زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۹
» اسلایدر اصلی » اولین ضربه بایدن به اردوغان؛ به رسمیت شناختن کشتار ارامنه به عنوان ” نسل کشی”
تاریخ انتشار : 2021/04/25 - 14:19
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 134669
 87 بازدید

اولین ضربه بایدن به اردوغان؛ به رسمیت شناختن کشتار ارامنه به عنوان ” نسل کشی”

"جو بایدن" رییس جمهوری آمریکا دیروز با صدور بیانیه ای در سالگرد واقعه تاریخی کشتار ارامنه در اواخر دوران امپراتوری عثمانی، این واقعه تاریخی را یک "نسل کشی" توصیف کرد.

اولین ضربه بایدن به اردوغان؛ به رسمیت شناختن کشتار ارامنه به عنوان ” نسل کشی”

برای نخستین بار یک رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا این واقعه تاریخی را به عنوان یک “نسل کشی” به رسمیت شناخته است و این در حالی است که در منازعه تاریخی و حقوقی مربوط به نسل کشی ارامنه دولت های ترکیه و ارمنستان نزدیک به یک قرن با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

حالا دولت بایدن به عنوان متحد عضو ناتوی آمریکا این رویداد تاریخی را یک نسل کشی توصیف کرده است.

بایدن در بیانیه ای که دیروز منتشر کرده تاکید کرده است:” ما یاد همه کسانی که جان خود را در جریان نسل کشی ارامنه در دوران حکومت عثمانی از دست دادند، گرامی می‌داریم و بار دیگر تعهد خود را برای جلوگیری از وقوع دوباره چنین فجایعی تکرار می کنیم.”

عکس آرشیوی/ دیدار اردوغان و بایدن در ژانویه 2016/ خبرگزاری فرانسه

کشتار ارامنه

اقدام بایدن با وجودی که با استقبال و قدردانی دولت ارمنستان مواجه شد اما دولت ترکیه سریعا به آن واکنش نشان داد و آن را محکوم کرد.
وزیر خارجه ترکیه محکوم کرد

“مولود چاووش اوغلو” وزیر خارجه ترکیه در توییتی به رسمیت شناختن کشتار ارامنه به عنوان یک نسل کشی را محصول فشارهای لابی ارمنی و محافل ضد ترکیه به دولت آمریکا دانسته و آن را قویا محکوم کرده است.

در توییت وزیر خارجه ترکیه تاکید شده این اقدام رییس جمهوری آمریکا جز تضعیف دوستی و روابط بین واشنگتن و آنکارا نتیجه ای در برنخواهد داشت.
ترکیه سفیر آمریکا را احضار کرد

همچنین دولت ترکیه در اعتراض به اقدام بایدن، سفیر ایالات متحده آمریکا در آنکارا را به وزارت خارجه احضار کرده و مراتب اعتراض شدید ترکیه به اقدام دولت آمریکا را به او متذکر شد.

دولت ترکیه (به ویژه ملی گراهای ترکیه ) روی موضوع نسل کشی خواندن کشتار ارامنه حساسیت زیادی دارد و واقعه کشتار ارامنه در اواخر دوران امپراتوری عثمانی را یک اقدام سازمان یافته و نسل کشی نمی داند و تاکید دارد در جریان خشونت های سال های بین 1915 تا 1917 بیش از 300 هزار نفر از دو طرف ارمنی و ترک در اثر درگیری ها کشته شدند.
مواضع پیشین بایدن ضد اردوغان

بایدن در حالی کشتار ارامنه را به عنوان نسل کشی از سوی دولت آمریکا به رسمیت شناخته که با توجه به مواضع پیشین او بر ضد اردوغان انتظار می رفت در صورت راه یابی او به کاخ سفید روابط بین ترکیه و آمریکا دستخوش تغییر شود.

او یک بار در جریان کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در جریان مصاحبه ای با کادر سردبیری روزنامه نیویورک تایمز ، رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه را یک ” حاکم خودکامه” توصیف کرده و گفته بود در صورتی که در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به پیروزی برسد سیاست او در قبال دولت ترکیه حمایت از اپوزیسیون دموکراسی خواه اردوغان خواهد بود.

اقدام بایدن در حالی که با واکنش تند مقامات ترکیه مواجه شده اما دولت ارمنستان که طی ماه های گذشته زیر سایه فشار سنگین ائتلاف نظامی بین باکو و آنکارا بخش عظیمی از مناطق تحت اشغال خود در منطقه قره باغ را در جنگ از دست داده است، از این اقدام استقبال کرده و “نیکول پاشینیان” نخست وزیر ارمنستان در توییتی از بایدن قدردانی کرده و نوشت:” آمریکا بار دیگر تعهد تزلزل ناپذیر خود به حفاظت از حقوق بشر و ارزش های جهانی را به نمایش گذاشت.”

“کلویی کارداشیان” خواهر کوچکتر “کیم کارداشیان” هم در توییتی از اقدام بایدن استقبال کرده و نوشت: ” از شما به خاطر اینکه به درد و رنج مردم ارمنستان احترام گذاشتید سپاسگزاریم. امروز ما از نیاکان خود در روز یادبود ارامنه تجلیل می کنیم. ”

خانواده کارداشیان تبار ارمنی دارند.


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اسلایدر اصلی , بین الملل , تله تایپ , خبر داغ
ارسال دیدگاه