ این روز‌های اکباتان؛ شهرک رازآلود تهران

کابوسِ این روز‌های اکباتان؛ شهرک رازآلود تهران

چرا اکباتان، تکرار ناشدنی است؟

مساحت شهرک اکباتان معادل ۵.۹۴ کیلومتر مربع است. برای اینکه وسعت این شهرک را بهتر متوجه شوید اینطور تصور کنید که ۷۲۰ زمین فوتبال به بزرگی ورزشگاه آزادی در آن جا می‌شود.

اما حداکثر جمعیت آن معادل جمعیتی است که در یک ورزشگاه جای می‌گیرند. همین اطلاعات ابتدایی به ما می‌گوید طراح و سازنده اکباتان، برخلاف بسیاری از سازندگان امروزی، تلاش نکرده برای سود بیش‌تر حداکثر واحد مسکونی ممکن را بسازد.

فرهنگ حاکم بر شهرک‌‌نشینان

یکی از فاکتور‌های اثر گذار در خرید ملک، محله ملک و سطح فرهنگی آن است. معماری و مزایای اکباتان زمینه ساز ایجاد فرهنگی متفاوت و کم نظیر در شهرک شده است. می‌توان گفت معماری اکباتان در خدمت تقویت روابط انسانی در شهرک است.

این همبستگی اثر خود را روی فرهنگ کلی شهرک نشینان به شکل با دوامی ثبت کرده است. به گونه‌ای که به جرات می‌توان گفت، اکباتانی بودن برای اهالی این شهرک تبدیل به یک ارزش شده حتی گاهی آن را به رخ غیر اکباتانی‌ها نیز می‌کشند.

چه افسانه‌ها و شایعاتی درباره اکباتان وجود دارد؟

داستان اکباتان، داستان پر فراز و نشیبی بود و البته افسانه‌ها و شایعاتی نیز پیرامون آن ساخته شده است. در ادامه به چند مورد از این شایعات می‌پردازیم.

کابوسِ این روز‌های اکباتان؛ شهرک رازآلود تهران

سازنده اکباتان خارجی است: خارجی‌ها در ساخت اکباتان نقش داشته‌اند، اما سازنده اصلی و طراح فاز اول اکباتان ایرانی است.

مهندس رحمان گلزار شبستری در زمان شروع پروژه ۲۴ سال داشته است: طبق اظهار شخص مهندس گلزار، در زمان شروع پروژه ۴۰ سال داشته‌اند.

تصویر اکباتان از آسمان جاوید شاه است: اگر خوب به تصویر بالا نگاه کنید، متوجه می‌شوید که چنین چیزی ممکن نیست.

اکباتان پیر نمی‌شود

‏گذر زمان، اکباتان را دچار دلزدگی نکرده و برای آن دلیل هم دارد: «در ابتدا که قرار بود شهرکی به نام اکباتان ‏شکل بگیرد طراحان و ایده‌پردازان آن به دنبال فرم خاصی نبودند فرم‌های عجیب ‏خصوصیتی که دارند این است که بعد از مدتی کهنه و تکراری می‌شوند، درحالی‌که سادگی اکباتان در فرم‌ها ‏و نما‌ها هنوز هم وجود دارد و توانسته از دلزدگی دوری کند. درواقع پیر نمی‌شود.

اکباتان دیگر آن اکباتان قبل نیست

‏لیلی یکی از اهالی اکباتان که از اکباتانی‌ها گلایه‌مند است. «پدر و مادرم زندگی مشترکشان را در شهرک شروع کرده‌اند، مانند خیلی از ‏خانواده‌های شهرک، اما طی ١٥-١٠سال گذشته واقعا این شهرک از ‏هویت همیشگی‌اش دور شده است.»

آقامحمد یکی از کارکنان میدان میوه‌تره‌بار شهرک است و مو‌های سپیدش روی ‏پیشانی‌کوتاهش خودنمایی می‌کند. «همیشه اکباتان زندگی کرده‌ام و برای پسرم نیز از همین‌جا خانه خریده‌ام. چندسالی ‏دیر آمده‌اید، اکباتان دیگر آن اکباتان قبل نیست.

آقامحسن راننده تاکسی است و بیشترین گلایه را از اکباتان دارد. «از اکباتان تنها ‏یک نام باقی مانده و بس، تا جایی که بعضی از شهرکی‌ها ‏تصمیم گرفته‌اند خانه‌هایشان را بفروشند. آن هم در شهرکی که شما یک بنگاه هم پیدا نمی‌کنید، چون تمام ‏شهرکی‌ها آمده بودند که بمانند.

خوف فضای رمزآلود شهرک

«سیزده» هومن سیدی یک داستان تلخ درباره پسری ۱۳ ساله است که دوران بلوغ خود را در کشاکش دعوای مادر و پدرش می‌گذارند و رفتن مادر از خانه و شلوغ بودن سر پدر در کار باعث می‌شود با گروهی از اوباش بزرگ‌تر از خودش دمخور شود.

این فیلم سال‌ها قبل ساخته شد و در این بین اکباتان به عنوان یک شخصیت در فیلم حضور دارد و نه صرفا یک لوکیشن، مخوف بودن این محله با سوراخ‌سنبه‌های متعددش را در فصل کشتن موادفروش ۲۵۰ کیلویی و تلاش گروه برای سر به نیست کردنش می‌توان دید. جاییکه چهار نفر جسدی ماموت‌وار را دنبال خود می‌کشند و یک نفر پیدا نمی‌شود بگوید «امرتان!» انگار ماموران نیروی انتظامی کاری مهم‌تر مثل نصب پرده کرکره دارند که حواسشان نیست زیر گوششان چه می‌گذرد.

کشف جسد کارگردان سینما در اکباتان

در چند روز اخیر خبر‌هایی به گوشمان رسید که هرچه بیشتر مخوف بودن این شهرک را به نمایش گذاشت و نگاه‌ها را به آن تغییر داد.

کابوسِ این روز‌های اکباتان؛ شهرک رازآلود تهران

جسد مثله شده یک مرد جوان صبح ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ در یک سطل زباله در خیابان نفیسی، محله اکباتان کشف شد، این پیکر بعد از مرگ قطعه قطعه شده است.

مأموران کلانتری ۱۳۵، تشخیص هویت و تجسس با حضور در محل کشف جسد و تشکیل پرونده به بررسی ابعاد این قتل پرداختند.

پدر بابک خرمدین کارگردان سینما در اعترافات خود گفت: پسرم مجرد بود، به خاطر اختلافاتی که داشتیم صبح قتل روز یکشنبه او را با خوراندن مواد بیهوشی، بیهوش کردم سپس با ضربات چاقو به قتل رساندم و برای خارج کردن جسدش آن را تکه تکه کرده و در نزدیک‌ترین سطل آشغال خیابانی انداختم.

بلوک c۲ اکباتان پس از قتل «بابک خرمدین»

پس از قتل هولناک بابک خرمدین به‌دست پدر و مادرش، محوطه بلوک c۲ شهرک اکباتان کاملا ساکت و آرام است. درست مثل همه ظهر‌ها که رفت‌وآمد در اینجا کمتر است و بیشتر ساکنان یا در خانه‌هایشان مشغول استراحت هستند یا هنوز از محل کار به خانه برنگشته‌اند.

در این میان تنها نشانه‌ها از ماجرای این جنایت که چند روز پیش در یکی از واحد‌های این بلوک رخ داد، ۲ حجله است که عکس بابک خرمدین، کارگردان و مدرس سینما روی آن به چشم می‌خورد و یکی را در مقابل ورودی بلوک قرار داده‌اند و دیگری را مقابل مجتمعی که خانواده خرمدین ساکن آن هستند.

کابوسِ این روز‌های اکباتان؛ شهرک رازآلود تهران

بعضی همسایه‌ها حاضر نیستند درباره اتفاقی که در نزدیکی‌شان رخ داده حرف بزنند و هنوز در شوک هولناک‌ترین جنایتی هستند که در این محله رخ داده است.

مقابل بلوک، زن میانسالی که به‌گفته خودش از بدو ساخت شهرک اکباتان با خانواده‌اش در اینجا ساکن شده‌اند می‌گوید بابک و خانواده‌اش را می‌شناخته است.

او توضیح می‌دهد: بابک از دوستان صمیمی پسرم بود. آن‌ها از کودکی باهم دوست بودند. بابک خیلی بچه خوبی بود. خیلی مودب و آرام بود و این‌هایی را که راجع به او می‌گویند باورم نمی‌شود.

حرف‌های زن تمام نشده که مردی میانسال در حالی که پاکت‌های بزرگ خرید در دستش است از راه می‌رسد. او ساکن طبقه پنجم است. یعنی یک طبقه پایین‌تر از محلی که جنایت در آنجا رخ داده بود. او و خانواده‌اش حدود ۸سال است که در این مجتمع ساکن شده‌اند و در این مدت چندین بار بابک و مادرش را دیده است، اما پدر خانواده را زیاد نمی‌شناسد و ندیده است.

می‌گوید: آخرین باری که بابک و مادرش را دیدم حدود ۲۰روز پیش بود. بابک پسر آرامی بود. به‌نظر می‌رسید رابطه خیلی خوبی با مادرش دارد و مطمئن هستم اعترافات پدرش درست نیست.

کابوسِ این روز‌های اکباتان؛ شهرک رازآلود تهران

تئوری‌ها و شبه تئوری‌ها و متاتئوری‌های حاضر و آماده‌ای برای تحلیل ماجرا وجود دارد که البته بی‌انصافی است اگر تصدیق نکنیم برخی از آن‌ها بخشی از واقعیت را توضیح می‌دهند؛ و البته به نظر هیچ نظریه‌ای به تنهایی برای توضیح ماجرا کافی نیست.

در جنایت اکباتان، چیزی غیرقابل فهم وجود دارد، چیزی ورای توضیحات روانشناختی و جامعه‌شناختی که آدم‌ها را غافلگیر و “احساسات عمومی” را جریحه‌دار می‌کند.


برچسب ها : ,
دسته بندی : اجتماعی , اسلایدر دوم , تله تایپ , حوادث , خبر داغ
ارسال دیدگاه