زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۲۸
» اجتماعی » وزیر بهداشت: خیانت است که مرغوب‌ترین دارو و تجهیزات پزشکی در اختیار مردم قرار نگیرد
تاریخ انتشار : 2018/07/24 - 18:52
 کد خبر: 13009
 270 بازدید

وزیر بهداشت: خیانت است که مرغوب‌ترین دارو و تجهیزات پزشکی در اختیار مردم قرار نگیرد

وزیر بهداشت در مراسم رونمایی سه دارو جدید در بزرگترین و قدیمی‌ترین کارخانه تولید دارو و ضمن تبریک میلاد امام رضا (ع) گفت: امیدوارم بارقه‌های رافت این امام بزرگوار در میان مسئولان و رسانه‌های کشور جاری شود.

وزیر بهداشت: خیانت است که مرغوب‌ترین دارو و تجهیزات پزشکی در اختیار مردم قرار نگیرد

وی ادامه داد: امروز دو محصول جدید در حوزه دارو رونمایی می‌شود که طیف وسیعی از بیماری‌های قلبی عروقی و آلرژیک را تحت پوشش قرار می‌دهد

هاشمی با تاکید بر اینکه صنعت داروسازی کشور در منطقه موجب افتخار است، گفت: اگر شرایط سیاسی ما متفاوت از وضع کنونی بود، بازار متفاوتی در نظر داشتیم که به رشد صنعت دارو کمک شایانی می‌کرد.

وی عنوان کرد: ما تجربه تحریم‌های قبلی را داریم، بخشی از عملیاتی که در هنگام تحریم انجام می‌شود عملیات روانی بر روی مردم و جامعه پزشکی در حوزه سلامت است؛ همه باید هوشیار باشیم تا در عملیات روانی هنگام تحریم‌ها به خصوص در حوزه واکسن، دارو و تجهیزات پزشکی تحت تاثیر قرار نگیریم و جامعه پزشکی دارو سازی و داروخانه داران در دام مخالفان کشور نیافتند.

هاشمی تصریح کرد: عهد ما با مردم این بود که با ‌آنها در حوزه سلامت صادق باشیم، در مورد مواد اولیه دارو، واکسن و تجهیزات پزشکی فضاسازی‌های بسیاری صورت می‌گیرد اما مردم مطمئن باشند آنچه که موجب آسیب به مردم می‌شود، وارد بازار نمی‌شود و این مسئولیت قطعی ماست.

هاشمی ادامه داد: گاهی فضاسازی‌ها در حوزه دارو، تجهیزات دارو و واکسن در رسانه‌هایی دیده می‌شود اما ما با سختگیرانه‌ترین روش‌های نظارتی اجازه تولید و ورود مواد اولیه دارو و تجهیزات پزشکی را به بازار می‌دهیم و گلایه صنعت داروسازی نیز بیشتر در مورد همین طولانی بودن فرایند مجوزهاست اما همین طولانی بودن نشان می‌دهد که در مورد این مسائل سخت‌گیری می‌کنیم.

وزیر بهداشت گفت: واقعیت این است که اگر مردم به پزشک مراجعه می‌کنند و محتمل پرداخت هزینه برای دارو، تجهیزات پزشکی و عمل جراحی می‌شوند، خیانت است که مجموعه دولت کوتاهی کنند و مرغوب‌ترین محصول را در شرایط فعلی در اختیار مردم قرار ندهند.

هاشمی با بیان اینکه در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی حرف بسیار است، گفت: البته باید توجه داشته باشیم که در این حوزه‌ها نباید سیاه‌نمایی یا سفید‌نمایی کنیم هرچند که علاج واقعه را باید قبل از وقوع کرد و پیش از آنکه با مشکل مواجه شویم و در صدد حل مشکل صنعت داروسازی و تجهیزات پزشکی برآییم، در اصل از دارو و تجهیزات پزشکی تشکر می‌کنیم که با ما همراهی می‌کنند و مایه آرامش ایرانیان فراهم می‌شود.

وزیر بهداشت اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که دشمنان برای آن برنامه‌ریزی کردند کالاهای حیاتی مانند دارو و تجهیزات پزشکی است، اگر یک یا دو روز غذا نخوریم نمی‌میریم اما دارو مثل نفس‌ کشیدن حیاتی است و نمی‌شود به مردم بگوییم که یک روز نفس نکشید.
حل مشکل نقدینگی صنعت داروسازی کار شبانه‌روزی ماست

وزیر بهداشت با اشاره به مشکل نقدینگی صنعت دارو و تجهیزات پزشکی عنوان کرد:‌ در مورد نقدینگی که یکی از مشکلات جدی است انتظار ما از سازمان برنامه‌ و بودجه این است که به درخواست‌های وزارت بهداشت و صنعت داروسازی و تجهیزات پزشکی پاسخ مثبت بدهند.

وی ادامه داد: تولیدکنندگان دارو و تجهیزات پزشکی که محصول خود را فروخته‌اند نمی‌توانند معطل شوند و پس از یکسال معطلی که پول خود را از بیمه طلب می‌کنند بیمه به آنها بگوید اکنون پول نداریم و باید صبر کنید تا دولت پول ما را بدهد، اگر به موقع عمل نکنیم صنعت داروسازی و تجهیزات پزشکی دچار مشکل می‌شود.

هاشمی با بیان اینکه معوقه چند ساله بیمه‌ها به صنعت دارو و تجهیزات پزشکی انباشته شده است، گفت: امیدواریم تدابیری اندیشیده و مشکل نقدینگی حل شود تا صنعت داروسازی بتوانند با تزریق پول، ماده اولیه خود را برای تولید محصول تأمین کنند.

وزیر بهداشت عنوان کرد: از ابتدای سال سهم دارو و تجهیزات پزشکی را جدا کردیم و دانشگاه‌های علوم پزشکی موظف شدند 25 درصد درآمد خود را به صنعت دارو و تجهیزات پزشکی بیاورند و اکنون عملکردی متفاوت از سال قبل داریم اما به نظر می‌رسد این اقدامات نه کافی است نه موثر.

وی با اشاره به مقوله پرداخت مطالبات صنعت دارو و تجهیزات پزشکی با اوراق گفت: متاسفانه در اقتصاد سلامت با مقوله اوراق مواجه شده‌ایم که چیز عجیبی است، کسی که دارو و تجهیزات پزشکی خود را علی‌رغم رعایت قیمت‌ها فروخته است پس از یک سال پولش را با اوراق پرداخت می‌کنیم و می‌گوییم این اوراق را بگیرید و نرخ تنزیل آن را بپذیرید.

هاشمی با تاکید بر اینکه حل مشکل نقدینگی خواست ما نیز بوده و کار شبانه‌روزی می‌کنیم، گفت: ما که پیش از اینها بدهکار نبودیم و حالا در این چند سال بدهکار شده‌ایم مدام به فکر این هستیم که چطور می‌توانیم از شرمندگی این بدهکاری‌ها رها شویم.
قیمت گذاری داوریی ما اشکال دارد

وزیر بهداشت با بیان اینکه چرخه قیمت‌گذاری ما اشکال دارد و سنتی است، گفت: متاسفانه این موضوع به 30 سال قبل برمی‌گردد و آن زمان تصمیماتی غلطی در برخی داروها مانند آنتی‌بیوتیک گرفته شد و دولتی‌ها آمدند و در صنعت دارو سرمایه‌گذاری کردند و محصول ایرانی را با قیمتی بالاتر از نمونه خارجی فروختند و ما اسم این قبیل تصمیمات را تصمیمات استراتژیک می‌گذاریم.

وی ادامه داد: در برخی صنایع مانند صنعت دفاعی بحث استراتژیک است اما در برخی موارد مانند حوزه دارو و تجهیزات پزشکی ظلم به مردم است اگر به مردم فشار می‌آوریم محصول داخلی را با هزینه دو برابر و کیفیتی کمتر از مشابه خارجی تأمین و مصرف کنند.

هاشمی تصریح کرد: در دارو و تجهیزات پزشکی از روز اول حرف ما این بود که اگر داروی داخلی کیفیتی مشابه یا بهتر از نمونه خارجی داشته باشد از آن حمایت می‌کنیم.
سیاست خارجی ما باید با قدرت اقتصادی تناسب داشته باشد

وزیر بهداشت بیان کرد: اگر بخواهم حرف سیاسی بزنم باید بگویم سیاست خارجی ما باید با قدرت اقتصادی تناسب داشته باشد آنجایی که تناسب وجود ندارد گرفتار مشکل می‌شویم، اگر می‌خواهیم حرف‌های بزرگ بزنیم و آرمان‌های بزرگ داشته باشیم باید اقتصادمان نیز خوب باشد.

وی ادامه داد: آنهایی که می‌خواهند از رانت استفاده کنند به اصل موضوع حمایت از کالای داخلی آسیب می‌زنند ما باید از تولید داخلی واقعی حمایت کنیم نه صوری و در این زمینه کالایی حمایت می‌کنیم که کیفیتی مشابه داروی خارجی داشته و قیمت آن بیشتر از نمونه خارجی نباشد.

هاشمی عنوان کرد: در حوزه دارو درست است که به قیمت‌گذاری اشکال وارد می‌کنیم اما چون بخشی از صنعت، داروسازی است در قیمت‌گذاری دچار تناقض می‌شوند اگر نظام بودجه‌گذاری درست بود برای پزشک نیز قیمت خدمت را تعیین می‌کردند و سود آن به میزان مناسب پرداخت می‌شد.

وزیر بهداشت گفت: اکنون قیمت خدمت بر اساس میزان تمام شده آن تعیین نمی‌شود و در زمان قیمت‌گذاری به جیبشان نگاه می‌کنند و هر چقدر که پول دارند قیمت دارو را تغییر می‌دهند، رشد قیمت خدمت در مواردی صفر است اما نمی‌بینند که تورم چند درصد است، نرخ تمام شده خدمت چند درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: همانطور که نمی‌توانیم برویم به مغازه‌ای و بگوییم آن اندازه‌ای که پول داریم به ما جنس بدهیم در حوزه دارو نیز نمی‌توان گفت چون پول نداریم قیمت افزایش پیدا نمی‌کند.

وزیر بهداشت با اشاره به مشکلات ارزی در کشور اظهار کرد: وقتی مشکلات ارزی پیش آمد، تولید کننده‌های داخلی مانند تولیدکنندگان لبنیات و برنج خوشحال بودند زیرا مشتری آنها در داخل بیشتر از آن سوی مرزها بود؛ اکنون باید مراقب باشیم قاچاق بر خلاف گذشته که از خارج به داخل بود بر عکس نشود، هرچند که اگر صنعت دارو به دنبال سود بود داروی خود را به جای فروش در داخل کشور در آن سوی مرزها می‌فروخت.

وزیر بهداشت عنوان کرد: امیدواریم همانطور که برنج و چای نیاز به تبلیغ ندارد و مردم آن را مصرف می‌کنند در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی نیز به این میزان اعتماد برسیم البته بخشی از مشکل صنعت دارو و تجهیزات پزشکی به فضاسازی‌های بین‌المللی برمی‌گردند؛ سازمان غذا و دارو نیز باید تا جایی که توان دارد از تولیدکنندگان ایرانی حمایت کنند، البته در اعطای گواهینامه کیفیت خط تولید و دارو سختگیری درست است.

هاشمی با اشاره به رونمایی از سه دارو در قدیمی‌ترین کارخانه تولید دارو در کشور گفت: این شرکت داروسازی نیامده در بازار خامه‌گیری کند، در همه حوزه‌ها دارو تولید کرده است و تمرکز آن تنها بر روی داروهای سودآور نیست، این شرکت داروسازی از نظر ما منصف، خدمت‌گذار، نوآور، امیدوار و پویاست.

وی ادامه داد: امیدواریم برخلاف آنکه برخی تلاش می‌کنند یأس را تبلیغ کنند ، روزهای درخشان‌تری را شاهد باشیم.

وزیر بهداشت در خصوص تخصیص ارز در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی گفت: در تخصیص ارز ما نخست حامی تولید داخل برای تهیه ماده اولیه هستیم و بعد از آن واردات را مد نظر قرار می‌دهیم، در واردات مشکل ما مربوط به بیماران خاص، ذائقه بیماران و پزشکان است که بخشی از آن نیز به کم اطلاعی پزشکان برمی‌گردد که امیدواریم صنعت داروسازی و رسانه‌ها بتوانند در اطلاع‌رسانی بهتر عمل کنند.


برچسب ها : , , , , ,
دسته بندی : اجتماعی , خبر داغ , شهری
ارسال دیدگاه