زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۲۸
» تله تایپ » تایید لخته‌شدن خون در برخی از واکسینه‌شدگان با آسترازنکا
تاریخ انتشار : 2021/03/21 - 13:32
 کد خبر: 132820
 147 بازدید

تایید لخته‌شدن خون در برخی از واکسینه‌شدگان با آسترازنکا

متخصصان دانشگاه علوم پزشکی گرایفس‌والد در آلمان می‌گویند که دلیل لخته‌شدن خون در عروق مغزی افراد واکسینه‌شده با واکسن کرونای آسترازنکا را دریافته‌اند.

تایید لخته‌شدن خون در برخی از واکسینه‌شدگان با آسترازنکا

متخصصان دانشگاه علوم پزشکی گرایفس‌والد آلمان واقع در ایالت مکلنبورگ ـ فورپومرن می‌گویند: واکسن کرونای شرکت انگلیسی ـ سوئدی آسترازنکا (واکسن آکسفورد) در مواردی نادر می‌تواند در بدن نوعی مکانیزم دفاعی ایجاد کند که منجر به فعال‌ شدن پلاکت‌های خونی می‌شود.

پلاکت‌ها (ترومبوسیت‌ها) نوعی سلول‌ خونی هستند که وظیفه اصلی‌شان انعقاد خون است. آن‌ها در شرایط طبیعی در محل زخم و بریدگی حاضر شده و به لخته‌شدن خون کمک می‌کنند تا خونریزی بند آمده و زخم بسته شود.

به گفته متخصصان دانشگاه گرایفس‌والد، تزریق واکسن آسترازنکا در برخی موارد می‌تواند منجر به تشکیل لخته‌های خونی در عروق مغز شود.

آن‌ها همچنین گفته‌اند که روشن شدن این مکانیزم راه را برای درمان این عارضه هموار کرده است. در صورت بروز این عارضه می‌توان به فرد داروهای ضد انعقاد خون (ضد ترومبوز) تجویز کرد.

آن‌ها همچنین تجویز پیشگیرانه این داروها را جایز ندانسته و تأکید کرده‌اند که این داروها را می‌توان تنها زمانی استفاده کرد که خون لخته شده باشد.

مدتی است که مشاهده مواردی از لختگی خون در افراد واکسینه‌شده با واکسن آسترازنکا، بیم و هراس از تزریق این واکسن و تردید در مورد ایمنی آن را بالا برده است.

به گزارش دویچه وله، مشاهده این موارد در ابتدا به توقف استفاده از این واکسن در تعداد زیادی از کشورهای اروپایی انجامید. هرچند بعد از بررسی مجدد این واکسن در آژانس دارویی اروپا مصرف مجدد آن در دستور چند کشور از جمله آلمان قرار گرفت.


برچسب ها : , ,
دسته بندی : تله تایپ , خبر داغ , سلامت
ارسال دیدگاه