زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۲/۱۲/۲۹
» اسلایدر اصلی » آغاز واکسیناسیون از ماه جاری/واکسن خارجی تا وقتی واکسن داخلی برسد یک ضرورت است
تاریخ انتشار : 2021/01/23 - 15:25
 کد خبر: 129806
 160 بازدید

روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا اعلام کرد

آغاز واکسیناسیون از ماه جاری/واکسن خارجی تا وقتی واکسن داخلی برسد یک ضرورت است

رییس جمهور گفت: در ماه بهمن واکسیناسیون در کشور آغاز می‌شود و این کار بسیار اهمیت دارد. در عین حال واکسن خارجی تا وقتی واکسن داخلی برسد یک ضرورت است.

آغاز واکسیناسیون از ماه جاری/واکسن خارجی تا وقتی واکسن داخلی برسد یک ضرورت است

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با یادآوری اینکه امروز نزدیک به یک سال از آغاز پاندمی کرونا می‌گذرد، اظهار کرد: از همه آنانی که دست‌اندرکار این اقدام بزرگ برای مقابله با کرونا بودند تشکر می‌کنم. البته این روند کاهشی معنایش این نیست که شرایط مطلوب است. الان هم مرگ ۷۰ تا ۸۰ نفر باز هم زیاد است. یک وقتی ممکن است این رقم به چهار یا پنج نفر برسد و ما بگوییم این روند مطلوب شده اما الان چنین نیست.

وی افزود: ما نباید به خاطر کاهشی شدن روند ابتلا پروتکل‌های بهداشتی را کمتر رعایت کنیم و رفت‌وآمد خانوادگی و دروهمی‌ها را افزایش دهیم.

روحانی تاکید کرد: اگر رعایت نکنیم این ویروس جهش‌یافته ممکن است ما را هم مبتلا کند و نگرانی جدید ما این است که در برخی استان‌ها افرادی در سن پایین هم مبتلا به کرونا شده‌اند. در حالی که قبلاً بیماری بیشتر به افراد مسن مرتبط بود.

رییس جمهور گفت: ما باید حداقل تا شش ماه آینده هم همین رعایت پروتکل‌های بهداشتی را ادامه دهیم تا واکسن برسد و روند واکسیناسیون انجام شود. اگر ما رعایت نکنیم و وارد موج چهارم شویم یعنی باید بسیاری از کسب‌وکارها تعطیل شوند.

وی با بیان اینکه شرایط ما نسبت به گذشته بهتر است اما روند کاهشی باید ادامه پیدا کند، تأکید کرد: امروز در گزارشی که دکتر رییسی از استان‌ها می‌دادند در بسیاری از استان‌ها روند کاهشی بود ولی در برخی استان‌ها روند کاهشی آن متوقف شده بود و در بعضی جاها شروع به افزایش تعداد بیمار شده بود که این می‌تواند برای ما نگران کننده باشد.

روحانی با اشاره به اینکه نباید به خاطر کاهشی شدن مسیر اهمال، عادی‌نگری، عادی‌سازی در رفتارهای خانوادگی و اجتماعی مدنظر قرار بگیرد که می تواند خطرناک باشد، گفت: همچنان این نگرانی وجود دارد که این ویروس جدید جهش یافته به نام ویروس انگلیسی یا آنکه اخیرا در آفریقای جنوبی مشاهده شده که بسیار نگران کننده است، مواردی از ابتلا را در کشور داشته باشد. این ویروس ابتدا در چین و ووهان بود و به کشورهای دیگر رسید بنابراین از آفریقا یا اروپا رسیدن آن مشکل‌تر از چین نیست، بنابراین اگر مراقبت و مواظبت نکنیم این ویروس جهش یافته ما را نیز مبتلا می‌کند.

رییس جمهور با بیان اینکه آمار نگران کننده‌ای از ابتلای جوانان و نوجوانان در برخی استان‌ها می‌تواند در آینده برای ما مشکل‌آفرین باشد، گفت: بنابراین باید با همه توان تلاش کنیم تا وارد موج جدید نشویم؛ چرا اگر وارد موج جدید شویم مهار کردن آن برای ما سخت می‌شود.

وی افزود: تشدید نظارت‌ها راه جلوگیری از بروز موج جدید ابتلا است و باید از لحاظ فرهنگی به مردم تاکید شود و تبلیغات ادامه پیدا کند. تنها بیان مطلب در صدا و سیما، ‌روزنامه‌ها و در سایر رسانه‌ها کافی نیست باید در بخش نظارتی، نظارت را هم تشدید کنیم.

روحانی ادامه داد: اعمال تشدید نظارت‌ها با نرم‌افزارهای دیجیتالی بسیار خوب است و از طریق اپلیکیشن‌ها راحت‌تر می‌توان نظارت را اعمال کرد. ‌از طریق این اپلیکیشن‌ها بود که جلوی برخی مسافرت‌ها گرفته شد.

رییس جمهور گفت: اگر قرارگاه بتواند کاری کند که سفرهای بین‌شهری را با این اپلیکیشن مرتبط کنیم و مانع از سفر با خودروی شخصی افراد با تست مثبت و مبتلا شود، خیلی خوب است که در قرارگاه گفتند این کار پیچیدگی‌هایی دارد و به قرارگاه گفتم این موضوع را دنبال کنند تا یک فرد مبتلا با ماشین شخصی به شهر و روستای دیگر نرود و مردم آن شهر و روستا را مبتلا نکند.

وی با اشاره به روند شیوع ویروس موتاسیون‌یافته کرونا در جهان، یادآور شد: در گزارش امروز احساس کردیم ویروس کرونا نه تنها در سطح جهان تضعیف نشده بلکه بیماری‌زایی و سرایت آن بیشتر شده است؛ حتی دکتر نمکی امروز در گزارش گفت این ویروس موتاسیون یافته خطرناک‌تر و مرگ و میر آن بیشتر است. با وجود این، شاید با شرایط خطرناک‌تری در آینده مواجه شویم و درصورت کوچکترین غفلت و اهمال، تعداد افراد بیمار سرپایی، بستری و به تبع آن مرگ و میر افزایش می‌یابد و دچار مشکل می‌شویم.

روحانی با تاکید بر لزوم جلوگیری از وارد نشدن ویروس جدید به کشور، تصریح کرد: برای وارد نشدن ویروس جدید از وزارت راه و سایر مسئولان می‌خواهم در فرودگاه‌ها و همه مبادی ورودی از بندرها تا ریل مراقبت کنیم و از افراد جدیدی که از خارج کشور مخصوصا اروپا و اخیرا از آفریقا وارد می‌شوند، تست بگیریم.

رییس جمهور افزود: همچنان باید با قاطعیت جلوی تجمع و ترددهای غیرضرور را بگیریم و هیچ چیز نباید ما را از این حرکت باز دارد؛ رعایت پروتکل‌های بهداشتی وظیفه ملی، قانونی و شرعی همه ما است.

روحانی همچنین با اشاره به وضعیت واکسیناسیون در کشور، تاکید کرد: در زمینه واکسن داخلی و خارجی حرکت‌های خوبی انجام شده است. در زمینه واکسن داخلی می‌توانیم بگوییم سال آینده سه واکسن را پیش رو داریم و تا آخر بهار بخشی از آن‌ها به دست ما می‌رسد.

وی افزود: این سه واکسن «برکت»، «رازی» و «پاستور» هستند که سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و البته امیدواریم برخی از این‌ها در فصل بهار و برخی در فصل تابستان به دست ما برسد.

رییس جمهور با اشاره به تحویل واکسن‌های کواکس به کشور نیز اظهار کرد: تا آخر امسال هم غیر از کواکس، برای دریافت واکسن از جاهای دیگر تلاش می‌کنیم.

روحانی در پایان تاکید کرد: در ماه بهمن واکسیناسیون در کشور آغاز می‌شود و این کار بسیار اهمیت دارد. در عین حال واکسن خارجی تا وقتی واکسن داخلی برسد یک ضرورت است.


برچسب ها :
دسته بندی : اسلایدر اصلی , تله تایپ , خبر داغ , سیاسی
ارسال دیدگاه