زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۲/۱۲/۲۹
» اسلایدر اصلی » اجازه نمی‌دهیم داعش خود را مجددا سازماندهی کند/در روزهای آتی شاهد گسترش روابط با شرق خواهیم بود
تاریخ انتشار : 2021/01/25 - 15:49
 کد خبر: 129892
 139 بازدید

خطیب‌زاده:

اجازه نمی‌دهیم داعش خود را مجددا سازماندهی کند/در روزهای آتی شاهد گسترش روابط با شرق خواهیم بود

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان این که منتظر دریافت گزارش‌های بیشتر از سوی دولت اندونزی در ارتباط با موضوع توقیف نفتکش ایرانی از سوی این کشور هستیم گفت: این یک موضوع فنی است و پیش از این نیز چنین اتفاقاتی در عرصه کشتیرانی رخ داده است.

اجازه نمی‌دهیم داعش خود را مجددا سازماندهی کند/در روزهای آتی شاهد گسترش روابط با شرق خواهیم بود

سعید خطیب زاده صبح روز دوشنبه درنشست خبری در پاسخ به سوالی در ارتباط با موضوع توقیف نفتکش ایرانی از سوی اندونزی و مباحثی که دراین زمینه مطرح شده است گفت: ما منتظر دریافت گزارش های بیشتری در این ارتباط از سوی دولت اندونزی هستیم. تاکنون برخی اطلاعات ضد و نقیضی در این زمینه دریافت کردیم و منتظر دریافت گزارشهای بیشتر هستیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان گفت: این یک بحث فنی است و در بحث کشتیرانی قبلا نیز چنین اتفاقاتی وجود داشته است.

خطیب زاده خاطر نشان کرد: سازمان بنادر و کشتیرانی و شرکت صاحب کشتی به دنبال بررسی دلایل موضوع و حل این مساله هستند و سفارت ما در اندونزی و همچنین وزارت خارجه این مساله را از نزدیک پیگیری می کند.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این که برخی از اخبار بیانگر این است که توقیف نفت کش ایرانی از سوی اندونزی اقدامی متقابل در راستای توقیف نفت کش کره ای از سوی ایران بوده است چرا که برخی از خدمه نفت کش کره ای توقیف شده ایران اندونزیایی هستند گفت: نظری در این ارتباط ندارم آنچه که به ما گفته شده این است که این موضوع فنی است و موضوع فنی نیز مسیر خود را طی می کند ما قبلا چنین اتفاقاتی را نیز شاهد بوده ایم و حل شده است.

خطیب زاده همچنین در مورد وضعیت پولهای بلوکه شده ایران در کره جنوبی و آخرین تحولات رخ داده شده در این زمینه گفت: در ارتباط با این پول ها هیچ اتفاقی نیفتاده است و ما منتظر اجرایی شدن و به پیش بردن راه حل ها و سازو کارهایی هستیم که کره ای ها در جریان سفر قائم مقام وزیر خارجه کره جنوبی به ایران مطرح کردند و امیدواریم به آنچه که در این زمینه مطرح شده به صورت سریع تر عملیاتی شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد موضوع بدهی ایران به سازمان ملل و مسائلی که در این زمینه مطرح است گفت: در ارتباط با مساله مورد اشاره بر خلاف آنچه که برخی گفته اند موضوع این گونه نبوده است که ایران آماده پرداخت این پولها نبوده باشد بلکه ما منابع را تخصیص داده ایم مسیر کانال را نیز مشخص کرده ایم ولی عدم امکان برداشت وجود دارد و آن به خاطر سنگ اندازی های آمریکا است و این سنگ اندازی ها مشکلاتی را در این زمینه ایجاد کرده است.

خطیب زاده خاطر نشان کرد: ما با دبیرخانه سازمان ملل در حال ارتباط هستیم و این موضوعات را مجددا به آنها یادآوری کردیم و به دنبال این هستیم که مسیر امنی را برای انتقال پول پیدا کنیم و همان طور که گفتم مانع اصلی در این مسیر سنگ اندازی آمریکا است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام چه زمانی برگزار خواهد شد و آیا این احتمال وجود دارد که در این نشست نماینده آمریکا نیز حضور داشته باشد گفت: این که دولت فعلی آمریکا بخواهد مسیر گذشته را اصلاح کند و به مسیر اصلی برگردد در اختیار خود آنهاست ما اقدامات را رصد می کنیم ما به یک یا دو اقدام پراکنده نگاه نمی کنیم بلکه مهم اقداماتی است که آنها در راستای اجرای موثر تعهداتشان و رفع تحریم ها بردارند و این موضعی است که ما قبلا به آن تاکید کردیم.

وی ادامه داد: فکر می کنم نشست آتی کمیسیون مشترک برجام طبق زمان بندی حوالی اسفند ماه برگزار شود و این که آمریکایی ها تا آن زمان چه جایگاهی داشته باشند به خودشان ومسیری که طی می کنند باز می گردد.

وی همچنین در بخش دیگری از این نشست گفت: طبق هماهنگی‌های انجام شده امروز نشست آنلاین رییس مجلس شورای اسلامی با رییس کنگره خلق چین برگزار می شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه‌ی نشست خبری خود با رسانه‌های داخلی و خارجی در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر این‌که پنج نفر از اتباع ایران در خاک ترکیه در زیر بهمن گیر افتاده‌اند و علی‌رغم این‌که نیروهای هلال احمر به این منطقه اعزام شده‌اند، ترکیه اجازه کمک‌رسانی به آنها را نمی‌دهد، گفت: از جزییات این اتفاق اطلاعی ندارم و اگر هلال احمر درخواستی از وزارت امور خارجه داشته باشد سریع به این درخواست‌ها رسیدگی می‌شود و اقدامات سریعی صورت می‌گیرد.

خطیب زاده اضافه کرد: در مورد این نوع همکاری‌ها هیچ وقت مشکلی با ترکیه نداشته‌ایم.

این دیپلمات ارشد کشورمان در ادامه در پاسخ به این سوال که مقامات وزارت خارجه آلمان اعلام کردند که مسئول عدم موفقیت سازوکار اینتکس ایران بوده است، اظهار کرد: این‌که برخی از طرف‌های برجام تصور می‌کنند که تاریخ را با برخی از اظهارنظرهایشان می‌توانند پاک کنند برای فرار از انجام تعهدات‌شان نگاه ساده‌انگارانه‌ای است و تاریخ حرف خود را خواهد زد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این‌که کشورهای اروپایی و طرف برجام بعد از خروج برجام از این توافق بین‌المللی به هیچ کدام از تعهدات خود عمل نکرده اند، ادامه داد: سازوکار اینستکس درست شد برای این‌که تحریم‌های یک جانبه، فراسرزمینی و غیرقانونی آمریکا را بی‌اثر کند. اینستکس درست نشد برای این‌که در ذیل تحریم‌ها برخی از مراودات در حوزه‌های محدود صورت بگیرد. اینستکس درست نشد که اروپایی‌ها منابع ایران را از جاهای مختلف به این کانال مالی منتقل کنند کانالی که خودشان هم حاضر نبودند منابع مالی آن را تامین کنند. اینستکس درست نشد که اروپایی‌ها برای پرداخت بدهی‌شان به ایران به جای اینستکس به دنبال کانال مالی سوئیس بروند، این سازوکار درست نشد که اروپایی‌ها هر بار دور هم جمع می‌شوند عدم پایبندی خود به تعهدات برجامی را پشت این اسم پنهان کنند.

وی با بیان این‌که اگر روزی قرار باشد جزییات عدم پایبندی اروپایی‌ها به تعهدات‌شان بیان شود این لیست، لیست بلندبالایی خواهد بود خطاب به طرف‌های اروپایی اظهار کرد: تاریخ و حافظه تاریخی ما این عملکرد را به دقت ثبت کرده است و ما به آنها می‌گوییم که به جای فرافکنی به اجرای تعهدات خود بازگردند.

خطیب زاده ادامه داد: با وجود این‌که چند روز از مراسم تحلیف رییس جمهور جدید آمریکا می‌گذرد هنوز شاهد اقدامی از سوی اروپایی‌ها نبوده‌ایم و اقدامی را مشاهده نکرده‌ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که برخی از اعضای حاضر در تیم سیاست خارجی بایدن از اعضای تیم مذاکره کننده این کشور در دوران باراک اوباما هستند از جمله نماینده احتمالی ویژه وزارت خارجه این کشور در امور ایران و نظر ایران در این ارتباط چیست؟ تصریح کرد: موضعی در این ارتباط ندارم چرا که اینها مسائل داخلی آمریکاست.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با عملکرد اقتصادی وزارت خارجه با بیان این‌که من در جلسات قبلی بارها در ارتباط با عملکرد وزارت خارجه در حوزه اقتصادی و ماموریت‌ها و وظایفی که در این ارتباط قرار دارد توضیح داده‌ام، ادامه داد: دیپلماسی اقتصادی تنها به وزارت امور خارجه برنمی‌گردد نهادها و سازمان‌هایی که مسئولیت مستقیم در حوزه تجارت، سرمایه گذاری بازرگانی و مسائل این چنینی دارند از اختیاراتی برخوردارند که این اختیارات در دست وزارت خارجه نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان این‌که دستگاه دیپلماسی کشور در این حوزه مسئولیت هماهنگی و تسهیل امور را برعهده دارد، تصریح کرد: متاسفانه برخی از این سازمان‌ها حتی نقش تسهیل کننده وزارت امور خارجه را رعایت نمی‌کنند و وقتی دچار مشکل می‌شوند به سراغ ما می‌آیند. سفیر ما جذب سرمایه گذاری خارجی می‌کند ولی این سرمایه چگونه وارد کشور می‌شود به کجا می‌رود و با چه موانعی برخورد می‌کند در اختیار وزارت امور خارجه نیست.

خطیب‌زاده با دفاع از عملکرد وزارت خارجه در حوزه دیپلماسی اقتصادی خاطر نشان کرد: این وزارتخانه بیش از مسئولیت‌ها و اختیارات خود در این حوزه موفق عمل کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین در این نشست در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که چندی پیش کمیسیون مشترک ایران و عراق برگزار شد و قرار بود در این کمیسیون بین مقامات دو کشور تفاهم‌نامه‌ای امضا شود ولی چنین اتفاقی نیفتاد و علت آن چیست، تصریح کرد: ما با کشور عراق در سطوح مختلف روابط نزدیکی داریم البته موانعی وجود دارد که این موانع را باید با رایزنی حل و رفع کنیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان این‌که برخی از بندهای توافق شده بین رییس جمهور ایران و نخست وزیر عراق را هنوز موفق به اجرایی شدن آن نشده‌ایم، اظهار کرد: تمام رایزنی‌ها برای رسیدن به یک برنامه جامع است چه در حوزه مرزی، لایروبی، مراودات تجاری و راه آهن شلمچه به بصره.

خطیب‌زاده گفت: ما فکر می‌کنیم که مسیر به درستی پیش می‌رود البته شاید برخی از موضوعات حرکت این مسیر را کند کرده باشد ولی ما مراودات و گفت‌وگوهای خود را با مقامات عراقی ادامه می‌دهیم و امیدواریم با این تفاهمی که وجود دارد برخی از موانع موجود برطرف شود.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به سفر وزیر امور خارجه به کشور آذربایجان اظهار کرد: آقای ظریف در ادامه سفر منطقه ای خود علاوه بر آذربایجان به کشورهای روسیه، ارمنستان و گرجستان سفر خواهد کرد و در صورت انجام هماهنگی های لازم اواخر هفته به ترکیه می رود.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با اظهارات وزیر خزانه داری آمریکا مبنی بر این که در صورتی تحریم های آمریکا علیه ایران لغو می شود که ایران به تعهدات هسته ای خود برگردد و آیا با توجه به روی کارآمدن دولت بایدن تاکنون اتفاق جدیدی در موضوع برجام رخ داده یا نه؟ خاطرنشان کرد: در مورد برجام شاهد هیچ اتفاق جدیدی نبوده ایم. موضع ما همان موضع قبلی است ما باید شاهد رفع تحریم ها و اجرای موثر تعهدات برجامی از سوی آمریکا و طرف های دیگر باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان این که تا این اتفاق ها از سوی طرف های برجام رخ ندهد اتفاقی از سوی ایران رخ نخواهد داد ادامه داد: ما بارها اعلام کرده ایم که اگر طرف های مقابل به تعهدات خود بازگردند و تحریم ها علیه ایران را بردارند چنانچه شرایط به ۲۰ ژانویه سال ۲۰۱۷ برگردد اقدامات ایران که ذیل برجام انجام شده است برگشت پذیر است و ایران متناظر با آن اقدامات عمل می کند.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان این که ما تا آن موقع منتظر اقدامات خواهیم بود، تصریح کرد: در این مدت صحبت زیاد شنیده ایم و اکنون وقت عمل است و اگر دولت جدید آمریکا مایل است که نشان دهد از مسیر دولت قبلی فاصله می گیرد به مسیر درست در راستای اجرای تعهداتش بازگردد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با روابط ایران و عربستان و اظهاراتی که اخیرا از سوی مقامات تهران و ریاض در این زمینه مطرح شده است تصریح کرد: موضع تهران درباره ی همه همسایگان یکسان است.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان این که موقعی که آقای رئیس جمهور طرح صلح هرمز را در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کرد ایران در این زمینه نامه ای را به تمامی کشورهای حوزه خلیج فارس ارسال کرد و ما پیامی برای عربستان ارسال کردیم پیام ما کاملا روشن بود ما به دنبال ایجاد یک ساز و کار منطقه ای با مشارکت کشورهای منطقه برای حل و پیشبرد مسائل در منطقه هستیم .

وی با بیان این که ما همچنان معتقدیم که ساز و کار ارائه شده بهترین راه حل برای تنظیم روابط در منطقه است خاطر نشان کرد: اگر واقعا عربستان از چرخه باطل خشونت و نادیده گرفتن امنیت منطقه ای و دیگر سیاست هایی که در این زمینه فاصله بگیرد و اگر ما واقعا این تغییر نگرش را در رفتار و گفتار و همچنین اقدامات ر یاض مشاهده کنیم قطعا آغوش ایران باز خواهد بود البته آغوش ما از همان ابتدا برای همسایگانمان باز بوده و ما در این راستا گامهای موثرتری را طراحی خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه با انتقاد از ادامه راهبرد نظامی از سوی عربستان در موضوع یمن و استقبال این کشور در قرار گرفتن نام انصارالله یمن از سوی آمریکا در لیست گروههای تروریستی گفت: ما این گونه اقدامات را می بینیم و در عین حال این صحبت را می‌شنویم که عربستان آماده حل و فصل مسائل منطقه است در حالی که به واقع باید شاهد تغییر رفتار و گفتار و اقدامات عربستان در منطقه باشیم.

خطیب زاده با بیان این که یک تغییر نگرش و شجاعت در طرف سعودی برای فاصله گرفتن از سیاست هایش لازم است، خاطر نشان کرد: ایران در طول سالهای گذشته در کلام، گفتار و اقدامات خود همواره سیاست تداومی داشته و آن دعوت کشورهای منطقه از جمله عربستان به سمت یک ساز و کار منطقه ای است.

این دیپلمات ارشد کشورمان در ادامه در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با حملات تروریستی اخیر در عراق اظهار کرد: درد و رنج مردم عراق ، درد و رنج ما است . اتفاقات تروریستی اخیر در عراق قلب و جان ما را آزرد . این عملیات تروریستی کور نشانگر روح کریه تروریست در منطقه است و برخی به جای پرداختن به ریشه های این موضوع فکر می کنند با برخی از زد و بندهای سیاسی می توانند از این اتفاقات بهره برداری هایی کنند .

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: البته دستهای برخی از عناصر در این عملیات دیده می شود به نظر می آید جهات سومی هستند که با آشفتگی اوضاع منطقه می خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند و یا به خیال خودشان دوران گردن کشی ترامپ در منطقه را تداوم ببخشند و همان طوری که وزیر خارجه کشورمان در توئیت خود اشاره کردند آنها می خواهند با خون آمریکایی به اهداف خود برسند.

سخنگوی وزارت خارجه خطاب به دولت و ملت عراق گفت: آنها بدانند که ایران در کنار آنها است تا آنها این بحران ها را از سر بگذارنند. ایران در کنار متحدان خود و کشورهای دوست اجازه نخواهد داد که بار دیگر داعش خود را در عراق و یا در منطقه سازماندهی کند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار اسپوتنیک مبنی بر این که بر اساس آنچه که در گذشته شاهد آن بوده ایم هر وقت رابطه ایران با آمریکا و اروپا بهبود پیدا کرده روابط ایران با چین و روسیه کم رنگ شده و اکنون با توجه به انتخاب بایدن و احتمال بهبود روابط ایران با غرب این احتمال وجود دارد که ایران از کشورهای چین و روسیه که در دوران تحریم ها همراه آن بودند دور شود و مراوداتش با این کشورها کم رنگ شود خطاب به خبرنگار سوال کننده اظهار کرد: شما باید پیش فرض سوال خود را اصلاح کنید چرا که پیش فرض سوال شما از اساس اشتباه است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در طول سالهای حیات خودش همواره سیاست نه شرقی و نه غربی را پیگیری کرده است و درسالهای اخیر نیز نگاه به شرق را دنبال کرده است. این سیاستی است که از دولت آقای خاتمی تا الان پیگیری شده است.

خطیب زاده تاکید کرد: پیگیری سیاست نگاه به شرق از سوی جمهوری اسلامی ایران برخواسته از یک شناخت است نه یک الزام بین المللی صرف. شناخت این که شرق سیاسی و شرق اقتصادی در حال برآمدن است و این شرق سیاسی و اقتصادی پایتختهایی دارد از جمله پکن، تهران و مسکو . این برآمدن در مقابل هیچ جبهه دیگری نیست و ناشی از شناختی از دنیای پسا غربی است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران اساسا برای این که از برخی از این برداشتهای نادرست فاصله گرفته شود نقشه راهبردی میان ایران و چین را طراحی کرده است ادامه داد: این نقشه راهبردی ۲۵ ساله در این راستا تدوین شده که ما از بالا و پایین رفتن های روز مره فاصله بگیریم و یک چشم انداز راهبردی در روابط داشته باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان این که در مورد روسیه نیز چنین نگاهی وجود دارد به سفرهای متعدد ظریف به روسیه در چند سال گذشته اشاره کرد و گفت: آقای ظریف در این مدت به طور متعدد به مسکو سفر کردند و باز هم خواهند رفت . ان‌شاءالله در روزهای پیش رو ما شاهد گسترش هرچه بیشتر روابط مان با شرق خواهیم بود.

خطیب زاده با تاکید بر این که ما در سیاست خودمان اقمار هیچ کس و هیچ کشوری نمی شویم ادامه داد: در آستانه دهه فجر قرار داریم و یکی از بالاترین دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران این است که یک استقلال و آزادی و راه سومی را به جهان معرفی کرده است ما همواره مستقل عمل می کنیم وهمراه با دوستان خوبمان .

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه نشست خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با آخرین پیگیری ها در ارتباط با پرونده ترور سردار سلیمانی گفت: این سوال را از سخنگوی قوه قضاییه بپرسید و اگر سفر مرتبط با این موضوع انجام شود که در دستور کار نیز هست جزییات بیشتری بیان خواهد شد.

خطیب‌زاده با بیان این‌که پرونده ترور شهید قاسم سلیمانی را در سطوح مختلفی پیگیری می‌کنیم، خاطر نشان کرد: یک موضوع، بعد قضایی داخلی است که در محاکم داخل کشور در حال انجام است و ان‌شاء‌الله به صدور حکم می‌انجامد بخشی از آن پیگیری دوجانبه با دولت عراق و درخواست ما از دولت عراق است به عنوان کشوری که میزبان سردار سلیمانی بوده و ترور در این کشور رخ داده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ادامه داد: هیچ ملاقاتی با مقامات عراقی نیست که پیگیری این موضوع جزو اصلی‌ترین موارد گفت‌وگو نباشد و پیگیری ما در این زمینه ادامه دارد.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با سفر اخیر ظریف به آذربایجان و همچنین سفر چند روز پیش هیاتی از این کشور به تهران تصریح کرد: جمهوری آذربایجان یکی از همسایگان پراهمیت ماست همانطور که می‌دانید سفر آقای ظریف به منطقه از جمله آذربایجان قرار بود چند هفته قبل انجام شود ولی به دلیل موضوع بررسی لایحه بودجه در دولت این مساله به تعویق افتاد این سفر در زمان بسیار درستی انجام شده است و ما در روزهای گذشته شاهد انجام سفرهایی از سوی مقامات آذربایجان به ایران نیز بودیم.

خطیب‌زاده تاکید کرد: بین دو کشور توافقات خوبی در حوزه مسائل مرزی، اقتصادی، تجاری و سیاسی انجام شده است بخشی از سفر آقای ظریف به آذربایجان معطوف به مسائل دوجانبه است و بخشی دیگر معطوف به مسائل منطقه است تا بتوانیم مرحله‌ی گذار را به سمت صلح پایدار با احقاق حقوق همه طرف‌ها داشته باشیم.

وی تاکید کرد: منطقه ما نیازمند مراودات چند جانبه بیشتری است و انشاء‌الله این سفر سفری تاریخی خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که طبق قانون مجلس شورای اسلامی و اجرای غنی سازی ۲۰ درصد از سوی ایران همچنان طرف‌های مقابل به تعهدات برجامی خود عمل نکنند باید ماموران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران خارج شوند و این اتفاق چه زمانی خواهد افتاد، تصریح کرد: تکلیف مجلس شورای اسلامی در قانون اخیر برای دولت و سازمان انرژی اتمی روشن است اگر طرف‌های مقابل ما در برجام از جمله اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها به تعهدات خود عمل نکنند ایران باید نظارت‌های فراپادمانی را متوقف کند این نظارت‌ها نظارت‌هایی هستند که ایران به صورت داوطلبانه پذیرفته که انجام دهد این‌که کم و کیف آن و طبق قانون مجلس شورای اسلامی باید نظارت‌های فراپادمانی متوقف شود چگونه خواهد بود در قانون مشخص شده است ولی همکاری ایران با آژانس ادامه خواهد داشت. این موضوع به معنای اخراج بازرسان از ایران نیست بلکه به معنای توقف نظارت‌های فراپادمانی است. این اقدامات شفاف انجام می‌شود و به طرف‌های مقابل نیز اطلاع داده شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود در ارتباط با موضوع برجام و اجرای تعهدات از سوی طرف‌های مقابل اضافه کرد: این آخرین شانس اروپایی‌هاست که به تعهدات‌شان برگردند و برجام را اجرا کنند ما کلمه به کلمه قانون مجلس شورای اسلامی را اجرا می‌کنیم ما اقدامات خود را براساس اقدامات طرف مقابل نچیده‌ایم هر زمان که آنها به تعهدات‌شان عمل کنند اقدامات ایران نیز همان طور که قبلا گفته‌ایم برگشت پذیر خواهد بود.

خطیب‌زاده با اشاره به اهمیت اجرای تعهدات از سوی طرف‌های مقابل در حوزه برجام و انتظارات ایران از این کشورها تصریح کرد: آنچه که ایران می‌گوید مبنای حقوقی و دقیقی دارد و بازگشت به برجام از سوی طرف‌های مقابل باید متعهدانه و مسئولانه باشد.


برچسب ها :
دسته بندی : اسلایدر اصلی , تله تایپ , خبر داغ , سیاسی
ارسال دیدگاه