زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۳۱
» حمل و نقل » حفظ میراث فرهنگی صنعت حمل‌ونقل ریلی در طول ایام کرونا
تاریخ انتشار : 2020/12/21 - 11:10
 کد خبر: 126703
 388 بازدید

حفظ میراث فرهنگی صنعت حمل‌ونقل ریلی در طول ایام کرونا

بسیاری از بهره‌برداران صنعت حمل‌ونقل ریلی در بریتانیا به دلیل شیوع کرونا در معرض مخاطرات اقتصادی فراوان قرارگرفته‌اند.

حفظ میراث فرهنگی صنعت حمل‌ونقل ریلی در طول ایام کرونا

شدت این بحران تا بدان جا بوده است که برخی از شرکت‌های بهره‌بردار ریلی شدیداً نیازمند کمک‌های دولتی در این بخش بوده‌اند. از سوی دیگر صنعت حمل‌ونقل ریلی درگذر تاریخی و سیر تحول دارای یک میراث فرهنگی و گردشگری است که در اثر شیوع کرونا و خانه‌نشین شدن اجباری بسیاری از مردم به دست فراموشی سپرده‌شده است.

موزه‌های ریلی و قطارهای گردشگری نمونه برجسته این سرمایه هستند. مثال بارز آن قطار تعطیلات در بریتانیا است که با استفاده از لکوموتیوهای بسیار قدیمی و عبور از مناطق تاریخی برای این صنعت کسب درآمد می‌نمود و امروز در اثر شیوع فراگیر کرونا تقریباً به حالت تعطیلی کامل درآمده است.

مدیر بخش میراث فرهنگی و تاریخی شرکت ریلی PNP در مصاحبه‌ای گفته بود که ما قطار گردشگری تعطیلات را به‌عنوان راهکاری برای مقابله با شیوع کرونا به حالت تعطیل درآوردیم. مشابه این اتفاق برای شرکت ریلی گردشگری و فرهنگی south Dervon نسز رخ‌داده است که به گفته مدیران مربوطه این شرکت در اثر محدودیت‌های دولتی کرونا اعمال‌شده است.

بسیاری از شرکت‌های میراث فرهنگی ریلی که امور اداره موزه‌های ریلی و قطارهای تاریخی را بر عهده‌دارند نیز دارای وضع مشابهی هستند. شرکت گردشگری ریلی Severn که لکوموتیوهای قدیمی و تاریخی را نگهداری می‌نماید نیز در اثر کرونا تقریباً بخش زیادی از فروشگاه‌ها و مغازه‌های خود را به حالت تعطیلی درآورده است.

این در حالی است که علی‌رغم کمک‌های دولتی همچنان بازیابی بخش میراث فرهنگی و تاریخی بخش ریلی در دوران پساکرونا در هاله‌ای از ابهام قرارگرفته است.

بسته‌های حمایتی دولتی

وزیر امور فرهنگی بریتانیا در مصاحبه‌ای عنوان کرد که دولت برای حمایت از بخش میراث فرهنگی صنعت حمل‌ونقل ریلی مبلغی بالغ‌بر 5/1 میلیارد پوند را در نظر گرفته است. بااین‌حال کارشناسان همچنان بر این باور هستند که آینده میراث فرهنگی و تاریخی بخش ریلی در بریتانیا پس از کرونا در هاله‌ای از ابهام است.

ایجاد صندوق حمایت از میراث فرهنگی در دوران شیوع کرونا از ابتکارات بخش دولتی برای حمایت از نهادهای فرهنگی و گردشگری بوده است.
این صندوق تاکنون توانسته است 880 میلیون پوند کمک بلاعوض، 270 میلیون پوند وام با بازپرداخت بلندمدت و سود ناچیز و 120 میلیون پوند سرمایه برای ساخت‌وساز و پیشبرد پروژه‌ها هزینه کرده است. بخش میراث فرهنگی و گردشگری در راه‌آهن بریتانیا تاکنون 9 میلیون پوند یارانه دریافت نموده است.

استیو اوتس مدیر اجرایی انجمن میراث فرهنگی و گردشگری راه‌آهن توضیح داده است که تزریق بودجه و کمک‌های دولتی می‌تواند سبب شود بخش‌های اداری و پشتیبانی در دوران کرونا همچنان به فعالت خود ادامه دهند و ماهیت خود را حفظ نمایند.

از سوی دیگر نگهداری وسایط نقلیه ریلی قدیمی و بافت‌های تاریخی راه‌آهن نظیر زیرساخت‌های مرتبط و اتمام پروژه‌ها می‌تواند راه‌آهن را برای دوران پس از کرونا آماده نماید.

میراث فرهنگی و گردشگری بریتانیا در بخش راه‌آهن سالانه 60000 گردشگر را به‌طور متوسط جذب می‌نماید و این در حالی است که این بخش در دوران کرونا تقریباً به حالت تعطیل درآمده است تا آنجا که مدیران این حوزه برای تأمین مخارج خود و تأمین منابع خرج کرد با مشکل جدی مواجه شده‌اند.فیلیپ اندروز رئیس بخش تأمین منابع مالی صندوق حمایت از میراث فرهنگی و گردشگری راه‌آهن در بودمین و تفورد گفت: ما یک موسسه خیریه به‌حساب می‌آییم که متعهد به حفظ میراث فرهنگی و تاریخی راه‌آهن می‌باشیم و از هنگام شیوع کرونا نیز تمام تلاش ما بر آن بوده است که از طریق ارتباط با سایر مراکز مردم بنیاد (NGO) بخشی از زیان این بخش را جبران نموده و از میراث فرهنگی و تاریخی صنعت حمل‌ونقل ریلی حفاظت نماییم. امید ما بر آن است که نسل بعد نیز شاهد این میراث گران‌بها و اصیل در حمل‌ونقل ریلی باشند.

*رئیس انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی ایران


برچسب ها :
دسته بندی : حمل و نقل , خبر داغ , یادداشت
ارسال دیدگاه