زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۱۰
» اسلایدر اصلی » مجبوریم با بانک‌های زیرپله‌ای چین کار کنیم/تکلیف تحریم‌ها باید در تهران روشن شود
تاریخ انتشار : 2020/11/18 - 14:11
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 121993
 133 بازدید

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی:می‌توانیم از تفاوت بایدن و ترامپ به نفع خود بهره‌برداری کنیم

مجبوریم با بانک‌های زیرپله‌ای چین کار کنیم/تکلیف تحریم‌ها باید در تهران روشن شود

یک کارشناس اقتصادی گفت: ایران بار دیگر در مرحله حساس انتخاب قرار گرفته است اما آنچه باید مورد توجه قرار گیرد، این است که تصمیم گیرنده در مورد آینده ایران ما هستیم نه هیچ کشور خارجی.

مجبوریم با بانک‌های زیرپله‌ای چین کار کنیم/تکلیف تحریم‌ها باید در تهران روشن شود

مهدی پازوکی، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه می‌گوید: ترامپ و بایدن با هم تفاوت دارند و این ما هستیم که می‌توانیم از این تفاوت بهره برداری کنیم.وی با اشاره به تحولات بازارهای ایران در سه هفته اخیر گفت: می بینیم بازارها دقیقا به همین تفاوت واکنش نشان داده‌اند و این مهم است که دریابیم بازارها هیچ گاه اشتباه نمی‌کنند.

این کارشناس با تاکید بر اینکه نکته مهم اینجاست که هم ترامپ و هم بایدن به دنبال منافع خودشان هستند و این نقطه مشترک آنهاست اما در این مسیر تفاوت‌هایی دارند که می تواند به نفع تمام شود و مهمترین کارویژه در شرایط کنونی استفاده از فرصت پیش آمده در کشور است.

تعامل با جامعه جهانی

پازوکی با اشاره به اینکه توسعه هدف و برنامه اصلی و اساسی ماست، گفت: اقتصاد منزوی نمی‌تواند توسعه یابد از این رو ضرورت دارد تصمیم‌گیران ایران دو کارویژه را در دستور کار خود قرار دهند که اولی تعامل با جامعه جهانی در عصر پساترامپ است و دیگری پرهیز از خودتحریمی و تمرکز بر منافع ملی ایران.

وی در توضیح این مطلب به ماجرای رخ داده برای اف‌ای‌تی‌اف اشاره کرد و گفت: تحریم‌ها سبب شده است بانک‌های ما نتوانند با بانک‌های درجه یک و درجه دو جهان کار کنند و در نتیجه ما با بانک‌های درجه سوم و درجه چهارم و حتی بانک های زیر پله ای چین کار می‌کنیم و در نتیجه هزینه‌های ما بالا می رود.

او اضافه کرد: من یک آمار می‌دهم تا ببینید تحریم چه تاثیر عجیب و غریبی بر اقتصاد ما می‌گذارد، امروز تحت تاثیر تحریم‌های بانکی اگر بخواهیم صد یورو حواله صادر کنیم باید بیست یورو هزینه کنیم و این درصد بالا دقیقا فاجعه‌ای بزرگ برای اقتصاد ماست و مشکلات متعددی را متوجه اقتصاد ما می‌کند. اینجاست که برخی از تحریم منتفع می شوند و به دنبال این هستند که تحریم برقرار بماند.

اف‌ای‌تی‌اف مشکل را حل می‌کند اگر

او با اشاره به اینکه ما با بحران جاهلان اقتصادی روبرو هستیم، گفت: ما با کسانی روبرو هستیم که دچار جهالت اقتصادی هستند، این‌ها درک نمی‌کنند که چرا باید به ف‌ای‌تی‌اف بپیوندیم و در نتیجه مانع از پیوستن به این کنوانسیون می‌شوند و مشکلات بانکی ما حتی پس از تحریم سر پا می‌ماند. این استاد اقتصاد گفت: همین حالا رابطه پولی ما با عراق را ببینید، هر از چندی می بینیم پول‌ها در عراق می‌ماند و باید با ابزار مذاکره و توافق منابعمان را آزاد کنیم، به هر حال عراق با شرکت‌های امریکایی کار می‌کند و برای پرهیز از تحریم طبیعتا به تحریم‌های امریکایی پایبندی نشان می‌دهد.

از سوی دیگر عراق جای ما را در اوپک گرفته و امروز دومین صادر کننده نفت در اوپک است در نتیجه باید ما با تعامل با جامعه جهانی با حفظ منابع ملی، موقعیت خود را باز پس بگیریم.

او گفت: کشورهای مرتجع منطقه، اسراییل و امریکا مهمترین لابی‌هایی را برای منزوی کردن ما شکل داده‌اند اما سر این رشته در دست ماست و تصمیم ما روشن می‌کند که قصد داریم منزوی بمانیم یا خیر.

او گفت: تصمیم اصلی باید در تهران گرفته شود و ما باید روشن کنیم می خواهیم در چه موقعیتی باشیم، آسیب‌های تحریم روشن است، امروز همه می‌دانند تحریم دیگر کاغذپاره نیست پس باید در کنار تعامل با جامعه جهانی، اصلاحات ساختاری را در دستور کار قرار دهیم تا مشکلات اقتصادی ایران رفع شود و بتوانیم حداقل طبق اهداف پیش بینی شده در چشم انداز 1404، موقعیت بهتری را داشته باشیم.

بیشتر بخوانید:


برچسب ها :
دسته بندی : اسلایدر اصلی , اقتصاد کلان , اقتصادی , تله تایپ , خبر داغ
ارسال دیدگاه