زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۹
» بین الملل » خبرهای ناخوشایند در سوم ژانویه؛اسرائیل با ایران وارد جنگ می شود؟
تاریخ انتشار : 2020/12/01 - 13:10
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 123970
 92 بازدید

جنگ قدرت رقبای سیاسی امریکا با فشار بر ایران

خبرهای ناخوشایند در سوم ژانویه؛اسرائیل با ایران وارد جنگ می شود؟

یک تحلیلگر مسائل سیاسی در روسیه با اشاره به پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ وتنش های انتقال قدرت در این کشور پیش بینی کرد : در دوماه آینده تیم ترامپ تلاش می کند تا با استفاده از چالش های موجود در رابطه با ایران ، حداکثر مشکلات را برای بایدن در دولت آینده امریکا به وجود آورد و احتمال می رود در ژانویه شاهد برخورد نظامی در منطقه باشیم.

خبرهای ناخوشایند در سوم ژانویه؛اسرائیل با ایران وارد جنگ می شود؟

ولادیمیر ساژین ، محقق ارشد ، انستیتوی مطالعات شرقی ، آکادمی علوم روسیه ، در نشریه ” «Международная жизнь» “زندگی بین المللی” در این باره نوشت : منابع نزدیک به کاخ سفید در مورد برنامه های ترامپ و تیمش برای دو ماه آینده می گویند که “هدف این است که آتش های زیادی روشن شود تا خاموش کردن آنها برای دولت بایدن بسیار دشوار باشد.”

وی با بیان اینکه یکی از بزرگترین دستاوردهای دمکرات ها در زمان دولت ترامپ انعقاد توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک – برجام و کاهش تنش در روابط با ایران است ، به سیاست های دولت ترامپ در مورد ایران اشاره کرد و افزود : رئیس جمهور امریکا ، برای مقابله با دمکراتها ، فشار بر ایران را به عنوان یکی از ابزارهای این مبارزه برگزیده و بر این اساس مصمم است تا سیاست اعمال فشار حداکثری بر ایران را تا آخرین روز از قدرت بکار گیرد. همچنین دولت وی طرحی را برای تصویب یکسری از تحریم های جدید علیه ایران را تا زمان تحلیف جو بایدن در 20 ژانویه طراحی کرده است.

ساژین با اشاره به هماهنگی های توسط کاخ سفید با اسرائیل و چندین کشور خلیج فارس برای اجرای این طرح ، اضافه کرد : هدف ترامپ از تحمیل مجازاتهای بیشتر علیه ایران ، منحرف کردن مخالفان سیاسی خود در مورد مسیر آینده سیاست آنها در قبال ایران است.

این تحلیلگر روس در ادامه مقاله خود با یادآوری اظهارت مایک پمپئو ، وزیر امور خارجه آمریکا در این باره ، به نقل از مقامات اسرائیلی عنوان کرد : تحریم های برنامه ریزی شده ارتباطی به برنامه هسته ای ایران ندارد بلکه برنامه های موشکی ایران ، کمک تهران به سازمان های تروریستی( همراهی ایران با گروه های منطقه ای ) و نقض حقوق بشردر این کشور را هدف قرار داده است .

وی در مطلب خود در ادامه خاطر نشان کرد : برداشتن چنین تحریم هایی توسط دولت بایدن بسیار دشوار خواهد بود .

محقق ارشد انسیتوی تحقیقات مطالعات شرقی نوشت : فیلیپ گوردون ، دستیار ویژه سابق کاخ سفید در خاورمیانه در زمان باراک اوباما ، در این باره گفته است : ترامپ همچنین در حال ارسال سیگنال به ایرانیان است که همکاری با بایدن فایده ای ندارد ، چرا که طرفداران او در کنگره مانع از اجرای سیاست های بایدن در قبال این کشور می شوند .

ساژین بایادآوری گزارش اخیر آژانس انرژی بین المللی در مورد ایران در 12 نوامبر، به جلسه ترامپ با مشاوران ارشد خود در کاخ سفید با موضوع ایران اشاره کرد و افزود : ترامپ در این جلسه در مورد یک حمله موشکی یا سایبری علیه تأسیسات هسته ای مهم ایران و در درجه اول نطنز تصمیم گیری کرد اما آنها ترامپ را متقاعد کردند که این اقدام را انجام ندهد زیرا چنین اقدامی منجر به افزایش تنش ها در منطقه شده و می تواند به یک درگیری گسترده نظامی تبدیل شود.

در این گزارش مستنداتی در این باره به نقل از نیویورک تایمز و با جروزالم پست اسرائیل آمده و ضمن یادآوری سفرهای مقامات واشنگتن به اسرائیل از چرا غ سبز امریکا به اسرائیل برای حمله به ایران و کمک های امریکا در این زمینه خبر داده شده است.

تحلیگرمسائل سیاسی روس که مقالاتی نیز در سایر رسانه های روسیه از جمله اسپوتنیک و روزنامه نیزاویسیما گازیتا دارد ، دراین باره نوشت : اخراج مارک اسپیر وزیر دفاع سابق امریکا توسط ترامپ، گفتگوهای امریکایی – اسرائیلی پیرامون ایران در نوامبر همگی می تواند دلایلی در این رابطه باشد.

وی همچنین با یادآوری اظهارات ژنرال هربرت مک مستر ، مشاور سابق امنیت ترامپ ، در مصاحبه با فاکس نیوز در 12 نوامبر و پیروی اسرائیل از دکترین بگین ، اظهارداشت : هم اکنون ترامپ درصدد است که اسرائیل را با فراهم کردن ابزارهای ویژه برای از بین بردن امکانات زیرزمینی ایران تحریک کند و وادار به حمله علیه این کشور کند . همچنین در لایحه ای که در ماه اکتبر توسط جوش گوتهایمر دموکرات به همراه برایان مست در ماه اکتبر به کنگره امریکا پیشنهاد شد ، امکان تجهیز اسراییل به این بمب قوی ضد پناهگاه و برتری نظامی این رژیم را فراهم شده و اجازه تحویل بمب افکن های B-1 یا B-52 به اسرائیل را که در زمان دولت اوباما با آن مخالفت شده بود؛ می دهد .

ساژین دراین مقاله همچنین انتقالات اخیر تجهیزات هوایی استراتژیک آمریکا به خاورمیانه و انتقال هواپیمای استراتژیک B-52H Stratofortress را از یک پایگاه نیروی هوایی مستقر در داکوتای شمالی (ایالات متحده آمریکا) به خاورمیانه و حضور دوباره ناوهای موشکی استراتژیک آمریکایی در منطقه را دلایل دیگری برای پیش بینی خود عنوان کرد و ادامه داد : همانطور که در بیانیه فرماندهی مرکزی نیروهای مسلح آمریکا (CENTCOM) آمده هدف از انتقال بمب افکن های استراتژیک B-52 “مهار تجاوز و تأیید حمایت شرکا و متحدان آمریکا” است و از آنجا که اسرائیل متحد اصلی ایالات متحده در منطقه محسوب می شود ، ایران هم دشمن اصلی بالقوه این رژیم است ، می توانیم بگوییم که اینها می تواند نشانه های هشداردهنده ای برای تهران تلقی شود.

وی با اشاره به شهادت سردارقاسم سلیمانی و شهید فخری زاده فیزیکدان برجسته هسته ای کشورمان ، نوشت : آیا این (ترورها ) مدرکی نیست که نشان می دهد در آستانه خروج ترامپ (از کاخ سفید) ، اوضاع اطراف ایران مشکوک است؟ با این وجود ، شکی نیست که این ترامپ که هنوز در این باره شک دارد ، اما در کل آماده ایجاد فاجعه ای در منطقه است.

ساژین خاطر نشان کرد : روشن است که ایران نمی تواند در برابر تحریکات بیشتر امریکا خاموش بماند و تهران درحال آمادگی برای مقابله با این شرایط است که این مطلب از هشدارهای مقامات نظامی ایران ازجمله سردار حسین دهقان ، و سخنان علیرضا میر یوسفی سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، نیز مشخص است.
این تحلیلگر روس تاکید کرد : اگر سخنرانی سرلشکر حسین سلامی فرمانده سپاه در 19 نوامبر در مراسم رونمایی کشتی جنگی شهید رودکی در نیروی دریایی سپاه به این طرح اضافه کنیم ، تصویر خوشحال کننده ای را نخواهیم داشت .
وی در انتهای این مقاله با ارائه سخنانی از مقامات نظامی و تحلیگران سیاسی ایران پیش بینی کرد : این احتمال وجود دارد که اگر عقلگرایی ( دیپلماسی ) در مقامات دو کشور، بر این شرایط حاکم نشود ، در تاریخ 3 ژانویه ایران وامریکا با هم درگیر شوند.


برچسب ها :
دسته بندی : بین الملل , تله تایپ , خبر داغ
ارسال دیدگاه