زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۲/۱۲/۲۹
» اسلایدر اصلی » انتظارات ایران از دولت بایدن از نگاه ۴۳ معاون و سفیر پیشین وزارت خارجه
تاریخ انتشار : 2021/01/23 - 15:22
 کد خبر: 129804
 163 بازدید

انتظارات ایران از دولت بایدن از نگاه ۴۳ معاون و سفیر پیشین وزارت خارجه

۴۳ تن از معاونان و سفرای پیشین وزارت امور خارجه کشورمان با امضای بیانیه‌ای، انتظارات ایران از دولت جدید آمریکا را به ویژه در زمینه تحریم ها و توافق هسته ای شرح دادند.

انتظارات ایران از دولت بایدن از نگاه ۴۳ معاون و سفیر پیشین وزارت خارجه

۴۳ تن از معاونان پیشین وزارت امور خارجه و سفرای پیشین ایران در بیانیه‌ای که امضا کرده‌اند، انتظارات ایران از دولت جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا را مطرح کردند. در این بیانیه‌ آمده است: «علیرغم تخطی آمریکا از تعهداتش و انفعال اروپا در زمینه تعهداتشان در توافق هسته‌ای در طول سه سال گذشته و با توجه به این که هنوز افرادی در ایران با سلایق سیاسی متفاوت منتقد برجام (توافق هسته‌ای) می‌باشند و در حالی که دولت جمهوری اسلامی ایران همیشه به تعهدات بین‌المللی‌اش پایبند بوده و تعهدات برجامی‌اش را اجرا کرده است، لازم می‌دانیم که نکات زیر را مورد تاکید قرار دهیم:
۱. اگر دولت آمریکا خواهان اعتمادسازی و برداشتن گام‌هایی مثبت در قبال ایران است، باید بداند که جریان بازگشت به برجام از همان جایی آغاز می‌شود که دولت دونالد ترامپ از این توافق خارج شده و تعهدات بین‌المللی آمریکا تحت برجام را نقض کرد. چنان که آیت‌الله سید علی خامنه‌ای مقام معظم رهبری ایران نیز به وضوح بیان کردند، «اگر آن‌ها به تعهداتشان بازگردند، ما هم این کار را خواهیم کرد».
۲. با در نظر گرفتن این که آمریکا یکی از امضاکنندگان برجام بوده است و این توافق در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل مورد تاکید قرار گرفته است و در واقع بخشی جدایی ناپذیر از این قطعنامه است، آمریکا وظیفه دارد کاملا به تعهدات مقرر شده در برجام پایبند باشد. اگرچه، دولت قبلی آمریکا نه تنها آشکارا از تعهدات بین‌المللی‌اش تخطی کرد، بلکه کشورهای دیگر را نیز تشویق به تخطی از تعهداتشان در توافق کرد. با این حال، علیرغم فشار سنگین آمریکا، کشور دیگری درزمینه تعهدات مقرر در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل از آمریکا پیروی نکرد. شایان ذکر است که جمهوری اسلام ایران در تمام این مدت به تعهداتش در برجام پایبند بوده است.
۳. دولت آقای بایدن به خوبی می‌داند که بازگردانی تحریم‌ها توسط دولت پیشین آمریکا در تخطی از تعهدات برجامی‌اش، برابر با اعمال تحریم‌ها علیه مردم ایران و محروم کردن ملت ایران از حقوق حقه آن‌ها است. از این رو، دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا باید به خاطر ارتکاب جنایات متعدد علیه بشریت، تخطی گسترده و سیستماتیک حقوق بنیادین بشر، اعمال تحریم‌های بی‌رحمانه از جمله در زمینه دارو و غذا علیه مردم ایران، همچنین پیش‌برد و حمایت از تروریسم دولتی از جمله اعتراف صریحش به این که دستور ترور سردار شهید قاسم سلیمانی را صادر کرد، مورد محاکمه قرار گرفته و مجازات شود.
۴. واضح است که جمهوری اسلامی ایران در این موقعیت بحرانی، قدرتمندتر از سال ۲۰۱۶ در بخش‌های دفاعی و فناوری‌های امروزی، تسلیم مسائلی که غیرمرتبط به برجام هستند، نخواهد شد و اجازه نخواهد داد که هیچ گروهی فصل جدیدی در مذاکرات باز کند. بنابراین، ما انتظار داریم که دولت جمهوری اسلامی ایران با نظر به سه اصل بزرگ‌منشی، خردورزی و مصلحت اندیشی، مسائل مورد مذاکره در چارچوب برجام را صبورانه و از روی احتیاط مدیریت کند.
۵. در طول روندی که آمریکا باید تخطی‌اش را متوقف کرده و به اجرای تعهداتش بازگردد، جمهوری اسلامی ایران باید بر مواضع منصفانه‌اش پافشاری کرده و پس از اطمینان یافتن از این که تحریم‌ها لغو شده‌اند، به گونه‌ای متناسب و متقابل در روند ایجاد اعتماد، به تعهدات برجامی‌اش بازگردد. اگر تحریم‌های بی رحمانه علیه مردم مقاوم ایران پابرجام باشند، دولت ایران باید با پیش‌رفت‌های علمی و دفاعی‌اش به راه خود ادامه داده و تا جایی که منافع ملی ایجاب می‌کند، برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای‌اش را پیش ببرد.
۶. برجام توافقی است که شامل تعهداتی چندجانبه است. بنابراین، اگر یک یا چند کشور امضا کننده این توافق از اجرای تعهداتشان سر باز زنند، طرف دیگر حق دارد تعهدتش را طبق مقررات موجود در برجام، کاهش دهد.
۷. ما باور داریم که اگر آمریکا خصومتش با جمهوری اسلامی ایران را متوقف کند، شرایط جدیدی برای ایجاد زمینه کاهش و خنثی‌سازی تنش‌ها در منطقه ما پیش خواهد آمد.
۸. ما قویا باور داریم که گفتمان و تفاهم همواره ابزارهای دیپلماتیک مناسبی برای دستیابی به اهداف قانونی در راستای ایجاد و تحکیم صلح، ثبات و امنیت در منطقه بوده‌اند.»


برچسب ها :
دسته بندی : اسلایدر اصلی , تله تایپ , خبر داغ , سیاسی
ارسال دیدگاه