زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۹
» اقتصاد کلان » پاشنه آشیل اقتصاد کشور
تاریخ انتشار : 2018/08/06 - 11:17
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 13520
 638 بازدید

پاشنه آشیل اقتصاد کشور

اقتصاد کشور ما سالهاست که درگیر مناسبات نفتی است و بدون تردید می توان طلای سیاه را پاشنه آشیلی برای اقتصاد ایران نامید. کشوری که اکثریت پاردایم های اقتصادی خود را بر مبنای فروش نفت چیده باشد قطعا محکوم به شکست خواهد بود.

پاشنه آشیل اقتصاد کشور

امیر دیانی*

اقتصاد کشور ما سالهاست که درگیر مناسبات نفتی است و بدون تردید می توان طلای سیاه را پاشنه آشیلی برای اقتصاد ایران نامید.  کشوری که اکثریت پاردایم های اقتصادی خود را بر مبنای فروش نفت چیده باشد قطعا محکوم به شکست خواهد بود. تا زمانی که درب چاه های نفت ما باز است و تمامی نگاهمان به آن دوخته شده باید انتظار بکشیم که مردی مو طلایی در آن ینگه دنیا برایمان با تحریم هایش خط و نشان بکشد. این نگرانی های نفتی ما گویا تمامی ندارد. اقتصاد ما همیشه رنگ و بوی نفتی دارد. برجام را به سرانجام می رسانیم تا نفت بیشتری بفروشیم تحریم ها را دور می زنیم که بتوانیم ارز حاصل از فروش طلای سیاه را وارد چرخه اقتصاد کشور کنیم. این صحبت ها سالهاست که در اقتصاد کشور خودنمایی می کند اما به راستی چرا پس از این همه سال از این نقطه آسیب پذیر درس نمی گیریم سئوالی است که باید مسئولین به آن پاسخ دهند. از منظر کلان  بهره برداری از منابع نفتی در کشوری که به عنوان یکی از قدرت های جهان در استخراج و صادرات این حوزه محسوب می شود کار ناشایستی نیست اما اینکه سالها باید دیپلماسی سیاسی مان را خرج فروش نفت کنیم و منابع  دیگر کشورمان را نادیده بگیریم کار ناشایستی است که تنها آسیبش به اقتصاد کشور می رسد.

ای کاش مسئولین کشورمان از این پاشنه آشیل دوری جسته و به فکر راهکارهای دیگر برای توسعه کشور باشند که تحریم های دوباره اقتصاد کشورمان را با چالش دیگر مواجه نکند. چیدن تمام تخم مرغ ها در سبد نفتی آسیب بی پایانی است که سالها بر کشور سایه خود را گسترانیده است.

مدیر مسئول*


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اقتصاد کلان , اقتصادی , خبر داغ , یادداشت
ارسال دیدگاه