زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۹
» اجتماعی » حذف نام «رامسر» از لوگوی ‌پنجاهمین سالگرد «کنوانسیون رامسر»
تاریخ انتشار : 2021/02/01 - 10:43
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 130231
 564 بازدید

حذف نام «رامسر» از لوگوی ‌پنجاهمین سالگرد «کنوانسیون رامسر»

مرجع ملی سازمان‌های مردم نهاد در کنوانسیون رامسر در آستانه ‌پنجاهمین سالگرد کنوانسیون رامسر و روز جهانی تالاب‌ها گفت: نام «رامسر» برای نخستین بار طی ۵۰ سال گذشته از لوگوی رسمی این کنوانسیون که به مناسبت ‌پنجاهمین سالگرد آن منتشر شده، حذف شده این در حالیست که دستگاه‌های دولتی و مراجع ملی کشور نسبت به این مساله بی خبر بوده‌اند یا نسبت به آن عکس‌العملی نشان نداده‌اند.

حذف نام «رامسر» از لوگوی ‌پنجاهمین سالگرد «کنوانسیون رامسر»

حسین رفیع ضمن بیان اینکه نام رامسر در شرف حذف شدن از عنوان تنها ‌پیمان بین‌المللی و معتبری است که نامی ایرانی دارد، تصریح کرد: این مساله که دولت ‌پس از گذشت بیش از یک ماه از انتشار لوگوها و ‌پوسترهای مرتبط با روز جهانی تالاب‌ها و ‌پنجاهمین سالگرد کنوانسیون رامسر توسط دبیرخانه این کنوانسیون، هیچ عکس‌العملی به حذف نام رامسر نشان نداده یا از آن بی خبر بوده‌ است، به‌هیچ عنوان قابل ‌پذیرش نیست.

وی ادامه داد: سازمان‌های مردم نهاد در حال نگارش نامه‌ای اعتراضی به وزارت امور خارجه و سازمان حفاظت محیط زیست هستند مبنی بر اینکه چرا نسبت به انتشار این ‌پوستر از سوی دبیرخانه کنوانسیون بین‌المللی رامسر عکس‌العملی نشان نداده‌اند و چرا سازمان حفاظت محیط زیست این ‌پوستر را بدون توجه به لوگو و حذف نام رامسر از آن در سراسر کشور منتشر کرده است؟

رفیع با اشاره به تاریخچه قرارداد بین دولتی کنوانسیون رامسر که در دوم فوریه سال ۱۹۷۱ در شهر رامسر استان مازندران منعقد شد، گفت: از سال ۱۹۶۵ برخی فعالان حوزه محیط زیست به‌دلیل آسیب‌های فراوانی که در ‌پی اجرای برنامه‌های توسعه به اکوسیستم‌های تالابی وارد می‌شد بر اهمیت تالاب‌ها حساس شدند. از این رو ایران برای نخستین بار اقدام به انعقاد ‌پیمانی بین‌المللی به‌منظور حفاظت از تالاب‌ها کرد و از آنجایی که محل انعقاد این قرارداد در شهر رامسر بود، این ‌پیمان بین‌المللی با عنوان «کنوانسیون بین‌المللی رامسر» و روز ۲ فوریه به نام «روز جهانی تالاب‌ها» ثبت شد.

مرجع ملی سازمان های مردم نهاد در کنوانسیون رامسر با اشاره به اینکه در گذشته ارزش اکوسیستم‌های تالابی در ایران و جهان به درستی شناخته شده نبود، اظهار کرد: تالاب‌ها اکوسیستم‌هایی هستند که به‌راحتی می‌توانند خشکانده و به زمین‌های کشاورزی یا کاربری‌های دیگر تبدیل شوند این در حالیست که اکوسیستم‌های تالابی محل‌های بسیار حساسی هستند که بیشترین زادآوری گونه‌های مختلف حیات وحش و گیاهان در آن‌ها اتفاق می‌افتد. از این رو ارزش بسیار بالایی برای تنوع زیستی دارند.

به گفته وی، بخش بسیار زیادی از تنوع زیستی جهان به‌صورت مستقیم و یا غیرمستقیم مدیون تالاب‌ها است و این اکوسیستم‌های با ارزش محل استقرار ‌برخی گونه‌های آبزیان و ‌پرندگان مهاجری هستند که بین نقاط مختلف دنیا در فصل‌های سرد و گرم سال حرکت می‌کنند. از این رو تالاب‌ها علاوه‌بر ارزش ملی دارای ارزش بسیار بالای بین‌المللی نیز هستند.

رفیع با اشاره به ارزش‌های فراوان اکوسیستم‌های تالابی، اظهار کرد: گفته می‌شود که اکوسیستم‌های تالابی بیشترین بازدهی را در جذب گازهای گلخانه‌ای که عامل چالش‌های بزرگ جهانی مانند گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی هستند را دارد. همچنین به‌لحاظ اقتصادی تالاب‌ها از ارزش بیشتری نسبت به جنگل‌ها، مراتع و سایر اکوسیستمها و همچنین زمین‌های کشاورزی برخوردارند اما این موضوع در بسیاری از مواقع مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

دبیر اجرایی کمیته هماهنگی بزرگداشت پنجاهمین سالگرد کنوانسیون رامسر در ‌پاسخ به این ‌پرسش ایسنا که طی سال‌های اخیر چقدر در حفاظت از تالاب‌های کشور موفق عمل کرده‌ایم، تصریح کرد: طی یک قرن گذشته ۷۵ تا ۸۰ درصد از تالاب‌های جهان به‌ دلایل مختلفی به‌ویژه به بهانه توسعه، از بین رفته‌اند اما در اواخر قرن گذشته بسیاری از کشورهای جهان درصدد جبران این خسارات وارد شده برآمدند تا هم از اکوسیستم‌های تالابی حفاظت بیشتر و هم تالاب‌های از بین رفته را احیا کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه شرایط مناسبی در حوزه حفاظت از تالاب‌ها طی سال‌های گذشته در کشور ما فراهم نشده و شرایط تالاب‌های کشور طی این‌ سال‌ها مناسب نبوده است البته چند طرح بزرگ مانند طرح احیای دریاچه ارومیه در کشور آغاز به کار کردند اما هنوز به اهداف ‌پیش‌بینی شده نزدیک نشده‌اند.

رفیع تاکید کرد: مهمترین موانع در زمینه احیا و حفاظت از تالاب‌ها در کشور، نبود آمایش سرزمین جامع، کامل و درست است این در حالیست که با شناخت بهتر ظرفیت‌های سرزمینی خود می‌توانیم برنامه‌ریزی‌های بهتری را برای آن‌ها انجام دهیم.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی دیگر از موانع در زمینه حفاظت و احیای تالاب‌ها از بین رفتن ضوابط است. قانون حفاظت از تالاب‌ها سال ۱۳۹۶ در مجلس شورای اسلامی کشور به تصویب رسید اما گاهی شاهد سوءاستفاده برخی افراد در کشور هستیم که تصمیمات آن‌ها کاملا متضاد با اهداف قانون حفاظت از تالاب‌ها است. از این رو لازم است تا امیال شخصی و … را بر امیال ملی چیره نکنیم و همه افراد خود را متعهد به سود و زیان کشور و مسئول حفاظت از مرزهای سلامت و توسعه ملی بدانند.

مرجع ملی سازمانهای مردم نهاد در کنوانسیون رامسر با اشاره به اینکه خصوصیت ویژه کنوانسیون رامسر توجه آن به مبحث بهره‌برداری ‌پایدار بود که تا آن زمان هیچ یک از کنوانسیون‌های جهان آن را مطرح نکرده بودند، گفت: کنوانسیون رامسر با موضوع حفاظت از تالاب‌ها و بهره‌برداری خردمندانه از آن‌ها شکل گرفت و از بزرگترین ‌پیمان‌های بین‌المللی است که نامی ایرانی دارد و در سال ۱۳۴۹ خورشیدی در شهر رامسر منعقد شد بنابراین مسئولیت ما در زمینه ‌پایبندی به حفاظت از تالاب‌ها بسیار مهم است.

رفیع در ‌پایان گفت: رامسر برای دوستداران تالاب‌ها در دنیا نام بسیار حائز اهمیتی است و تمام تالاب‌های مهم دنیا که ثبت این کنوانسیو می‌شوند عنوان «رامسر سایت» را دریافت می‌کنند. تاکنون ۲۴۱۴ رامسر سایت در دنیا به ثبت رسیده‌اند.


برچسب ها :
دسته بندی : اجتماعی , انتخاب سردبیر , تله تایپ , خبر داغ , گردشگری
ارسال دیدگاه