زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۳۱
» اقتصادی » عرضه گوشت گوزن با قیمت‌های نجومی در ایران
تاریخ انتشار : 2021/05/17 - 13:45
 کد خبر: 135828
 316 بازدید

عرضه گوشت گوزن با قیمت‌های نجومی در ایران

به تازگی خبرهایی از عرضه گوشت گوزن و لاکچری بازی‌های در ایران که به مصرف گوشت این حیوان نیز کشیده شده است به گوش می‌رسد.

عرضه گوشت گوزن با قیمت‌های نجومی در ایران

گفته می‌شود تولیدکنندگان سوادکوهی و کرجی قیمت فروش هر کیلوگرم گوشت گوزن را بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان برآورد کرده‌اند و با این قیمت‌ها عرضه می‌کنند. البته قیمت بالا و به اصطلاح لاکچری بودن این نوع گوشت باعث شده تا این گوشت در داخل کشور بازار محدودی داشته باشد و تولید کنندگان آن باید به این موضوع توجه داشته باشند.

آرش حاج حسینی، رئیس گروه بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اذعان کرد که پرورش گوزن نه برای بازار داخلی کشور که برای صادرات آن به کشورهای خارجی برنامه ریزی شده. البته به گفته متخصصان پرورش دام در کشور، پرورش این گوشت برای صادرات اصلا به صرفه نمی‌باشد چرا که دام در ایران باید با خوراک وارداتی تامین شود اما کشورهای دیگر با داشتن جنگل‌ها و مراتع وسیع و خوراک طبیعی گوشت مورد نیاز خود را تولید می‌کنند.

برخی از سایت‌های فروش گوشت در ایران، گوشت گوزن را به قیمت گزافی به فروش می‌رسانند که فقط اهالی خاصی از کشور قادر به خرید آن در مقدار بالا هستند. به هر حال باید برای خوردن این گوشت هزینه بسیار گزافی را متحمل شد. البته طبق گفته رئیس سابق اتحادیه دامداران نمی‌توانید در واحدهای صنفی به خرید گوشت گوزن بپردازید چرا که در این واحدها گوشت این حیوان پیدا نمی‌شود. او ادامه می‌دهد آنچه به صورت غیرقانونی در مراکزی به غیر از واحدهای صنفی عرضه می‌شود گوشت گوزن‌هایی است که به صورت غیرقانونی شکار شده‌اند و با قیمت بسیار بالا به فروش می‌رسند.

محمدرضا ملاصالحی، قائم مقام معاونت امور دام وزارت جهاد در این بین معتقد است در بین کشورهای همسایه ایران و حاشیه خلیج فارس بازار خوبی برای این محصول وجود دارد. او می‌گوید اگر برای شاخ و گوشت گوزن که از محصولات این حیوان محسوب می‌شوند بتوان بازار صادرات پیدا کرد توجیه خوبی برای انجام فعالیت اقتصادی است. ملاصالحی در ادامه و در جواب به گزاره اینکه آیا اکنون در جایگاهی هستیم که بتوانیم صادرات را انجام دهیم گفت: «در حال حاضر هنوز شرایط آن شکل نگرفته است. اگر سرمایه گذارانی برای این کار پیدا شوند، امکان آن وجود دارد که بتوان در مورد صادرات و عرضه این گوشت در داخل فکر کرد.»

چین، نیوزلند، سوئد، کانادا و کشورهای اسکاندیناوی از کشورهایی هستند که در این صنعت گوی سبقت را از بقیه کشورها ربوده‌اند و سرمایه‌گذاری‌های کلانی در این بخش انجام داده‌اند. رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در این باره می‌گوید هدف اصلی پرورش گوزن گوشت آن است. اما از دیگر محصولات گوزن که بازار خوبی نیز دارد شاخ آن است. از پوست و شیر این حیوان نیز استفاده می‌شود.


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اقتصادی , انتخاب سردبیر , بازار , خبر داغ
ارسال دیدگاه