زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۶
» تله تایپ » اهمیت جهش تولید در صنعت حمل و نقل کشور
تاریخ انتشار : 2020/12/31 - 12:53
 کد خبر: 128354
 834 بازدید

اهمیت جهش تولید در صنعت حمل و نقل کشور

قطعاً صنعت حمل و نقل یکی از ارکان اصلی توسعه و تولید در کشورها است. بی تردید توجه به وضعیت صنعت حمل و نقل موجب توسعه بخش‌های تولیدی، اشتغال مولد، بهبود شرایط اقتصادی، رفاه عمومی، صادرات و گردشگری خواهد شد.

اهمیت جهش تولید در صنعت حمل و نقل کشور

در واقع صنعت حمل و نقل، یکی از موثرترین بخش‌ها در حرکت به سمت توسعه اقتصادی و از جمله بخش‌های زیربنایی کشور است که فرآیند توسعه را تحت‌تاثیر قرار داده و ایجاد بهبودی در همکاری‌های منطقه‌ای را به دنبال خواهد داشت. با توجه به‌گستردگی بخش حمل و نقل، این صنعت از حیث اثرگذاری بر توسعه کسب و کارهای مختلف، افزایش فرصت‌های شغلی و توسعه حمل و نقل عمومی، دارای ویژگی خاصی می‌باشد. ارتباط بین این صنعت با بخش‌های گوناگون این باور را تقویت می‌کند که یک حوزه استراتژیک بوده و از ارکان اصلی منافع ملی و منافع اقتصادی است.

در کشورهای توسعه‌یافته و پیشرفته همواره بندر با تجارت عجین است و نظام لجستیک تجاری در جهت بهره وری بیشتر بکار گرفته می‌شود و صنایع حمل و نقل که یکی از اجزای مهم اقتصاد ملی به شمار می‌رود از جمله عوامل اصلی کارآمدی اقتصادی و از اساسی‌ترین شاخص‌های رفاه اجتماعی کشورها محسوب می‌شود که به موازات سرمایه‌گذاری در بخش‌های اقتصادی، در زمینه توسعه و بهبود حمل و نقل و لجستیک هم سرمایه‌گذاری انجام شده تا در جهت بهبود ارتباطات میان سایر بخش‌های جامعه مشکلی وجود نداشته باشد. با وجود اینکه صنعت حمل و نقل، تنها عامل توسعه کشور به شمار نمی‌رود، اما آثار اقتصادی آن در همه زمینه‌ها و فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی کاملاً»مشهود است. البته در بیشتر کشورهای صنعتی، دولت به موازات سرمایه‌گذاری در بخش‌های مهم اقتصادی و کشاورزی، به توسعه و بهبود صنعت حمل و نقل نیز توجه ویژه‌ای می‌نماید و به طور مستقیم و غیرمستقیم (صنایع مرتبط) در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند.

برای رونق و جهش تولید در صنعت حمل و نقل، سیاست‌گذاری مناسب در امر پژوهش، فناوری‌های نوین و دانش روز در عرصه‌های صنعتی می‌تواند در حرکت به سمت رونق زا نقش‌آفرینی کند لیکن تا زمانی که پژوهشگران بخش صنعت حمل و نقل ویژگی‌های متناسب با توسعه و دیدگاه خودکفا شدن را در رفتار و بینش خود به طور گسترده بروز ندهند، رسیدن به این مهم امری دشوار است، بدین جهت سیاست‌گذاری باید در تغییر بینش‌ها و الگوهای فکری جوامع اقتصادی و صنعتی نیز مؤثر افتد. به جرأت می‌توان گفت توسعه‌یافتگی صنعت حمل و نقل در زمینه فناوری و کارآمدی و توانمندی آن، بستر توسعه و بهره وری زاینده را در کشورمان فراهم می‌کند؛ از سویی کارشناسان حوزه‌های اقتصادی و صنعتی معتقدند بخش مهمی از موفقیت‌های راهبردی در زمینه توسعه اقتصادی و کسب وکار، به واسطه توسعه فعالیت‌های پژوهشی در صنایع مختلف به ویژه صنعت حمل و نقل و سرمایه‌گذاری در این بخش است.

علاوه بر نقش حمل و نقل در توسعه کسب وکار، ارتباط تنگاتنگ عموم افراد جامعه در زمینه‌های گوناگون حمل و نقل و اهمیت آن در زندگی شهروندان از نظر دسترسی به خدمات و رفاه اجتماعی و ارتقای سطح زندگی این مهم را در جامعه دو چندان نموده است و بیانگر اهمیت حیاتی سیستم حمل و نقل در ارتقای خدمات عمومی است.

امروزه وضعیت پایداری حمل و نقل و استقرار سامانه‌های ایمنی و آموزش‌های کاربردی به کارکنان به عنوان یکی از شاخص‌های سنجش کیفی در ارئه خدمات و بهبود در زندگی همراه با استانداردهای زیست محیطی از مهمترین ضرورت‌ها به شمار می‌رود.

کارشناسان حوزه‌های اقتصادی و حمل و نقل معتقدند موفقیت‌های راهبردی در زمینه توسعه اقتصادی به واسطه ارتقای زیرساخت‌های حمل و نقل و سرمایه‌گذاری در بخش زیربنایی و تجهیزات و ناوگان حمل و نقل است. با وجود تمام مزیت‌هایی که توسعه حمل و نقل در توسعه و بهبود خدمت‌رسانی به مردم و افزایش رفاه اجتماعی در جامعه دارد، سرمایه‌گذاری در صنعت حمل و نقل، بار مالی زیادی به همراه دارد و برای تسریع در روند توسعه کشور و مرتفع کردن موانع‌های در پیش روی سیستم حمل و نقل، تقبل هزینه‌های این بخش از سوی دولت اجتناب‌ناپذیر است. همچنین توجه دولت به نوسازی ناوگان‌های حمل و نقل در بخش‌های عمومی، جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی، با فناوری جدید و بدون نیاز به سوخت فسیلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و موجب کاهش اثرات زیانبار زیست محیطی، سلامت جامعه و رفاه آحاد جامعه شده و بی‌تردید آرامش‌خاطر مردم را نیز به دنبال خواهد داشت.

با توجه به کمبود منابع مالی دولت تأمین مالی پایدار در جهت تقویت صنعت حمل و نقل علاوه بر اقدامات جاری و سرمایه گذاری‌های بخش خصوصی در حوزه ساخت و بهره برداری که قاعدتاً با تضمین عملی از سوی دستگاه‌های اجرایی و حمایت و مشارکت عملی بانک‌ها می‌تواند همراه باشد. در اینگونه اقدامات و طرح‌های ملی امروزه TOD یعنی توسعه بر اساس رویکرد حمل و نقل محور از جمله اقدامات بسیار اساسی بشمار می‌رود.

امید است با بازآرایی سیاست‌های توسعه‌ای متناسب با سیاست‌های کلان نظام و اسناد بالادستی و قوانین ابلاغی و حمایت کافی بانک‌ها با ارائه تسهیلات مناسب جهت رونق بخشی به کسب و کار، تحول و جهش درصنعت حمل و نقل موجب توسعه صادرات، گردشگری و افزایش رفاه اجتماعی در کشور شود.


برچسب ها :
دسته بندی : تله تایپ , حمل و نقل , خبر داغ , پیشنهاد سردبیر , یادداشت
ارسال دیدگاه