زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۵
» اسلایدر اصلی » افزایش نرخ ارز با هیچ سیاست اقتصادی قابل درک نیست
تاریخ انتشار : 2018/07/31 - 16:05
 کد خبر: 13125
 301 بازدید

اشتباه سیف در نحوه کنترل بازار ارز

افزایش نرخ ارز با هیچ سیاست اقتصادی قابل درک نیست

یک کارشناس اقتصادی گفت: افزایش نرخ ارز با سیاست های برابری قدرت خرید و حجم پولی قابل تفسیر نیست و اشتباه رئیس کل سابق بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز این شرایط را ایجاد کرد.

افزایش نرخ ارز با هیچ سیاست اقتصادی قابل درک نیست

یک کارشناس اقتصادی گفت: افزایش نرخ ارز با سیاست های برابری قدرت خرید و حجم پولی قابل تفسیر نیست و اشتباه رئیس کل سابق بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز این شرایط را ایجاد کرد.

مهدی تقوی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به افزایش نرخ ارز گفت:

نرخ ارز در یک هفته اخیر به صورت وحشتناکی بالا رفته و بر اساس دو نظریه برابری قدرت خرید و حجم پولی نباید به این مقدار قیمت ارز افزایش پیدا می‌کرد و مشخص نیست که مسئولان اقتصادی چه سیاستی را پیگیری کرده‌اند که نرخ ارز به یکباره به 11 هزار تومان رسیده است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به نظریه برابری قدرت خرید، گفت: در این نظریه می‌گوید، اگر تورم شما نسبت به تورم ایالات متحده بالا باشد ارزش پول شما نسبت به دلار کاهش پیدا می‌کند که همه ما می‌دانیم تورم ایران نسبت به ایالات متحده زیاد است، نه به اندازه 11 هزار تومانی نرخ دلار. از طرف دیگر نظریه حجم پولی نیز می‌گوید اگر سرعت حجم پول در کشور نسبت به ایالات متحده افزایش یابد آنگاه تورم شما بالا می‌رود و ارزش پولی ملی شما نسبت به دلار کاهش می‌یابد.

نرخ ارز

وی ادامه داد: دولت اگر برای تأمین نیازهای خود پول چاپ کند قاعدتاً تورم را افزایش می‌دهد و به همان نسبت ارزش دلار نیز نسبت به پول ملی افزایش پیدا می‌کند که من بعید می‌دانم دولت چنین خبطی را کرده باشد و آن قدر پول چاپ کرده باشد که ارزش دلار به 11 هزار تومان (110 هزار ریال ایران) رسیده باشد.
این استاد دانشگاه با اشاره به قیمت دلار استرالیا، گفت: در تاریخ 24 تیر ماه سال جاری قیمت دلار استرالیا 6030 تومان بود که در تاریخ 23 اسفند سال گذشته قیمت آن 3870 تومان بود که باید پرسید در عرض 4، 5 ماه چطور امکان دارد که قیمت دلار یکباره دو برابر شود، مگر دولت و بانک مرکزی چه کاری انجام داده‌اند که ارزش ریال به این شدت پایین بیاید.

اشتباه سیف در نحوه کنترل بازار ارز و نرخ ارز

تقوی با اشاره به اینکه آقای سیف قبل از آنکه بانک مرکزی را ترک کند، گفته بود ما قیمت دلار را 4200 تومان در نظر گرفته‌ایم و صرافی‌ها نباید ارز به متقاضیان ارائه کند، تصریح کرد: این سیاست موجب شد که مردم دلار خود را از دست دلال‌ها بخرند و به همین دلیل قیمت‌ها بسیار افزایش پیدا کرد و در کنار افزایش قیمت شفافیت نیز از بین رفت.
وی ادامه داد: وقتی دلار بالا رود واردات نیز گران می‌شود و کشوری که بخشی از اقتصادش به واردات وابسته است، تورمش بالا می‌رود و به همان نسبت موجب می‌شود که قیمت دلار افزایش پیدا کند و این افزایش در یک دور قرار می‌گیرد. بنابراین تمام تلاشی که دولت کرد، تا تورم کاهش پیدا کند با یک سیاست نادرست هم تورم افزایش پیدا می‌کند و هم قیمت ارز بالا می‌رود.
تقوی در پایان تصریح کرد: جدای از اینکه دولت باید تورم را کنترل کند باید به دنبال جایگزین کردن ارزهای دیگر در مبادلات باشد، به طوری که وابستگی خود را نسبت به دلار کاهش دهد که با این کار ارزش پول ملی نسبت به دلار تغییر نخواهد کرد یا تغییر آن بسیار اندک خواهد بود.


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : اسلایدر اصلی , اقتصادی
ارسال دیدگاه