زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۱۰
» بین الملل » نزول سیاست خارجی آمریکا به یک دیپلماسی پولی تحت ریاست پمپئو
تاریخ انتشار : 2020/11/17 - 14:49
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 121831
 116 بازدید

نزول سیاست خارجی آمریکا به یک دیپلماسی پولی تحت ریاست پمپئو

در یک ارزیابی از سفر اخیر «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا به 7 کشور در اروپا و خاورمیانه باید گفت که سفر او محکوم به سفری شرم آور است.

نزول سیاست خارجی آمریکا به یک دیپلماسی پولی تحت ریاست پمپئو

به نقل از رادیو بین المللی چین، بدترین وزیر امور خارجه در تاریخ آمریکا در تلاش است تا از قدرت تعریف شده برای یک دیپلمات ارشد جهت اجرای جنون آخرش سوء استفاده کند؛ این در حالیست که پمپئو درست مثل همان بازخوردی که قبلا نیز با آن روبرو شده است، این بار نیز به شیوه ای اجتناب ناپذیر با لعنت و دشنام مقامات کشورهای مقصد سفرش روبرو خواهد شد.

بیایید به اولین مقصد سفر پمپئو یعنی فرانسه نگاهی بیندازیم؛ بر اساس گزارش ارائه شده از سوی شبکه خبری « France 24»،‌ «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه این موضوع را شفاف سازی کرده است که نشست با پمپئو به طور کامل برای تیم «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب آمریکا شفاف سازی خواهد شد.

به دومین مقصد سفرهای پمپئو یعنی ترکیه نگاهی بیندازیم؛ از آنجایی که وزیر امور خارجه آمریکا قبل از سفر به ترکیه، توجه بیش از حدی به موضوع «آزادی های مذهبی» در این کشور داشته است، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه و «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه این کشور هیچ گونه نشستی با وزیر خارجه آمریکا ترتیب نداده اند.

آیا با توجه به این استقبال نفس گیر و سرسختانه از سوی مقامات ترکیه، سفر پمپئو به این کشور ناشی از خودپرستی او نبوده است؟

علاوه براین، پمپئو این بار یک سفر جنجالی نیز به شهرک های یهودی نشین اسرائیل در سرزمین های اشغالی فلسطین در کرانه باختری رود اردن ترتیب داده است؛ از آنجایی که این شهرک سازی ها از دید تقریبا تمام کشورها اقدامی غیرقانونی است، «محمد اشتیه» نخست وزیر فلسطین نیز ضمن محکومیت قاطعانه این سفر پمپئو اعلام کرده است که بر اساس باور او، سفر وزیر خارجه آمریکا به شهرک های یهودی نشین اسرائیل یک رسم و روال خطرناک با هدف قانونی سازی این شهرک ها به راه می اندازد و قطعنامه های سازمان ملل را زیر سؤال می برد.

این سؤال مطرح می شود که چرا پمپئوی رسوا که این نکته را به خوبی می داند که جهان او را نادیده می گیرد، همچنان به سفر به 7 کشور اروپایی و خاورمیانه قبل از پایان دوره فعالیتش در دولت آمریکا و تلاش برای به راه انداختن یک رسم و روال خطرناک (بازدید از شهرک های یهودی نشین اسرائیلی در سرزمین های اشغالی) اصرار دارد؟

جواب این سؤال از دیدگاه بسیاری از تحلیلگران این است: «برنامه ریزی پمپئو برای انتخابات سال 2024 میلادی».

«کوری اسکاک» (Corey Skak) رئیس تحقیقات سیاست گذاری های دفاعی و خارجی در آکادمی آمریکایی «اینترپرایز» (Enterprise) می گوید: حدس من این است که پمپئو می خواهد از آخرین فرصت خود برای تحت تاثیر قرار دادن رای دهندگان برای انتخابات سال 2024 میلادی استفاده کند.

روزنامه «جروزالم پست» نیز صراحتا در گزارشی نوشته است پمپئو که این بار درصدد سفر به اسرائیل است،‌ در حال بررسی جمع کردن آراء برای حضورش در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 میلادی است.

با در نظر گرفتن ابعاد صریح و واضح این موضوع، ما می توانیم به درک بهتری از علت جنون و دیوانگی بیش از حد اخیر پمپئو برسیم؛ رویکرد غیر عادی و ماجراجویانه پمپئو،‌ از حمله به سیستم چینی با استفاده از نادرست ترین زبان ها تا ادعای اینکه تایوان بخشی از چین نیست، او را به یک سگ دیوانه تبدیل کرده است که همه جا را گاز می گیرد.

وزیر امور خارجه آمریکا برای جمع آوری نیروهای پوپولیست در اردوگاه جمهوریخواهان و همواره کردن مسیر رسیدن به اهداف و چشم اندازهای سیاسی اش، مستاصل شده است.

در این بین این سؤال مطرح می شود که آیا چنین رفتارهای غیرمنطقی از سوی وزیر خارجه آمریکا واقعا می تواند آنچه به اصطلاح سرمایه سیاسی نامیده می شود را به ارمغان بیاورد و آیا پمپئو می تواند اعتبار از دست رفته اش را نجات دهد؟

جواب این سؤالات قطعا «نه» است؛ در حال حاضر تعداد بیشماری دادخواست و پرونده قضایی و رسوایی علیه پمپئو به راه افتاده است.

شبکه تلویزیونی «سی ان ان» اخیرا گزارش کرده است که «داگلاس مک گریگور» (Douglas McGregor) مشاور جدید و ارشد وزارت دفاع آمریکا در مصاحبه ای تاکید کرده است که بسیاری از مقامات ارشد دولت آمریکا از جمله پمپئو به عنوان وزیر خارجه این کشور در موضوعات مرتبط با اسرائیل و فلسطین، از اسرائیل طرفداری می کنند آن هم به این علت که تمام این افراد از لابی اسرائیل پول گرفته اند.

فقط همین موضوع نیست! مک گریگور در عین حال این خبر را نیز افشا کرده است که پمپئو مستقیما از عربستان سعودی و سایر کشورها پول می گیرد.

این سؤال به ذهن می رسد که آیا مانعی در مسیر بازرسی ثروت پمپئو وجود دارد؟ آیا دیپلماسی آمریکا تحت ریاست پمپئو کاملا به یک دیپلماسی پولی تنزل پیدا کرده است؟

تردیدی نیست که «جنون آخر» پمپئو نه تنها نتیجه مطلوب و دلخواه او را به ارمغان نخواهد آورد بلکه در عوض او را در معرض مصیبت و بلاهای بیشتری قرار می دهد؛ کل جهان در حال نظاره است که پمپئویی که در رؤیاهای دیوانه وارش به سر می برد، چگونه دو دستی و سفت و سخت به انجام سفرهای حقارت آمیزش چسبیده است؟!

بیشتر بخوانید:


برچسب ها :
دسته بندی : بین الملل , تله تایپ , خبر داغ
ارسال دیدگاه