زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۶
» خبر داغ » نخستین شهر شناور دنیا در مالدیو
تاریخ انتشار : 2021/05/06 - 14:51
 کد خبر: 135259
 423 بازدید

نخستین شهر شناور دنیا در مالدیو

مقامات دولتی جمهوری مالدیو اخیرا به طور رسمی اعلام کرده اند که نخستین شهر شناور دنیا را خواهند ساخت.

نخستین شهر شناور دنیا در مالدیو

افزایش سالانه ۳ تا ۴ میلیمتری سطح آب دریا روی زندگی بسیاری از جوامع ساحل نشین در دهه های آینده تاثیر خواهد گذاشت. اما تنها تعداد کمی از آن‌ها مورد آسیب جدی قرار خواهند گرفت. مالدیو یکی از آن جزایر آسیب پذیر است.

طبق گفته ناسا، مالدیو که جزیره‌ای در شمال اقیانوس هند است، کمترین فاصله را از سطح دریا نسبت به سایر کشورهای جهان دارد و تنها یک متر بالاتر از سطح دریا است.

مالدیو که از بیش از هزار جزیره مستقل تشکیل شده است، اولین جایی است که در اثر بالا آمدن سطح دریا، زیر آب فرو می‌رود.

این شهر شناور در یک تالاب در نزدیکی پایتخت مالدیو ساخته خواهد شد. بنا به گفته طراحان این شهر، شکل ظاهری شهر دارای پیچ و خم‌های شش ضلعی همچون کندوی زنبورعسل خواهد بود. این طرح الهام گرفته از نوعی مرجان دریایی است.

ردیف‌های شناور که زیربنای شهر را تشکیل می‌دهند و تمامی سازه‌ها روی آن‌ها بنا می‌شوند، به حلقه‌ای از جزایر و دیوار موج‌شکن تثبیت کننده برای تمام سازه‌ها متصل می‌شود.

در حالی که شهر بر روی آب شناور است، موانع جزیره‌ای در اطراف تالاب مانند یک موج‌شکن عمل می‌کنند. این پیکربندی هوشمندانه ضمن ایجاد ثبات در سازه‌ها، تأثیر امواج تالاب را نیز کاهش می‌دهد.

کل شهر حدود ۲۰۰ هکتار وسعت خواهد داشت که ساختمان‌های مسکونی آن کم ارتفاع و مجتمع‌های تجاری بر روی سازه‌های جداگانه ساخته خواهند شد. طراحان شهر شناور می‌گویند که معماری آن به تاریخ فرهنگ دریانوردی و معماری محلی مالدیو توجه ویژه‌ای دارد.

این شهر شامل هزاران خانه ۹۳ متر مربعی به همراه یک تراس بزرگ خواهد بود که روی خوشه‌های مرجانی شش ضلعی شناور هستند و قیمت آن‌ها از ۲۵۰ هزار دلار شروع می‌شود. هرچند که این قیمت پایین نیست، اما به عنوان یک کشور عجیب برای گذراندن تعطیلات کاملاً منطقی است.

انتظار می‌رود که خارجی‌ها این واحدها را به عنوان خانه‌های زمستانی‌شان خریداری کنند، اما امیدواریم که مردم محلی هم در این شهر حضور داشته باشند. در بیانیه مطبوعاتی شهر شناور مالدیو، طراحان اعلام کردند که در نظر دارند خانواده‌های محلی ماهیگیر هم در آن سکونت داشته باشند.

اما هنوز مشخص نشده است که آیا مردم محلی هم باید به همان قیمت ۲۵۰ هزار دلار خانه‌ها را خریداری کنند یا یارانه‌ای به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

محمد نشید که بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ رئیس جمهور مالدیو بود بیان کرد که پروژه ساخت شهر شناور مالدیو به هیچ گونه احیای زمینی احتیاج ندارد، بنابراین کمترین اثر را روی صخره‌های مرجانی دارد. علاوه بر این، صخره‌های مرجانی جدید و غول پیکر نیز پرورش داده می‌شوند تا مانع تأثیر امواج و ضربات آب شوند.

او در ادامه افزود که سازگاری ما با تغییرات آب و هوایی نباید به گونه‌ای باشد که به طبیعت آسیب بزند؛ دقیقاً همین کاری که پروژه شهر شناور مالدیو در نظر دارد: ما نمی‌توانیم امواج را متوقف کنیم، اما می‌توانیم با آن‌ها اوج بگیریم.

مدیرعامل پروژه شهر شناور مالدیو گفت: «شهر شناور مالدیو موقعیتی منحصر به فرد و بهشتی در کنار جزیره رئیس جمهور دارد که دولت مالدیو به طور کامل از آن حمایت می‌کند. ما مفتخریم که اولین شهر شناور دنیا را راه‌اندازی می‌کنیم. این شهر به مکانی شگفت انگیز تبدیل خواهد شد که هم محلی‌ها و هم خارجی‌ها می‌توانند خانه رؤیایی خود را با قیمتی مناسب خریداری کنند».

اگر ایده شهر شناور شما را یاد فیلم دنیای آب میندازد، باید بگویم که تنها نیستید. شهرهایی در سراسر دنیا وجود دارند که به صورت سنتی روی سطح آب شناورند، اما مالدیوی‌ها تأکید دارند که شهر آن‌ها اولین شهر شناوری است که ساختمان‌های مسکونی و دیگر سازه‌ها را به روشی خاص می‌سازد به طوری که توسط موانع تالاب احاطه می‌شود و دارای امکانات فراوان خواهد بود.

شهر شناور مالدیو در سال ۲۰۲۲ ساخت و ساز خود را شروع می‌کند و ۵ سال بعد تقریباً به پایان می‌رسد. این شهر شامل هزاران خانه، مجتمع‌های تجاری، بیمارستان و مدرسه خواهد بود.

اگر پروژه مالدیو با موفقیت پیش برود، تأثیر چشمگیری بر کل دنیا خواهد گذاشت. جزایر دیگر مانند جمهوری نائورو و میکرونزی که وضعیتی مشابه مالدیو دارند و به زودی تحت تأثیر گرمای زمین و بالا آمدن آب دریا قرار می‌گیرند، باید هر چه زودتر در راستای حفظ سرزمین و فرهنگ خود اقدامات لازم را انجام دهند.

 


برچسب ها : , ,
دسته بندی : خبر داغ , مطالب خواندنی , گردشگری
ارسال دیدگاه